• امروز : دوشنبه - ۴ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 24 June - 2024
6
دیلی صباح گزارش داد؛

سفر بایدن به خاورمیانه مسیر احیای توافق هسته ای ایران را گل آلود می کند

  • کد خبر : 71422
  • 01 مرداد 1401 - 9:30
سفر بایدن به خاورمیانه مسیر احیای توافق هسته ای ایران را گل آلود می کند
یاز اکو - جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته در اولین مرحله از سفر خود به خاورمیانه در اورشلیم گفت: واشنگتن "برای همیشه منتظر نخواهد ماند" تا ایران توافقنامه 2015 درباره برنامه هسته ای خود را احیا کند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از دیلی صباح بایدن در این سفر چهار روزه تصریح کرد: آمریکا علی‌رغم ادامه مذاکرات در دوحه، پایتخت قطر، به شدت علیه ایران عمل خواهد کرد.

وی گفت: برای احیای توافق ، ایالات متحده به شکل سختگیرانه با ایران عمل خواهد کرد.

او در مصاحبه با شبکه ۱۲ اسرائیل گفت: «تنها چیزی بدتر از ایران که اکنون وجود دارد، ایران با سلاح هسته‌ای است.

انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا، اذعان کرد : دور اول مذاکرات ایران و آمریکا با میانجیگری اتحادیه اروپا در ماه گذشته، به عنوان ادامه مذاکرات وین، به نتیجه ای دست یافت که «تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده به آن امیدوار بود».

به گفته بسیاری از مقامات آمریکایی و اروپایی، دور بعدی پس از سفر طولانی مدت بایدن و رایزنی با متحدان منطقه‌ای، از جمله اسرائیل، برگزار خواهد شد.

با بازگشت رئیس جمهور ایالات متحده از سفر منطقه ای، به نظر می رسد سؤالی که همه می پرسند این است که مذاکرات دوحه چه زمانی از سر گرفته می شود و آیا احتمال بازگرداندن توافق مهمی وجود دارد؟

محسن صالحی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه مستقر در تهران بر این باور است که راه صلح و نزدیکی ایران و آمریکا که از زمان انقلاب ۱۹۷۹ ایران هیچ روابط دیپلماتیکی نداشته اند، پس از سفر خاورمیانه ای بایدن به ویژه اظهارات وی علیه تهران، «پردست انداز» شده است.

مذاکرات دوحه

در ۱۴ ژوئیه، بایدن و یایر لاپید، نخست وزیر اسرائیل، بیانیه مشترکی را در اورشلیم رونمایی کردند که در آن همکاری نظامی بین دو متحد در هر شرایطی تقویت می‌شود و بار دیگر خواستار اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران شدند.

این بیانیه که رسماً به عنوان بیانیه مشترک شراکت راهبردی اورشلیم و اسرائیل شناخته می شود، تاکید می کند که ایالات متحده “هرگز اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته ای دست یابد” و همچنین افزود : “آماده است از همه عناصر قدرت ملی خود برای اطمینان از این نتیجه استفاده کند.”

در ادامه این بیانیه آمده است که آمریکا بر تعهد خود برای همکاری با سایر شرکا برای مقابله با تجاوزات و فعالیت های بی ثبات کننده ایران در منطقه تاکید می کند.

ساعاتی بعد، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران قول داد که به هر «اشتباهی» از سوی آمریکا یا متحدانش «پاسخ تند و تأسف‌آور» بدهد.

یک روز بعد، در دومین مرحله از سفر منطقه‌ای خود به جده، بایدن و ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن سلمان، در یک اجلاس منطقه‌ای سخنرانی کردند،پس از آن بیانیه‌ای منتشر شد که بار دیگر برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای را هدف قرار داد.

این بیانیه بر لزوم جلوگیری بیشتر از مداخله ایران در امور داخلی سایر کشورها، حمایت این کشور از تروریسم از طریق نیروهای نیابتی مسلح خود و تلاش های این کشور برای بی ثبات کردن امنیت و ثبات منطقه تاکید کرد.

وزارت امور خارجه ایران که قبلاً از بیانیه بیت المقدس ناراحت شده بود، از بیانیه جده استثنا قائل شد و آمریکا را متهم کرد که با توسل به «ایران هراسی» به «تنش و بحران» در منطقه دامن می‌زند.

وحید مرادیان، روزنامه‌نگار ارشد و ناظر سیاسی، گفت: «موضع‌گیری آشکار بایدن علیه ایران» در جریان سفرش به خاورمیانه و «واکنش‌های شدید» مقامات ایرانی، فال خوبی برای توافق هسته‌ای نیست.

وی گفت: «از آنچه ماه گذشته در دوحه و قبل از آن در وین متوجه شدیم، کسری اعتماد گسترده بین دو طرف وجود دارد که مانع از توافق می شود.»

وی افزود : سفر بایدن به خاورمیانه «تنها اوضاع را بدتر کرده است”

با این حال مرادیان گفت :تلاش‌ها برای ایجاد یک «جبهه منطقه‌ای» علیه ایران در طول سفر بایدن «به نتیجه نرسید».

وی خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه عربستان مجدداً شاخه زیتون را به ایران تعمیم داد، در حالی که مشاور رهبر ایران از آن استقبال کرد و گفت :مذاکرات تنش زدایی بین دو همسایه جدا شده در بغداد “بعید است” تحت تاثیر سفر بایدن قرار گیرد.

مذاکرات ایران و عربستان در بغداد

گفت‌وگوهای ماراتن میان عربستان سعودی و ایران با میانجیگری دولت عراق از آوریل سال گذشته آغاز شده و تاکنون هیچ دستاوردی نداشته است.

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی پس نشست جده در جمع خبرنگاران گفت: مذاکرات با تهران “مثبت” بوده است و ریاض “میل به یافتن راهی برای عادی سازی روابط با ایران دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=71422

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});