• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

بیمه‌های پایه برای جبران هزینه‌های دندان‌پزشکی وارد عرصه شوند

  • کد خبر : 7209
  • 23 اسفند 1399 - 11:00
بیمه‌های پایه برای جبران هزینه‌های دندان‌پزشکی وارد عرصه شوند
یاز اکو - رییس جامعه علمی دندان پزشکان آذربایجان‌شرقی با تایید هزینه‌های بالای بهداشت دهان و دندان، گفت: بیمه‌های پایه باید نسبت به تامین و جبران این هزینه‌ها، وارد عمل شوند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، دکتر سیدامین موسوی روز شنبه اظهار داشت: با وجود اینکه هزینه های مربوط به رشته دندان پزشکی برای آحاد مردم کشور بالاست اما باید توجه داشت چون این رشته جزو رشته های لوکس پزشکی به شمار می رود دارای هزینه های بیشتر در تمام کشورهاست که البته در کشورهای پیشرفته مثل آلمان با ورود بیمه های پایه به این عرصه، فشار چندانی به مردم برای تامین بهداشت و سلامتی دهان و دندان وارد نمی شود.

وی افزود: با وجود اینکه طی سال های اخیر پیشنهاداتی برای ورود منطقی بیمه های پایه به رشته دندان پزشکی می شود تا مردم به لحاظ مالی تحت تاثیر قرار نگیرند اما متاسفانه تاکنون از سوی شرکت های بیمه گر در این خصوص گام های موثر و مثبتی برداشته نشده است.

موسوی از ایران به عنوان معدود کشورهای کم هزینه جهان در حوزه دندان پزشکی یاد کرد و ادامه داد: اما شرایط نامناسب اقتصادی و درآمدهای پایین اغلب مردم، رسیدگی به بهداشت دهان و دندان در شهرها و روستاها چندان نهادینه نشده است که بر همین اساس سیاست های این بخش از سلامت کشور به سمت درمان محور سوق داده می شود، در حالی که باید کارکرد اصلی بر روی پیشگیری استوار شود.

وی تاکید بر اصل پیشگیری و به موازات آن حمایت های بیمه ای گسترده را راهکار اصلی و محوری برای تامین سلامت و بهداشت دهان و دندان در ایران برشمرد و اضافه کرد: بی توجهی به این دو اصل مهم، آینده سلامت در حوزه دندان پزشکی را دچار بحران می کند چراکه هزینه های تامین مواد اولیه و تجهیزات نیز به دلیل افزایش نرخ ارز در کشور  نسبت به سال های گذشته بسیار سرسام آور شده است.

موسوی از افزایش ۶۰۰ درصدی قیمت تجهیزات و لوازم مصرفی مورد نیاز در رشته دندان پزشکی بین سال های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ خبر داد و  افزود: اگر در این خصوص جامعه دندان پزشکان وارد عمل نمی شد و مواد بی حس کننده را در سال ۱۳۹۷ با نرخ دولتی ۸۰ هزار تومانی بین فعالان این بخش توزیع نمی کرد امروز شاهد افزایش سرسام آورتر این مواد نیز بودیم و دلال ها میدان داری می کردند که در این صورت در شرایط سخت اقتصادی امروز کمتر کسی برای درمان دندان به مطب پزشکان مراجعه می کرد.

وی با بیان اینکه هزینه هایی سنگین تعرفه های دندان پزشکی برای فعالان این بخش نیز ناراحت کننده است، وارد عمل شدن دانشکده های دندان پزشکی به عرصه درمان را از دیگر ملزومات و عوامل کاهش هزینه ها در عرصه درمان و پیشگیری این رشته پزشکی بیان کرد و گفت: در این زمینه دانشکده های دندان پزشکی می توانند با بهره مندی از امکانات دولتی نسبت به ایجاد کلینیک های خدماتی و تخصصی اقدام کنند که البته در این راستا نباید کرامت انسانی کسانی که به این مراکز می آیند، مورد بی توجهی قرار بگیرد.

رییس دانشکده دندان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با اشاره به اینکه این مجموعه بر همین اساس و با درک شرایط سخت معیشتی مردم وارد میدان شده و نسبت به راه اندازی دو کلینیک دندان پزشکی درمانی و آموزشی اقدام کرده است، گفت: این دو مرکز در بیمارستان امام سجاد و جاده باسمنج قرار دارند که اغلب خدمات آنها تقریبا” رایگان و با تعرفه های بسیار پایین محاسبه می شود.

موسوی یکی از چالش های اصلی دانش آموختگان دندان پزشکی کشور و آذربایجان شرقی را مربوط به تامین هزینه های مربوط به باز کردن مطب عنوان و اضافه کرد: در حالیکه تا پیش از سال ۱۳۹۶ با هزینه کرد ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان یک پزشک تازه کار می توانست نسبت به گشایش مطب امیدوار باشد اما امروز این هزینه ها به بیش از ۱ میلیارد تومان بالغ می شود که از توان بسیاری از دانش آموختگان رشته دندان پزشکی خارج است.

وی توجه به تولید داخلی را تنها نسخه شفابخش در تامین سهل و آسان لوازم و تجهیزات دندان پزشکی دانست و اضافه کرد: هم اکنون دندان پزشکان برای تامین لوازم مورد نیاز برای ایمپلنت، ناچارند بیش از یک میلیون تومان بپردازند در حالیکه قیمت جهانی این فلز بین ۱۰ تا ۱۲ دلار است.

موسوی درباره آثار شیوع کرونا بر اشتغال و خدمات دندان پزشکان نیز گفت: این بیماری شوک جهانی به تمامی رشته ها و فعالیت های علمی و اقتصادی بود و البته دندان پزشکان نیز از آثار منفی آن در امان نبودند به طوری که حداقل به مدت ۳ ماه فعالیت های بهداشت دهان و دندان با وقفه مواجه شد و چون این حوزه ارتباط دهان به دهان بین پزشک و بیمار داشت بیش از سایر  رشته های پزشکی دچار بحران شد اما به تدریج و با سپری شدن شوک اولیه امروز تا حدود زیادی شرایط عادی به دندان پزشکی کشور و استان حاکم شده است.

به گفته وی از زمان شیوع کرونا تاکنون حدود ۱۰ درصد از فعالان این بخش اعم از پزشک و دستیار به این بیماری مبتلا شده اند و متاسفانه ۳ نفر از دندان پزشکان در آذربایجان شرقی نیز به دلیل این بیماری جان خود را از دست داده اند که این آمار در مقایسه با سایر رشته های پزشکی کمترین میزان را به خود اختصاص داده است.

رییس جامعه علمی دندان پزشکان آذربایجان شرقی با بیان اینکه مطب های دندان پزشکان تا پیش از شیوع کرونا جزو نخستین مراکزی بودند که مقررات مربوط به کنترل عفونت در آنها به دقت رعایت می شد، یادآور شد: پارسال و در سه ماه اول شیوع کرونا مطب های استان برای خدمات اورژانسی فعال بودند.

موسوی تعداد اعضای جامعه علمی دندان پزشکان آذربایجان شرقی را  یکهزار و ۷۵۰ نفر اعلام کرد که دارای شماره نظام پزشکی هستند و از این تعداد یکهزار و ۱۶۴ نفر در شهر تبریز مستقر هستند که به طور متوسط ۶۰ درصد مجموع این اعضا را مردان و ۴۰ درصد را بانوان تشکیل می دهند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=7209

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});