• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
3
حریت خبر داد:

از سر گیری مذاکرات ایران با اتحادیه اروپا

  • کد خبر : 68098
  • 05 تیر 1401 - 21:38
از سر گیری مذاکرات ایران با اتحادیه اروپا
یاز اکو_ایران و اتحادیه اروپا می گویند مذاکرات هسته ای وین در روزهای آینده از سر گرفته می شود.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از حریت اتحادیه اروپا و ایران روز شنبه توافق کردند که مذاکرات در وین را در روزهای آتی بر سر توافق هسته ای تهران با قدرت های جهانی از سر بگیرند.

این توافق می‌تواند به کاهش تنش‌ها پس از ماه‌ها توقف مذاکرات کمک کند، در حالی که ایران اورانیوم را بیش از هر زمان دیگری به سطح درجه تسلیحات غنی‌سازی می‌کند.

 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در تهران گفت : مذاکرات به زودی از سر گرفته می شود.
بورل با بیان اینکه «روزهای آتی به معنای روزهای آینده و به شکل سریع، فوری است»، افزود: آمریکا که در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های اقتصادی سختی را علیه ایران اعمال کرد نیز باید به مذاکرات بازگردد.

 وی گفت: مذاکرات باید از سر گرفته شود و این تصمیمی است که باید در تهران و واشنگتن گرفته شود.
تهاجم روسیه به اوکراین باعث ایجاد «تغییر تکتونیکی» در ژئوپلیتیک شده است و رسیدن به توافقی که به ایران اجازه می‌دهد نفت خود را به بازارهای جهانی بفروشد، بیش از هر زمان دیگری ضروری‌تر کرده است.
وی گفت: «در چنین فضایی، انعقاد توافقنامه تاریخی ما بیش از هر زمان دیگری مهم است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه کشورش آماده از سرگیری مذاکرات است، گفت: تلاش خواهیم کرد تا مسائل و اختلافات را حل کنیم و آنچه برای جمهوری اسلامی ایران مهم است بهره مندی کامل از توافقنامه سال ۲۰۱۵ از نظر اقتصادی است.
اوایل این ماه، ایران ۲۷ دوربین نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را حذف کرد، و مدیر آژانس انرژی اتمی هشدار داد این اقدام می‌تواند ضربه مهلکی به توافق هسته‌ای وارد کند.
ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران شنبه شب در یک مصاحبه تلویزیونی خواستار لغو هر چه سریعتر تحریم ها شد و آنها را “ظالمانه” خواند و گفت که آمریکا و کشورهای اروپایی مفاد معاهده اولیه را نقض کرده اند.
وی همچنین قطعنامه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که ایران را به دلیل همکاری ناکافی محکوم کرده بود، رد کرد و گفت: بارها گفته‌ایم که این قطعنامه نمی‌تواند ما را مجبور به عقب‌نشینی از مواضع خود کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ آمریکا را از این توافق خارج کرد و تحریم‌هایی که وی اعمال کرد، بیشتر درآمدهای نفتی و معاملات مالی بین‌المللی ایران را قطع کرد.
انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای اتحادیه اروپا، در ماه‌های اخیر سفرهای متعددی به تهران داشته است تا این توافق از بن‌بست خارج شود، اما نتیجه‌ای نداشته است.
سفر بورل نشانگر فوریت فزاینده اروپا برای احیای مذاکرات وین است که در ماه مارس پایان یافت. 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=68098

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});