• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
3

ماجرای طرح معافیت ۲ ساله حق بیمه کارفرمایان چیست؟

  • کد خبر : 72057
  • 04 مرداد 1401 - 18:00
ماجرای طرح معافیت ۲ ساله حق بیمه کارفرمایان چیست؟
یاز اکو - معافیت حق بیمه کارفرمایان برای حمایت از آنها و همچنین کارجویان اجرا می‌شود اما شیوه تامین مالی آن می‌تواند تورم‌زا باشد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، فشارهای اقتصادی و شیوع بیماری کرونا در سال‌های اخیر آسیب بسیاری بر کسب و کارها وارد کرده. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برای حمایت از این کسب و کارها، مشوق‌هایی را در نظر گرفته است.

طبق قانون بودجه سنواتی برنامه ششم توسعه اگر کارفرمایان، نیروی کار مورد نیاز خود را از بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جذب کنند، تا دو سال از پرداخت سهم حق بیمه کارفرمایان معاف هستند.

چه کسی این حق بیمه را پرداخت می‌کند؟

در این طرح، سهم کارفرما از حق بیمه به علاوه سه درصد سهم بیمه بیکاری، ماهانه به حساب کارفرما واریز می‌شود. دولت مسئول پرداخت این حق بیمه است و وزارت کار بر آن نظارت می‌کند.

البته این معافیت مشروط به مواردی است که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود.

شروط معافیت دو ساله حق بیمه کارفرمایان

کارفرمایانی که تمایل به استفاده از این شرایط را دارند، باید از مراجع رسمی مجوز فعالیت داشته و دارای کد بیمه کارگاهی باشند. همچنین کارجویان نیز باید حداکثر ۳۸ سال داشته و حداکثر ۳۶ماه سابقه بیمه تامین اجتماعی داشته باشند. مدرک تحصیلی آنها نیز باید لیسانس و بالاتر باشد.

به علاوه، این طرح ویژه کارفرمایانی است که نیروی جدید جذب کنند و ملاک جدید بودن آنها نیز ‌ افزایش نیروها نسبت به لیست بیمه دو ماه قبل از ثبت‌نام کارفرما است. بنابراین در این طرح نباید نیروی کار جدید جایگزین نیروی کار قبلی شوند.

البته این شرط استثنا هم دارد. افراد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر که از کارگاه‌های به شدت آسیب دیده از کرونا تعدیل شده‌اند، از این موضوع مستثنی هستند. یعنی امکان بازگشت آنها به شغل قبلی یا اشتغال در سایر بنگاه‌ها و بهره‌مندی کارفرما از این مشوق وجود دارد.

کارجویان و کارفرمایانی که دارای این شرایط هستند، می‌توانند به سامانه مشوق بیمه‌‌ای مراجعه کرده و ثبت نام کنند.

جذب ۱۹هزار نفر به بازار کار

تا این لحظه، شش هزار و ۳۵۶ کارفرما و ۱۹ هزار و ۱۸۱هزار کارجو، در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند. از میان ثبت‌نام‌کنندگان، ۱۹ هزار و ۱۸۹هزار داوطلب جویای کار موفق شده‌اند از این طریق جذب بازار شوند.

این طرح در تمامی استان‌های کشور اجرا می‌شود و استان‌های خوزستان، آذربایجان شرقی و فارس، بیشترین جذب نیروی کار از این طریق را ثبت کرده‌اند. همچنین استان فارس رکورددار ثبت‌نام کارفرمایان در این سامانه است.

تورم در کمین است

یکی از مسائلی که پیرامون این طرح وجود دارد، هزینه‌ای است که برای دولت ایجاد می‌کند. دولت در سال‌های اخیر، به واسطه کسری بودجه همیشگی خود، با کمبود منابع مواجه بوده است. به طوری که در پرداخت سهم سه درصدی خود از حق بیمه تامین اجتماعی ناتوان بوده است و بدهی‌های کلان به این سازمان دارد.

حال اجرای این طرح و افزایش هزینه‌های دولت، اگر از منابع تورم‌زا رخ دهد، می‌تواند زندگی همه مردم را تحت تاثیر قرار دهد. حتی همین کارجویان و کارفرمایانی که به ظاهر از اجرای این طرح منتفع شده‌اند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=72057

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});