• امروز : جمعه - ۱۵ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 5 July - 2024
6

تاب آوری اقتصاد پایدار روسیه چگونه بوده است؟

  • کد خبر : 71956
  • 04 مرداد 1401 - 10:45
تاب آوری اقتصاد پایدار روسیه چگونه بوده است؟
یاز اکو - با گذشت شش ماه از جنگ اوکراین، روسیه، تحریم‌شده‌ترین کشور جهان، در موج جزر و مد تحریم‌های غرب که هدف آن از بین بردن اقتصاد این کشور است، نسبتا آسوده به نظر می‌رسد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح حداقل در حال حاضر، با تأثیر کامل تحریم‌ها و «هدف‌های متحرک» آن ، انتظار می‌رود مسکو طی ماه‌های آینده آثار تحریم ها را احساس کند.

با این حال، در حال حاضر، بسیاری همین سوال را می پرسند: تاب آوری که تاکنون توسط اقتصاد روسیه نشان داده شده است چقدر پایدار است؟

بانک مرکزی روسیه رکود اقتصادی ۴ تا ۶ درصدی را در سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی می‌کند، که این رقم نسبت به پیش‌بینی رشد ۳ درصدی قبل از جنگ پیش‌بینی شده بود.

با این حال، این رقم در مقایسه با پیش‌بینی قبلی از انقباض ۸ تا ۱۰ درصدی در سال جاری بسیار بهتر است.

کاهش گسترده نرخ بهره بانک در هفته گذشته یکی دیگر از شاخص های واضح بود که انتظار می رود رکود اقتصادی بسیار کم عمق تر از آنچه در ابتدا تصور می شد باشد.

روسیه نرخ اصلی خود را ۱۵۰ واحد پایه کاهش داده و به ۸ درصد رسانده است، بسیار بالاتر از پیش‌بینی‌های بازار مبنی بر کاهش ۵۰ واحدی و برای افزایش تقاضای داخلی، نرخ بهره را به پایین‌تر از سطح قبل از جنگ رساند.

رکود اقتصادی

الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه، پس از تصمیم گیری نرخ ، جمعه گذشته در مسکو به خبرنگاران گفت: داده های دریافتی نشان می دهد که تاثیر رکود اقتصادی در زمان طولانی تر و احتمالاً عمیق تر خواهد بود.

این بانک انتظار دارد اقتصاد این کشور تا سال ۲۰۲۴ به سطح رشد بازگردد.

در ژوئن، تورم سالانه روسیه از ۱۷٫۱ درصد در ماه مه به ۱۵٫۹ درصد کاهش یافت، که ظاهراً مطابق با آخرین برآورد بانک مرکزی مبنی بر نرخ تورم سالانه ۱۲ تا ۱۵ درصد در سال ۲۰۲۲ است که بازبینی نزولی نسبت به پیش بینی ۱۸ درصدی آوریل بود.

اقتصاد روسیه به وضوح توسط محرک های مالی و افزایش قیمت نفت حمایت می شود که به آن کمک کرده تا از تاثیر تحریم ها عبور کند.

روسیه مازاد حساب جاری زیادی را به دلیل ممنوعیت واردات، تسریع دلارزدایی از اقتصاد این کشور و افزایش ارزش روبل داشته است.

با کنترل شدید سرمایه و عدم تعادل تجاری، روبل در برابر دلار در اواخر ژوئیه به ۵۸ رسید سطحی بسیار بالاتر از سطح قبل از جنگ و پایین ترین سطح تاریخ ۱۵۰ روبل که در مارس ثبت شد.

با این حال، شاخص اعتماد مصرف کننده در سه ماهه دوم به منفی ۳۱ سقوط کرد که پایین ترین نقطه از سال ۲۰۱۴ است.

این سقوط پس از سقوط آن به منفی ۲۱ در سه ماهه اول رخ داد که پایین ترین میزان از سال ۲۰۰۹ است.

بخش خودرو روسیه نیز از ممنوعیت واردات ضربه بزرگی خورده است و فروش خودروهای جدید با کاهش ۸۲ درصدی نسبت به سال قبل به ۲۷۷۶۱ دستگاه در ماه ژوئن رسیده است.

نزدیک به سقوط نیست

به گفته کریم کان کاواکلی، دانشگاه بوکانی ایتالیا، در حالی که تحریم ها قطعاً به اقتصاد روسیه آسیب رسانده است، آسیب آنقدر جدی نیست که مسکو بتواند اوکراین را ترک کند، چه رسد به نگرانی در مورد سقوط احتمالی اقتصادی.

وی گفت: «من معتقد نیستم که اقتصاد روسیه نزدیک به فروپاشی است.»

وی افزود: برای اولین بار، روسیه به کسب درآمد از تجارت بین المللی ادامه می دهد، زیرا اقتصادهای بزرگی مانند چین، هند و عربستان سعودی به فشار غرب برای تحریم نپیوسته اند.

بروز آثار تحریم ها در آینده اقتصادی روسیه

وی گفت: “روسیه می تواند خریداران جدیدی برای نفت و گاز خود پیدا کند و افزایش قیمت نفت به این کشور کمک کرده است.

با این حال، کاواکلی گفت: تحریم های غرب ممکن است در میان مدت تأثیر بیشتری داشته باشد زیرا روسیه از زنجیره های تولید جهانی اخراج شده و خود را قادر به تهیه کالاهای با فناوری پیشرفته از سایر کشورها نمی بیند.

کاواکلی گفت: «این بدان معناست که در آینده، شرکت‌های روسی مانند گازپروم ممکن است در جایگزینی ماشین آلات خود یا تولید محصولات با فناوری بالا با مشکل مواجه شوند.

عامل دیگر این است که قطعا تحریم های بیشتری علیه روسیه در راه است.

آلمان، یکی از بزرگترین خریداران زغال سنگ مسکو، متعهد شده است تا واردات زغال سنگ روسیه را تا اول اوت و نفت را تا ۳۱ دسامبر پایان دهد.

اتحادیه اروپا قرار است همراه با بریتانیا، واردات نفت روسیه از طریق دریا را تا پایان سال ۲۰۲۱ متوقف کند.

ماه گذشته، کشورهای G-7 اعلام کردند که قصد دارند واردات طلای روسیه را ممنوع کنند، صادرات عمده ای که ده ها میلیارد دلار برای مسکو به ارمغان می آورد، در حالی که اتحادیه اروپا نیز از آن پیروی خواهد کرد.

روسیه با ۳۳۱ تن تخمین زده شده خود در سال ۲۰۲۰، در رتبه دوم از نظر تولید جهانی طلا قرار گرفت و ۹ درصد از کل طلای جهان را به خود اختصاص داد.

اما کاواکلی انتظار ندارد هیچ یک از این موارد رفتار دولت روسیه را تغییر دهد.

وی گفت: «اقتصاد این کشور صدمات زیادی را متحمل شده است، اما دولت پوتین می‌تواند در قدرت باقی بماند و درد اقتصادی را به مردم عادی منتقل کند.

به عبارت دیگر، اگر روس‌های معمولی کاهش ۲۰ درصدی در رفاه خود را تجربه کنند، نخبگان روسیه که برای بقای سیاسی پوتین اهمیت بیشتری دارند، ممکن است کمتر از ۲۰ درصد آسیب ببینند.

برای کاواکلی، واضح است که تا زمانی که پوتین “می خواهد تکه ای از اوکراین را حفظ کند، بعید است تحریم ها نتیجه را تغییر دهند.”

وی گفت: «چند کشور دیگر همانند کوبا از دهه ۱۹۶۰، ایران از سال ۱۹۷۹ و عراق بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۳ – تحریم‌های به همان اندازه سخت را تحمل کرده‌اند ولی دولت‌های آنها توانستند در قدرت باقی بمانند در حالی که اقتصادشان ضعیف شده بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=71956

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});