• امروز : جمعه - ۱۵ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 5 July - 2024
5

اهدای جایزه علمی به خانواده شادروان دکتر نطقی

  • کد خبر : 70657
  • 25 تیر 1401 - 18:30
اهدای جایزه علمی به خانواده شادروان دکتر نطقی
یاز اکو - جایزه "دکتر نطقی" به پاس خدمات شایسته و برای ادای احترام به دکتر نطقی و بزرگداشت ارزش‌هایی که او از آن‌ها حمایت می‌کرد به‌رسم یادبود به خواهر گرامی ایشان خانم "عزیزه نطقی" اهدا شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از شارا، جایزه دکتر “حمید نطقی” بنیان‌گذار روابط‌عمومی‌‌ایران به‌طور خلاصه نام جایزه‌ای است که به‌منظور ادای احترام به دکتر نطقی و پاسداشت ارزش‌هایی که او از آن‌ها حمایت می‌کرد، توسط موسسه کارگزار روابط‌عمومی‌ و دبیرخانه دائمی‌‌کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی‌ ایران در سال ۱۳۸۳ طراحی و بنیان‌گذاری شد.
 
 جایزه نطقی یک جایزه علمی‌است که در سه سطح بین‌المللی، ملی و تندیس به‌منظور تقدیر از خدمات و تلاش‌های علمی، تحقیقاتی، حرفه‌ای و نوآورانه افراد موثر در توسعه و اعتلای روابط‌عمومی‌و ارتباطات اعطا می‌شود.
 
 اهداف جایزه
 
 – زنده نگه داشتن نام و تجلیل از مقام استاد شادروان دکتر حمید نطقی و الگوسازی تلاش‌ها و شخصیت ارزنده ایشان
 – کمک به بهبود درک عمومی‌از ارزش، اهمیت و جایگاه روابط‌عمومی
 – تشویق استادان، مدیران و کارشناسان به مشارکت هر چه بیشتر در تولید و نشر دانش روابط‌عمومی‌و آشناسازی جامعه روابط‌عمومی‌با نقش و تلاش ایشان
 
 شرایط، نحوه انتخاب و اهدای جایزه
 
 – یک اثر یا دستاورد برجسته نظری یا کاربردی در حوزه‌ روابط‌عمومی‌و ارتباطات
 – مجموعه فعالیت‌‌های علمی‌یا اثر کلی یک فرد بر توسعه و اعتلای روابط‌عمومی‌در حوزه‌های ملی و بین‌المللی
 – مجموعه فعالیت‌‌های حرفه‌ای یا اثر کلی یک فرد بر توسعه و اعتلای روابط‌عمومی
 
 این جایزه در راستای حمایت از حرفه و صنعت
روابط‌عمومی ‌ایران در تاریخ ۲۴/۰۴/۱۳۸۳ به پیشنهاد مهدی باقریان مدیرعامل موسسه کارگزار روابط‌عمومی توسط هیات موسس این موسسه و شورای عالی سیاست‌گذاری کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی‌ایران به تصویب رسید و از تاریخ ۲۵/۰۸/۸۳ به افراد واجد شرایط در این حوزه در دو سطح ملی و بین‌المللی و همچنین تندیس دکتر نطقی اعطا می‌شود.
 

نخستین اجلاس «روز جهانی روابط‌عمومی» روز شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱ به همت انجمن متخصصان روابط‌عمومی، انجمن روابط‌عمومی ایران و موسسه کارگزار روابط‌عمومی و با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست و انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی در سالن همایش‌های بین‌المللی شهدای محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست برگزار ‌شد.

 

۲۵ تیر ۱۴۰۱ با سه رویداد بزرگ ملی و بین‌المللی روابط‌عمومی مصادف شده است: ۲۳مین سالگرد درگذشت دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران و بزرگداشت “روز جهانی روابط‌عمومی” و تولد ایوی لی بنیانگذار روابط‌عمومی در جهان.

شرح حال

حمید نطقی (۱۱ شهریور ۱۲۹۹ – ۲۵ تیر ۱۳۷۸) نویسنده، مؤلف، شاعر، استاد دانشگاه، پایه‌گذار و پدر روابط عمومی ایران می‌باشد.

حمید نطقی در اواخر دوران قاجاریه به سال ۱۲۹۹ در تبریز زاده شد. وی پس از طی تحصیلات ابتدایی در شهر خود، با خانواده‌اش به آستارا مهاجرت کرد و تحصیلات متوسطه را در دبیرستان حکیم نظامی ادامه داد. وی در همان دوران با نیما یوشیج که در آستارا تدریس می‌کرد، آشنا شد. سپس جهت ادامه تحصیلات عالیه در رشته حقوق وارد دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۲۱ با اخذ لیسانس دانش‌آموخته شد. حمید نطقی بلافاصله جهت تحصیل در رشته دکتری حقوق قضایی به ترکیه رفت و در دانشگاه استانبول مشغول تحصیل شد. همزمان در این دانشگاه فعالیت‌ها و همکاری‌هایی با نشریه‌های ادبی نیز داشت. وی پس از اتمام تحصیل از سال ۱۳۲۷ استخدام شرکت نفت ایران-انگلیس شد. به عنوان مشاور هیئت مدیره کنسرسیوم و در شاخه ارتباط با مطبوعات اداره اطلاعات و انشارات شرکت نفت مشغول به کار گردید؛ و از سال ۱۳۳۰ در امور روابط‌عمومی شرکت نفت مشغول فعالیت شد. پس از تأسیس مؤسسه عالی روزنامه‌نگاری و روابط عمومی، بنا به درخواستی که از وی جهت مدیریت روابط عمومی و تدریس دروس تخصصی مؤسسه شد، از ادامه فعالیت در شرکت نفت استعفاء داد و به صورت تمام وقت با مؤسسه عالی روزنامه‌نگاری و روابط عمومی همکاری داشت. نطقی در سال ۱۳۵۰ کتاب، مدیریت و روابط عمومی، را تألیف نمود و سفری کوتاه به آمریکا جهت بررسی نحوه آموزش رشته روابط‌عمومی داشت، حمید نطقی تا پایان دوران دودمان پهلوی رئیس گروه آموزشی روابط عمومی بود؛ که پس از انقلاب ۱۳۵۷ رشته روابط‌عمومی از نظام آموزشی کشور حذف و حمید نطقی به صورت پراکنده در واحدهای روابط‌عمومی کشور، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی مشغول فعالیت شد و در پی تلاش‌های ایشان به همراه کاظم معتمدنژاد رشته علوم ارتباطات اجتماعی را در سال ۱۳۶۸ مجدداً در داخل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی احیاء کرد. حمید نطقی که به عنوان بنیان‌گذار و پدر روابط‌عمومی نوین ایران شناخته می‌شود در ۲۵ تیر ماه سال ۱۳۷۸ درگذشت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=70657

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});