• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7
رئیس سازمان صمت استان آذربایجان‌شرقی مطرح کرد:

در عرض ۴۵ روز به خودکفایی تولید ماسک و مواد ضدعفونی دست یافتیم/ در تامین ماسک، ایران مدیون آذربایجان شرقی است

  • کد خبر : 6801
  • 19 اسفند 1399 - 14:24
در عرض ۴۵ روز به خودکفایی تولید ماسک و مواد ضدعفونی دست یافتیم/ در تامین ماسک، ایران مدیون آذربایجان شرقی است
یاز اکو - رئیس سازمان صمت استان آذربایجان‌شرقی از بومی‌سازی قطعات صنعت مس و خودرو طی سال جاری در استان خبر داد و گفت: ایران در امر تولید ماسک در روزهای بحرانی شیوع کرونا، مدیون آذربایجان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یازاکو، حبیب امین‌زاده در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه از اول اسفند ۱۳۹۸ با آغاز بیماری کرونا با بازار تقاضای موادضدعفونی و ماسک مواجه شدیم، خاطرنشان کرد: با این حال به دلیل ظرفیت بالای صنعتگران استانی و با بسیج عمومی در زمان کوتاه، استان آذربایجان‌شرقی تبدیل به تولیدکننده‌ی بزرگ ماسک و مواد ضدعفونی شد و در عرض ۴۵ روز نیازهای استانی به طور کامل مرتفع شد.

وی ادامه داد: اولین دستگاه تولید ماسک از ۱۵ فروردین وارد چرخه‌ی تولید شد و به خودکفایی داخل استانی دست یافتیم و بخش بزرگی از نیاز استان‌های دیگر را نیز رفع کردیم و به جرئت می‌توانم بگویم که در آن مقطع حساس، ایران مدیون آذربایجان شد.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان‌شرقی در به نوعی خارج از خط تولید مواد ضدعفونی قرار داشت، تصریح کرد: با تغییر رویه و تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی، اقلام مورد نیاز را در اختیار آنها قرار داریم و تولید وسیعی در حوزه‌ی مواد ضدعفونی در استان صورت گرفت.

بومی‌سازی عمده قطعات صنعت مس و خودرو در استان

 رئیس سازمان صمت استان ضمن تقدیر از همراهی رسانه‌ها در طی این مسیر دشوار و ضمن اشاره به فشارهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه، از کسب رتبه‌‌های اول تا سوم استان در شاخص‌های عمومی کشور در سال جهش تولید خبر داد و افزود: در شاخص توسعه و تامین ساخت داخل، داخلی‌سازی بخشی از قطعات تولیدی و جلوگیری از واردات بی‌رویه، به تکلیف تولید یک میلیون دلاری دست یافتیم و امروز فراتر از برنامه‌ی کشوری عمل کرده‌ایم و موفق شدیم عمده قطعات صنعت مس و خودرو را بومی‌سازی کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان صمت استان برای نخستین بار در جشنواره‌ی شهید رجایی حایز رتبه شد، گفت: در زمینه‌ی تجارت و صادرات، در ماه‌های نخست شیوع کرونا با مشکلات جدی مواجه شدیم ولی به‌تدریج به اهداف تجاری سال دست یافتیم و به رقم ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صادرات دست پیدا کردیم و این از واکنش مناسب بخش خصوصی ما در پاسخگویی به نیازهای جامعه‌ی بین‌المللی حکایت دارد. تکنولوژی استان امروز به نقطه‌ای رسیده که با وجود محدودیت‌ها به دلیل دانش منطقه‌ای بالا در بازارهای بین‌المللی حضور خوبی داشتیم و در صادرات فولاد با رشد ۱۰ درصدی مواجه شدیم و تولید در صنعت شیشه را به عنوان یکی از ارکان صادرات در دستور کار قرار دادیم و برای نخستین بار تولید شیشه‌ی خودرو در ایران به‌زودی آغاز خواهد شد و هم‌اکنون ۱۴درصد صادرات غیرنفتی استان را شیشه تشکیل می‌دهد.

امین زاده همچنین، تغییرات هیئت‌مدیره‌ی جدید اتحادیه فرش‌فروشان را به فال نیک گرفت و اظهار امیدواری کرد با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حوزه‌ی فرش به جایگاه واقعی‌مان دست یابیم.

بازسازی و نوسازی خط تولید و نیروی انسانی کارخانه‌ی ماشین‌سازی

رئیس سازمان صمت استان همچنین در این نشست خبری، از سه برنامه‌ی اصلی در حوزه‌ی معادن خبر داد و گفت: توسعه‌ی قطب سوم خودرو، نفلین سینیت و مس سونگون مهمترین برنامه‌‌ها در این حوزه است. متاسفانه در مورد نفلیت سینیت سراب با مشکلاتی مواجه هستیم و با وجود پیگیری‌‌ها هنوز به اهداف خود دست نیافته‌ایم. در مورد مس سونگون ۱۰هزار میلیارد تومان قرارداد جدید منعقد شده و تولید مس کاتدی و ذوب را در برنامه داریم. در مورد قطب سوم خودرو نیز یک و نیم ماه پیش قرارداد خودروسازی تجاری را با واحدهای تولیدی استان منعقد کردیم و به دلیل وفور قطعه‌سازان و داش فنی بالا، ظرفیت بزرگی در این زمینه در استان وجود دارد.

وی یادآور شد: تعیین تکلیف صنعت قدیمی و پایه‌ای ماشین‌سازی از دیگر اتفاقات مهم بود که با پیگیری رسانه‌ها، سازمان گسترش و نوسازی تولیت و مالکیت آن را برعهده گرفت و هفته‌ی گذشته اعضای هیئت مدیره معرفی شدند و امیدواریم با برنامه‌ریزی علمی، بازسازی و نوسازی خط تولید و نیروی انسانی، این کارخانه به جایگاه واقعی خود دست یابد.

به گفته‌ی وی؛ تکمیل زنجیره‌ی مزیت‌های استانی از مهمترین برنامه‌های سازمان در سال آتی است و برای این منظور تامین و تکمیل زنجیره‌ی صنعت شیرینی و شکلات و فولاد از اهداف اصلی سازمان صمت استان آذربایجان‌شرقی است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=6801

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});