• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3
یادداشت؛

رقابت نامگذاری کودکان در بین والدین / نگاه ابزاری به اسم کودکان

  • کد خبر : 68142
  • 06 تیر 1401 - 10:30
رقابت نامگذاری کودکان در بین والدین / نگاه ابزاری به اسم کودکان
یاز اکو - نامگذاری کودکان یکی از دغدغه‌های مهم والدین است. همچنین یکی از حساس‌ترین و هیجان‌انگیزترین لحظات برای پدر و مادر، انتخاب نام فرزند است که اولین، مهم‌ترین و ماندگارترین هدیه‌ای است که در ابتدای تولد، از جانب والدین به او اعطا می‌شود و نقشی اساسی در آینده فرزندان ایفا می‌‌کند.

یازاکو؛ پریسا رضاپور _ نامگذاری کودکان یکی از دغدغه های مهم والدین است همچنین یکی از حساس‌ترین و هیجان‌انگیزترین لحظات برای پدر و مادر، انتخاب نام فرزند است که اولین، مهم‌ترین و ماندگارترین هدیه‌ای است که در ابتدای تولد، از جانب والدین به او اعطا می‌شود و نقشی اساسی در آینده فرزندان ایفا می‌‌کند.

پدر و مادرها به شخصیت‌های مذهبی، علمی، سیاسی، تاریخی و ادبی فکر می‌کنند و می‌کوشند با توجه به اصول و الگوها و ارزش‌های خود، نامی را برای فرزندانشان انتخاب کنند.
در گذشته‌های نه چندان دور پدر و مادرها می‌خواستند فرزندانشان اسم‌های رایج و معمول داشته باشند. اما در سال‌های اخیر این رویه برعکس شده است و خانواده‌ها سعی در انتخاب اسامی دارند که تکراری نباشد و گاهی تلاش می‌کنند نامی را برگزینند که برای اولین بار به گوش نزدیکان کودک می‌خورد.

مثلاً اسم زهرا، فاطمه، علی و … رایج‌ترین اسم‌ها در سالیان گذشته بود، اگر شما با فردی از نسل‌های قبلی صحبت می‌کردید، آن‌ها می‌گفتند خُب معلوم است که اسم پنج نفر در کلاس ما زهرا، فاطمه، علی و … بود. اصلاً چیز مهمی نبود. چنین ترسی وجود نداشت.

اما اکنون نگرش والدین به نام‌گذاری فرزندانشان عمیقاً تغییر کرده است. امروزه بسیاری از والدین به دنبال اسم‌هایی هستند که رواج کمتری داشته باشد تا به فرزندانشان کمک کنند بیشتر مورد توجه باشند، ولی در گذشته والدین معمولاً، آگاهانه یا ناآگاهانه، اسم‌هایی رایج انتخاب می‌کردند تا فرزندانشان هم‌نوایی بیشتری با بقیه داشته باشند. تب و تاب «متفاوت بودن» چنان گسترش پیدا کرده که به قلمرو نام‌های فرزندان نیز رسیده است.

در واقع با کمی تامل می‌توان به این نتیجه رسید که نامگذاری بر روی کودک در عصر ارتباطات مانند نامگذاری بر روی یک شرکت یا یک محصول تجاری است. این فرآیند مانند نوعی رقابت بازاری است که در آن افراد باید بتوانند توجه دیگران را جلب کنند تا موفق باشند. پس در این حالت نوعی نگاه ابزاری به نامی که برای کودک برمی‌گزینیم، وجود دارد. در برخی موارد والدین با انتخاب اسامی عجیب و غریب برای فرزندانشان و با ایجاد پیج‌های اینستاگرامی به نام کودکانشان از آنها استفاده ابزاری می‌کنند.

اما سخن نگارنده بر این ناظر نیست که چرا خانواده‌ها به دنبال اسامی جدید هستند بلکه مسئله این است که برخی از این اسامی بار معنایی ندارند یا در فرهنگ ایرانی و سنتی ما خوشایند نیستند . مهم‌تر از این، چه بسا برخی از نام‌های عجیبی که اکنون بر روی فرزند خود می‌گذاریم، در آینده شکلی مضحک به خود بگیرند و برای آنها در بزرگسالی مسائلی به بار بیاورند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=68142

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});