• امروز : یکشنبه - ۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 29 September - 2024
6

بانک مرکزی ترکیه نرخ سود را ثابت نگه داشت

  • کد خبر : 71360
  • 31 تیر 1401 - 11:15
بانک مرکزی ترکیه نرخ سود را ثابت نگه داشت
یاز اکو_کمیته سیاست پولی بانک مرکزی جمهوری ترکیه نرخ سیاستی را در 14 درصد ثابت نگه داشت.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تی آر تی خبر کمیته سیاست پولی بانک مرکزی  ترکیه (CBRT) مقررکرد، نرخ سیاستی ، 14 درصد باقی بماند.
در اطلاعیه بانک در خصوص تصمیم نرخ سود به شرح زیر آمده است.
خطرات ژئوپلیتیکی که اثرات آن همچنان در حال افزایش است، تأثیر منفی داشته و باعث تضعیف بیشتر فعالیت های اقتصادی در جهان شده است.
 پیش‌بینی‌های رشد جهانی برای دوره آتی همچنان رو به پایین به روز می‌شوند و احتمال رکود در حال افزایش است.
 افزایش نااطمینانی‌ها در امنیت غذایی جهانی با ممنوعیت‌های تجاری، سیر بالا و نوسان قیمت کالاها و تداوم محدودیت‌های عرضه در برخی بخش‌ها به‌ویژه مواد غذایی اساسی، منجر به افزایش قیمت‌های تولیدکننده و مصرف‌کننده در مقیاس بین‌المللی شده است. 
اثرات تورم بالای جهانی بر انتظارات تورمی و بازارهای مالی بین‌المللی به دقت رصد می‌شود.
 با این حال، بانک‌های مرکزی کشورهای توسعه‌یافته تاکید می‌کنند که افزایش تورم ممکن است به دلیل افزایش قیمت انرژی، عدم تطابق عرضه و تقاضا و سختی در بازارهای کار، بیشتر از حد انتظار طول بکشد.
بسته به چشم انداز اقتصادی که بین کشورها متفاوت است، واگرایی در مراحل سیاست پولی و ارتباطات بانک های مرکزی کشورهای توسعه یافته ادامه دارد.
 مشاهده می‌شود که تلاش‌ها برای یافتن راه‌حل‌هایی با شیوه‌ها و ابزارهای حمایتی جدید توسعه‌یافته توسط بانک‌های مرکزی برای افزایش عدم اطمینان در بازارهای مالی با تنوع‌بخشی افزایش یافته است.
رشد قوی ابتدای سال در سه ماهه دوم با تاثیر مثبت تقاضای خارجی ادامه یافت. دستاوردهای اشتغال مثبت تر از اقتصادهای مشابه است. 
در حالی که سهم مولفه های پایدار در ترکیب رشد افزایش یافته است، بهبود قوی تراز حساب جاری ناشی از گردشگری ادامه دارد. علاوه بر این، روند بالای قیمت انرژی و احتمال رکود در بازارهای اصلی صادرات، خطرات موجود در تراز حساب جاری را زنده نگه می دارد.

 برای ثبات قیمت مهم است که مانده حساب جاری در سطوح پایدار دائمی شود. 
اگرچه مشاهده می شود که شتاب خود را از دست داده است، اما نرخ رشد وام ها و برآورده شدن منابع مالی قابل دسترسی با فعالیت اقتصادی متناسب با هدف آن به دقت پیگیری می شود.

  به نظرهیئت مدیره،
در افزایش مشاهده شده در تورم؛ افزایش هزینه‌های انرژی ناشی از تحولات ژئوپلیتیکی، اثرات شکل‌گیری قیمت‌گذاری به دور از مبانی اقتصادی، و شوک‌های منفی شدید عرضه ناشی از افزایش قیمت‌های جهانی انرژی، مواد غذایی و کالاهای کشاورزی همچنان تاثیرگذار است.

 این هیئت پیش‌بینی می‌کند که روند کاهش تورم با ایجاد مجدد محیط صلح جهانی، همراه با گام‌هایی که برای تقویت ثبات پایدار قیمت‌ها و ثبات مالی انجام شده و قاطعانه اجرا می‌شود، آغاز خواهد شد. در این زمینه، هیئت مدیره تصمیم گرفت نرخ سیاست را ثابت نگه دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=71360

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});