• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

فروش بلیت هواپیما در قالب بیزینس تبریز- تهران/ درباره تفاوت‌های پروازی اکونومی و بیزینس چه می‌دانید؟

  • کد خبر : 68342
  • 07 تیر 1401 - 16:00
فروش بلیت هواپیما در قالب بیزینس تبریز- تهران/ درباره تفاوت‌های پروازی اکونومی و بیزینس چه می‌دانید؟
یاز اکو - در روزهای گذشته برخی شرکت های هواپیما بلیت‌های خود را در قالب بلیت بیزینس با قیمت‌های نجومی بفروش می‌رسانند اما سئوال اینجاست آیا امکانات شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها امکانات این بلیت‌ها را داشته و این مسائل رعایت می شودیا تنها نام آن را یدک می کشند، باید مسئولان امر سکوت خود را شکسته اظهار نظر کنند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، در روزهای گذشته از سوی خبرگزاری فارس خبری با تیتر ( غافلگیری مسافران پرواز تهران – تبریز با قیمت‌های نجومی) مبنی بر قیمت‌های نجومی و سرسام‌آور منتشر شد که در آن از قیمت نزدیک به ۲ میلیون تومانی شرکت هواپیمایی آتا برای مسیر تهران- تبریز رونمایی شد.

بعد از انعکاس این گزارش و دریافت اسناد متعدد دیگر در مورد این اقدام یک جانبه این شرکت هواپیمایی به گفته مخاطبان در مواقعی تا ۲۴ میلیون ریال نیز از مسافران بابت مسیر تهران- تبریز دریافت شده است، مسئولان ارشد استانی به این مسئله ورود کردند و تذکرات لازم را به مدیریت این شرکت هواپیمایی دادند.

در این تذکرات از مالک این شرکت هواپیمایی و مدیرعامل این شرکت هواپیمایی خواسته شده سریعا نسبت به حل مورد اقدام و ادامه روند کنونی را متوقف کند.

همچنین گفته می‌شود به وی اعلام شده در صورت اصرار بر این امر و عدم کنترل قیمت‌های سرسام آور مسئولان استانی با سایر ایرلان‌ها برای افزایش و اختصاص پروازهای جدید و حتی مسیرهای پروازی در استان رایزنی شده و خواهد شد.

محمد کلامی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار آذربایجان‌شرقی در بخشی از سخنان با اشاره به شایعات اخیر در فضای مجازی در خصوص افزایش بلیط هواپیما در تبریز، گفت: قیمت‌ها مثل روال سابق بوده و مدیرکل فرودگاه‌های استان نیز اطلاع‌رسانی لازم را انجام خواهد داد.

 

گزارش حاکی است برخی شرکت های هواپیمایی بلیت را در قالب بیزینس بفروش می رسانند. اما آیا تنها به خاطر اسم آن قیمت بلیط را افزایش می دهند یا موارد بیزینس را رعایت می کنند یا اصلا فرودگاه ها این امکانات را دارند باید مسئولان امر پاسخ دهند.

هنگام خرید بلیت هواپیما با کلاس‌های مختلف پروازی و قیمت‌های متفاوتی مواجه می‌شویم که انتخاب کردن آن متناسب با موقعیت و شرایط، مستلزم آگاهی و شناخت این کلاس‌های پروازی است.

در میان سه کلاس پروازی فرست کلاس، بیزینس کلاس و اکونومی کلاس، کلاس‌های بیزینس و اکونومی به طور گسترده‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پروازهای اکونومی کلاس

اکونومی کلاس، آخرین کلاس پروازی که بیشتر مردم عادی و گردشگران آن را انتخاب می‌کنند و بیشتر صندلی‌های یک هواپیما به این کلاس پروازی تعلق دارد و در ایران نیز بیشتر مردم از آن استفاده می‌کنند. پروازهای اکونومی با ارائه کمترین خدمات و امکانات، ارزان‌ترین بلیط‌های موجود را به خود اختصاص می‌دهند.

پروازهای بیزینس کلاس

دومین کلاس پروازی بعد از فرست کلاس و در درجه بالاتر نسبت به کلاس اکونومی قرار دارد و با قیمتی بالاتر از آن، خدمات و امکانات بهتری به مسافران ارائه می‌دهد. کابین مسافران بیزینس کلاس بعد از فرست کلاس و در وسط قرار دارد که به صورت جداگانه نسبت به سایر کلاس‌های پروازی است.

قیمت بلیت

بلیط‌های اکونومی (economy) و بیزینس (business class) تفاوت‌هایی با هم دارند که مهم‌ترین آن تفاوت قیمت این دو کلاس پروازی است. واژه فرانسوی اکونومی به معنای صرفه‌جویی است و همان‌طور که از نامش مشخص است این نوع کلاس پروازی نسبت به سایر کلاس‌های پروازی به‌صرفه‌تر بوده و قیمت پایین‌تری دارد و در واقع ارزان‌ترین کلاس پروازی را به خود اختصاص می‌دهد. کلاس بیزینس یا تجاری در رده دوم کلاس‌های پروازی قرار می‌گیرد و معمولا با ارائه امکانات و خدماتی گسترده‌تر نسبت به اکونومی قیمت بلیط هواپیما آن بالاتر است.

خدمات فرودگاه تا سوارشدن به هواپیما

سالن‌های استراحت فرودگاه برای پرواز بیزینس کلاس متفاوت بوده که البته این امکانات در هر فرودگاه نیز متغیر است. از آنجایی که این سالن مخصوص افرادی است که در سفر تجاری و کاری هستند، به همین دلیل فضایی آرام و ساکت و راحت برای استراحت دارد و امکانات لازم برای ارتباطات کاری مثل وای‌فای رایگان، میز کار و صندلی و اسنک و نوشیدنی نیز در آن وجود دارد. به علاوه برای ورود به هواپیما بدون ماندن در صف‌های طولانی وارد می‌شوند و می‌توانند از لانژهای اختصاصی ایرلاین‌ها در فرودگاه استفاده کنند. این در حالی است که پروازهای اکونومی سالن اختصاصی و امکانات خاصی در فرودگاه ندارند و برای سوار شدن به هواپیما نیز باید منتظر بمانند تا ابتدا مسافران فرست کلاس، بعد از آن بیزینس کلاس وارد شوند.

امکانات و خدمات

هر ایرلاین و شرکت هواپیمایی خدمات و امکانات رفاهی متفاوتی در کلاس‌های پروازی خود ارائه می‌دهد بنابراین تفاوت کلاس بیزینس و اکونومی در هر ایرلاین می‌تواند متغیر باشد.

صندلی‌های بیزینس کلاس برخلاف اکونومی در دو ردیف جدا هستند و معمولا با کمی فاصله جلوی آن قرار دارند و مبله، اتوماتیک، جادار و راحت‌تر هستند. بسیاری از ایرلاین‌ها صندلی‌های تخت‌خواب‌شو را در کلاس تجاری نصب کرده‌اند که این صندلی‌ها قبلا در فرست ‌کلاس‌های بین‌المللی ارائه می‌شدند. همچنین برخی صندلی‌های بیزینس کلاس به صورت کابین‌دار هستند و به مسافران حریم خصوصی بیشتری می‌دهند. این صندلی‌ها معمولا در هواپیماهای پهن‌پیکر به شکل دو صندلی در وسط و یک صندلی در هر دو طرف، قرار می‌گیرند. در هر دو طرف صندلی‌ها یک پنل اختصاصی وجود دارد. غذاهای این کلاس پروازی بسیار خوب و با کیفیت‌تر است و در آن انواع نوشیدنی سرد و گرم سرو می‌شود. در بسیاری موارد مسافران بیزینس کلاس می‌توانند از میان چند نوع غذا، یکی را انتخاب کنند. کابین بیزینس کلاس معمولا از فرست کلاس و اکونومی کلاس جدا است و در در ردیف وسط هواپیما بعد از کابین فرست کلاس قرار دارد.

کلاس‌های اکونومی صندلی‌های هواپیما به صورت ردیفی چیده شده‌اند و فضای محدودی وجود دارد. در طول پرواز برای راحتی مسافران و ایجاد سرگرمی برای گذراندن زمان، مجله یا روزنامه در اختیارشان قرار می‌دهند و در قسمت جلوی صندلی معمولا سیستم صوتی تصویری وجود دارد که فیلم‌ها و برنامه‌های از پیش تعیین شده‌ای دارد. صندلی‌های کلاس اکونومی به راحتی کلاس اکونومی نیستند و کوچک‌ترند و فضای کمتری در قسمت جلو دارند بنابراین اگر صندلی را کمی بیشتر خم کنید ممکن است فردی که در عقب نشسته، اذیت شود. همچنین مسافران اکونومی برای سرگرم شدن در طول سفر انتخاب‌های محدودتری در اختیار دارند.

در این کلاس پروازی معمولا یک وعده غذای بسته‌بندی شده با نوشیدنی سرو می‌شود که وعده آن به ساعت پرواز بستگی دارد، که غذاها معمولا یک یا دو مدل است که مسافر می‌تواند فقط یکی را انتخاب کند. میزان وزن بار مسافران هر کلاس پروازی متفاوت است و معمولا در بیزینس کلاس میزان بار از کلاس اکونومی بیشتر است که معمولا با توجه به قوانین ایرلاین‌ها مشخص می‌شود و مسافر برای بار اضافی مستلزم به پرداخت هزینه بیشتر می‌شود. مسافران کلاس اقتصادی معمولا اجازه ندارند وارد کابین کلاس تجاری شوند.

هنگام پیاده‌شدن از هواپیما، ابتدا مسافران بیزینس و بعد از آن اکونومی کلاس پیاده می‌شوند. به طور کلی در مسیرهای طولانی تفاوت‌های بین کلاس اکونومی و بیزینس بسیار مشهودتر است و تفاوت پرواز بیزنس کلاس و اکونومی کلاس بیشتر در ارائه خدمات، امکانات و قیمت این دو کلاس پروازی است و هر مسافر باید با توجه به شرایط خود و در نظر گرفتن امکانات رفاهی و کیفیتی که از پرواز انتظار دارد، نوع کلاس پروازی خود را انتخاب کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=68342

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});