• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

شروع تابستانی سبز در بازارها

  • کد خبر : 68023
  • 05 تیر 1401 - 12:30
شروع تابستانی سبز در بازارها
یاز اکو - قیمت دلار صرافی ملی در هفته اخیر ۱/۰۲ درصد و در ماه خرداد ۱۰/۵۷ رشد داشت. قیمت طلا نیز جمعه ۳ تیر ثابت بود اما در مسیر دومین کاهش هفتگی متوالی خود قرار گرفت زیرا نگرانی‌ها از بانک‌های مرکزی بزرگ که به طور بالقوه افزایش نرخ بهره را برای هدف قراردادن تورم غیرمجاز که بر تقاضای شمش تأثیر می‌گذارد، اعمال می‌کنند.

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار دلار/ رشد کماکان قیمت دلار

قیمت دلار صرافی ملی در هفته اخیر ۱/۰۲ درصد و در ماه خرداد ۱۰/۵۷ رشد داشت. نرخ دلار در بازار آزاد نیز در هفته‌های گذشته نوسانات زیادی داشت. حالا سیگنال‌های داخلی و خارجی متضادی برای بازار ارسال می‌شود که می‌توانند روی روند قیمت‌ها اثرگذار باشند. در این میان، دلار صرافی ملی در هفته‌‌ای که گذشت وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد، اما دوباره به سطح ۲۷ هزار تومان بازگشت. در بازار آزاد نیز در این هفته، نوسانات زیادی اتفاق افتاد و دلار به کانال‌ بالاتر رفت و برگشت داشت. افزایش تورم، ادامه ابهام‌ها در مورد مذاکرات وین، صدور قطعنامه شورای حکام و اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه تحریم‌ها، از جمله مواردی هستند که روی قیمت دلار اثرگذار بوده‌اند.

بازار سهام/ افت شاخص کل بورس

بازار سهام در حالی هفته پایانی خرداد را پشت سرگذاشت که توان صعود چندان قوی و پرشتابی را نداشت. همچنین خروج پول حقیقی‌ها از بورس نیز باعث شد بورس هفته را با رکود معاملات سپری کند. روند شاخص‌های بورسی به گونه‌ای بود که سهامداران با ترس معاملات خود را انجام دادند. بر این اساس شاخص کل با ثبت عملکرد هفتگی منفی ۲‌ درصد در سطح یک‌میلیون و ۵۳۳‌ هزار واحد ایستاد. در مجموع با توجه به شرایط بنیادی شرکت‌ها، مسائل غیراقتصادی و تأثیر بازارهای موازی همچون دلار و بازار جهانی، بورس ریزش زیادی را برای کوتاه‌مدت و میان‌مدت تجربه نخواهد کرد. علاوه بر این بیرمقی و ضعف در معاملات همچنان در بازار وجود خواهد داشت. باور کارشناسان بر این است که بورس برای رشد به نقدینگی نیاز دارد.

بازار سکه و طلا/ بازدهی معکوس سکه و طلا

بازدهی بازار طلا در هفته منتهی به ۳ تیر ۱۴۰۱، با ۲/۰۴ درصد رشد همراه بود. طلا پس از چند هفته بازدهی مثبت، هفته گذشته با افت ۱/۹۷ درصدی مواجه شد. سکه نیز، در دو هفته نخست خرداد، بیشترین رشد را در میان بازارهای مالی داشت. سکه طی معاملات هفته اخیر توانست عملکرد مثبت ۲/۷۸ درصدی را به ثبت برساند. پس از اعمال سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی به منظور کنترل روند صعودی نرخ ارز، رشد سکه نیز همپای دلار متوقف شد. اما با این حال بازار با مقاومت شدید معامله‌گران در برابر افت قیمت‌ها مواجه بود. به طوری که هفته گذشته با وجود داد‌و‌ستدهای محدود تمایلات صعودی به کمک هیجان‌سازی و تقاضای کاذب دلالان شکل گرفت و بهای این فلز گرانبهای داخلی تا میانه کانال ۱۵ میلیون تومان حرکت کرد. بر این اساس سکه امامی معاملات خود را در سطح ۱۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان به پایان رساند. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که با توجه به مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی پیش‌بینی می‌شود قیمت سکه و طلا نه تنها افزایش زیادی نداشته باشد بلکه روند ملایمی در پیش بگیرد.

بازار طلای جهانی/ قیمت طلا سقوط کرد

قیمت طلا جمعه ۳ تیر ثابت بود اما در مسیر دومین کاهش هفتگی متوالی خود قرار گرفت زیرا نگرانی‌ها از بانک‌های مرکزی بزرگ که به طور بالقوه افزایش نرخ بهره را برای هدف قراردادن تورم غیرمجاز که بر تقاضای شمش تأثیر می‌گذارد، اعمال می‌کنند. بهای هر اونس طلا با ۳ درصد افزایش به ۱۸۲۴ دلار و ۶۳ سنت رسید. قیمت طلای آمریکا با ۰.۱۷ درصد افزایش به ۱۸۲۶ دلار و ۴۰ سنت رسید. قیمت طلا در این هفته حدود ۰.۹ درصد کاهش یافته است. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا روز پنج‌شنبه به قانون‌گذاران گفت: تعهد فدرال‌رزرو ایالات‌متحده برای مهار تورم بدون قیدوشرط است، در حالی که او اذعان داشت که نرخ‌های بهره بالاتر ممکن است باعث افزایش بیکاری شود.

بازار اوراق مسکن/ تلاطم در بازار مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد هفته گذشته را کاهشی سپری کرد. به طوری که فقط یک روز صعودی را شاهد بودند. از این رو اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۹ با ثبت عملکرد هفتگی منفی نزدیک به ۱۲ درصد، دادوستدهای خود را در قیمت پایانی ۱۲۳ هزار و ۸۳۱ تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان بازار مسکن بر این باور هستند که تعلل متقاضیان در پرداخت آورده و تعلل بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، پروژه نهضت ملی مسکن را با خطر رکود تورمی مواجه کرده است. علاوه بر این ادامه روند افزایش تورم می‌تواند عاملی بازدارنده در تولید و عرضه مسکن در هر دو بخش خصوصی و دولتی به حساب آید. از این رو انتظار می‌رود در صورت عدم‌سیاستگذاری درست شاهد رشد قیمت‌ها طی سال‌های آینده و افزایش تعداد خانه‌های خالی باشیم.

بازار نفت/ سبزپوشی بازار نفت

شاخص‌های نفتی روز جمعه در ابتدای بازار کاهش یافتند. زیرا نگرانی‌ها از کم شدن تقاضا ناشی از کندی رشد اقتصادی ایالات متحده و نگرانی از عدم‌قطعیت عرضه بر بازار فشار آورد. اما این بازار باوجود نگرانی‌ها را در مورد آمارهای ضعیف اقتصادی که می‌تواند تقاضا را کاهش دهد با غلبه محدودیت‌های عرضه مجدداً سبزپوش شد. قیمت نفت اوپک، نفت برنت، نفت WTI و نفت سنگین ایران با نوسان‌هایی همراه بود؛ تغییرات قیمتی آن‌ها به شرح زیر است:

۱. قیمت سبد نفتی اوپک به ۱۱۱ دلار رسید.

۲. قیمت نفت برنت در آمریکا با ۱.۳۳ درصد کاهش به ۱۰۶.۹ دلار رسید.

۳. قیمت نفت برنت در انگلیس با ۱.۱۶ درصد کاهش به ۱۱۰.۰۳ دلار رسید.

۴. قیمت جهانی نفت خام با ۱.۵۴ درصد کاهش به ۱۰۴.۲۲ دلار رسید؛ همچنین قیمت نفت WTI در بازار آمریکا با ۱.۱ درصد کاهش به ۱۰۴.۷۸ دلار رسید.

۵. نفت سنگین ایران به ۱۰۶.۹۱ دلار رسید.

۶. قیمت جهانی بنزین با ۱.۳۶ درصد کاهش به ۳.۷۶۸۳ دلار رسید.

۷. قیمت جهانی گاز طبیعی با ۹.۱۹ درصد کاهش به ۶.۲۴۷ دلار رسید.

۸. قیمت جهانی نفت کوره با ۰.۹۱ درصد کاهش به ۴.۳۲۶۷ دلار رسید.

۹. قیمت جهانی گازوئیل با ۰.۹۸ درصد کاهش به ۱۲۸۵ دلار رسید.

۱۰. قیمت نفت سنگین عربستان ۱۰۷.۸۵ دلار اعلام شد. گفتنی است که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و تولیدکنندگان هم‌پیمان (اوپک‌پلاس) از جمله روسیه احتمالا به برنامه افزایش تولید ۶۴۸ هزار بشکه در روز در ماه اوت پایبند خواهند بود که امید است با برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور آمریکا برای سفر به عربستان سعودی، قیمت نفت خام را کاهش دهد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=68023

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});