• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
11
گزارش یاز اکو از بحران کمبود گوشت مرغ در تبریز و استان

تناقض‌گویی مسئولان در بحران‌های معیشتی مردم؛

  • کد خبر : 7279
  • 23 اسفند 1399 - 16:08
تناقض‌گویی مسئولان در بحران‌های معیشتی مردم؛
یاز اکو - در حالی که گوشت مرغ به عنوان ارزان‌ترین و مهمترین قوت غالب گوشتی مردم، در بازار شب عیدی به کالایی نایاب تبدیل شده است و بسیاری از مردم را با چالش و نگرانی مواجه کرده است و گزارش‌های میدانی از سطح شهر تبریز و استان، این مشکل را به طور عینی تایید می‌کند، مسئولان، دیگر سازمان‌ها و نهادها و یا مردم را عامل مشکل می‌دانند و شاهد داستان کی بود کی بود من نبودم هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، سال ۹۹ با التهاب همه‌گیری بیماری کرونا برای مردم ایران آغاز شد و فشار تحریم‌ها بین‌المللی و سوء مدیریت مسئولان و سوء استفاده‌ی دلالان و فرصت‌طلبان موجب شد که امسال مردم هر از چندگاهی با قحطی و نبود برخی کالاها نیز مواجه شوند. بحران گرانی و نبود شکر، روغن مایع، تخم‌مرغ، روغن نباتی و حالا گوشت مرغ گویا دیگر به جزوی از برنامه‌های عادی سال جاری تبدیل شده است.

«کاهش ظرفیت تولید مرغ گوشتی با تخصیص ارز ترجیحی»، «گوشت مرغ در تبریز کمیاب شد»، «کاهش کشتار مرغ در آذربایجان‌شرقی به یک سوم»، «کشتار مرغ هیچ کاهشی ندارد/ مشکل در توزیع است»، «صف خرید مرغ در تبریز»، «جوّ روانی عامل صف های طولانی خرید مرغ»، «کمبود گوشت مرغ در تبریز پا برجاست»، «کارشکنی برخی تولیدکنندگان و دلالان، دلیل کمبود مرغ در روزهای اخیر است»، «مشکلی در تأمین گوشت مرغ در سطح استان‌ها وجود ندارد»، «انگار هیچ اراده‌ا‌ی برای مهار قیمت‌ها نیست» و …تنها گوشه‌ای از تیتر اخباری بود که به ترتیب از ۱۰ تا ۲۱ اسفندماه جاری در رسانه‌های استانی به چشم می‌خورد.

در این میان اظهار نظرهای متفاوت مسئولان و مدیران امر در بحث نبود گوشت مرغ در سطح شهر تبریز و استان، در کنار اینکه با مشاهدات میدانی مردم در سطح جامعه کاملا متفاوت بود، تناقض‌گویی گفته‌های مسئولان با یکدیگر دیگر قوزبالاقوز بود.

داستان از اینجا آغاز شد که از حدود ۱۰ روز پیش، قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی گوشت مرغ گرم که از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام شده بود به‌تدریج با افزایش‌های مختلفی و متفاوتی مواجه شده و قیمت این فرآورده تاهرکیلوگرم ۳۳ هزار تومان نیز برای مشتریان عرضه شد که این روند موجب نارضایتی آحاد مردم و شهروندان از نحوه‌ی توزیع و نبود نظارت بر این بازار شد. علاوه بر افزایش ناگهانی قیمت گوشت مرغ گرم، این محصول کمیاب شده و بسیاری از واحدهای صنفی حتی با قیمت‌های بالاتر نیز گوشتی برای عرضه به مشتریان ندارند، این در حالی است که مسئولان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت بارها از وفور گوشت گرم و کشتار بی‌وقفه‌ی مرغ در کشتارگاه‌های طیور آذربایجان‌شرقی خبر می‌دادند.

فعالان صنعت مرغ: ارز ترجیحی تنها نزدیک به ۶۰ درصد از هزینه‌های مرغ را تشکیل می‌دهد

در ابتدای آغاز بحران کمبود مرغ، دو فعال صنعت مرغداری در بررسی چرایی التهابات اخیر بازار مرغ، معتقد بودند «ارز ترجیحی کماکان برای واردات نهاده‌های دامی تخصیص داده می‌شود اما تنها نزدیک به ۶۰ درصد از هزینه‌های مرغ را تشکیل می‌دهد که تغییر ناچیزی به خاطر افزایش قیمت‌های جهانی ذرت و سویا در شرایط اپیدمی‌کرونا را داشته است؛ اما بقیه نهاده‌ها از جمله ویتامینه‌ها و واکسن‌ها از شمول تخصیص ارز ترجیحی خارج شده‌اند تا جایی که قیمت واکسن افزایشی پنج برابری را تجربه کرده است. از طرف دیگر افزایش قیمت نیروی کار، تجهیزات، کرایه حمل، کنستانتره، انرژی و جوجه یکروزه هزینه تمام شده را افزایش داده است.»

همچنین به گفته‌ی فعالان صنعت مرغ، افزایش قیمت نهاده‌ها و از سوی دیگر قیمت‌گذاری دستوری دولت و فشار به مرغداران برای فروش مرغ به قیمت مصوب که متناسب با قیمت تمام شده آن نیست، منجر به عدم صرفه و گاهاً زیان مرغدار شده است. عدم اطمینان مرغدار از تامین خوراک موردنیاز با قیمت دولتی و ترس از افزایش قیمت خوراک و دیگر نهاده‌ها، انگیزه جوجه‌ریزی را از مرغداران گرفته است و مجموعه‌ی این عوامل منجر به تعطیلی برخی مرغداری‌ها و کاهش جوجه‌ریزی در برخی دیگر از آن‌ها و در نتیجه کاهش عرضه و گرانی مرغ در بازار شده است.

رئیس سازمان صمت استان: بحرانی وجود ندارد/القای سودجویان است/ شهروندان به اندازه مصرف کنند

در همین زمینه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با عادی تلقی کردن وضعیت بازار مرغو بیان اینکه بحرانی در تولید و عرضه مرغ وجود ندارد،ازفعالیتکشتارگاه‌هایطیوراستانباتمامظرفیتخبردادواظهارداشت:در حال حاضر روزانه ۲۴۰ تن آمار کشتار مرغ استان است و توزیع مرغ منجمد نیز در استان آغاز خواهد شد.القای این بحران از سوی سودجویان است و شهروندان باید‌بهاندازهمصرفخریدکنند.

۴ خودروی حمل گوشت مرغ، نیاز یک شهر ۲ میلیون نفری و استان ۴ میلیونی را تامین نمی‌کند

با این حال، رئیس اتحادیه‌ی قصابان و مرغ‌فروشان تبریز در اظهارنظری کاملا متفاوت، با تکذیب کشتار روزانه ۲۴۰ تنی مرغ در آذربایجان‌شرقی، از کاهش کشتار مرغ در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر تنها یک سوم مرغ مورد نیاز مردم استان در کشتارگاه‌ها کشتار می‌شود. ایوب آقاپور فرشکار، میزان گوشت گرم مرغ مورد نیاز استان را ۱۵۰ تا ۱۶۰ تن در روز اعلام کرد و افزود: این در حالی است که در روز‌های اخیر در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۵۰ تن در کشتارگاه‌های طیور کشتار و به عاملان توزیع ارسال شده است. وی با بیان اینکه با ۴ خودروی حمل گوشت مرغ نمی‌توان نیاز یک شهر ۲ میلیون نفری و استان ۴ میلیونی را تامین کرد، ادامه داد: در حال حاضر آذربایجان شرقی به لحاظ تامین و توزیع گوشت مرغ گرم مشکل جدی دارد و اگر مسئولان در این زمینه اقدامات فوری انجام ندهند طی روز‌های آینده با مشکلات جدی در این زمینه روبرو خواهیم شد.یکی از دلایل مهم و اصلی کمبود و افزایش قیمت گوشت مرغ در تبریز و آذربایجان‌شرقی، قاچاق آن به شهر‌های بزرگ از جمله تهران است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی: کشتار مرغ هیچ کاهشی ندارد/ مشکل در توزیع است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز در واکنش به این سخنان،مبنی بر کاهش یک سومی میزان کشتار مرغ با بیان این‌که با وجود کاهش میزان عرضه‌ی گوشت مرغ و کمبود این کالا در بازار، مشکلی از بابت تولید و کشتار نداریم و میزان کشتار هیچ کاهشی نداشته است، گفت: آماری که مبتنی بر اصول و از منابع موثق بیان نشود، به جز تشویش اذهان عمومی کارایی دیگری نخواهد داشت.فتحی، مشکل را در توزیع دانست و با اشاره به فعالیت ۱۱ کشتارگاه در سطح استان، افزود: کمترین میزان کشتار مرغ استان تاکنون ۱۵۰ تن بوده و میزان مصرف روزانه نیز بین ۲۳۰ الی ۲۴۰ تن است.فتحی با بیان این‌که جوجه‌ریزی در استان نسبت به سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار قطعه افزایش داشته است، گفت: تنها در اسفندماه جاری، ۴۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی بیشتر نسبت به اسفند سال گذشته انجام گرفته است.

وی با تاکید بر رعایت خرید ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومانی قطعه مرغ زنده از مرغداری و فروش و عرضه ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی گوشت مرغ در بازار، گفت: به مردم اطمینان می‌دهیم که در تولید گوشت مرغ،هیچگونه مشکلی نداریم و در ایام شب عید برای تامین گوشت مرغ مورد نیاز خود نگران نباشند.

وی تاکید کرد: علیرغم وجود مرغ به تعداد کافی در بازار، متاسفانه مردم تحت تاثیر شایعات و آمارهای غلط، به دلیل ترس از کمیابی مرغ اقدام به خرید مازاد بر مصرف خود کرده و یخچال و فریزرشان را پر می‌کنند و همین مسئله باعث به هم خوردن توازن بین عرضه و تقاضا می‌شود.

نبود گوشت مرغ و صف‌های طولانی مردم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در حالی به مردم اطمینان می‌داد که در بازار مرغ هیچ مشکلی وجود ندارد، صف‌های طویل برای خرید گوشت مرغ در تمام نقاط شهر تبریز و استان در طی این روزها به چشم می‌خورد.

مرد بازنشسته‌ی ۶۵ ساله‌ای در گفتگو با خبرنگار یاز اکو در این مورد گفت: به دلیل گرانی کالاها، و قدرت خرید پایین بنده به عنوان یک فرد بازنشسته‌ی تامین اجماعی مدت‌هاست که تنها گوشتی که توانایی خرید آن را داریم، گوشت مرغ است. الان هم در روزهای دم عیدی، چند روز است که قصد خرید مرغ برای خانه دارم اما هر جا که می‌روم یا مرغ نیست یا صف‌ها به‌قدری طولانی است که از توان من خارج است.

آقای ۷۹ ساله‌ی دیگری در این باره به خبرنگار یاز اکو گفت: سه روز است که دنبال خرید گوشت مرغ هستم تا اینکه امروز برای کاری به صوفیان سفر کرده بودم و در آنجا موفق شدم به قیمت ۲۴ هزار تومان، ۲ قطعه مرغ خریداری کنم.

مشاهدات میدانی تک‌تک افراد دوروبرمان و گزارش‌های تصویری اکثر رسانه‌ها از صف خرید گوشت مرغدر روزهای اخیرحکایت از کمیاب شدن این کالای اساسی و مورد نیاز مردم در شهر تبریزدارد نیز، نشانه‌ای از اطمینان‌بخش مسئولان و عادی بودن شرایط نمی‌داد و بسیاری از واحدهای صنفی مربوطه گوشت مرغ برای عرضه به شهروندان ندارند.

معاون وزیر صمت: کارشکنی برخی تولیدکنندگان و دلالان است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دلیل کمبود مرغ در روزهای اخیر را کارشکنی برخی از تولیدکنندگان و دلالان دانست و گفت: با اخلالگران بازار با جدیت بیش‌ازپیش برخورد می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که مشکلی در تأمین گوشت مرغ در سطح استان‌ها وجود ندارد، اضافه کرد: تمام استان‌ها در این حوزه، تولید مازاد دارند.

استاندار: تولید مرغ کاهش یافته است

استاندار آذربایجان شرقی نیز ۲۰ اسفندماه در اظهارنظری کاملا متفاوت با مدیران استانی مرتبط با این بحران، از کاهش تولید گوشت مرغ در این استان خبر داد و گفت: به دلیل کاهش تولید، شاهد کمبود مرغ در بازار طی روزهای اخیر بودیم.پورمحمدی همچنین با تاکید بر اینکه به‌رغمتأمیننهاده‌هایدامیمرغدارانطیروزهایاخیرشاهد کاهش تولید گوشت مرغ بودیم، ادامه داد: با افرادی که به دنبال زیاده‌خواهی و فشار بر مردم هستند، برخورد می‌کنیم.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:انگار هیچ اراده‌ای برای مهار قیمت‌ها نیست

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با انتقاد از نبود نظارت بر بازار و مهار قیمت ها گفت : همه مسوولان از گرانی و فشارهای اقتصادی گلایه دارند ، اما انگار هیج اراده ی برای مبارزه با آن وجود ندارد.حجت الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم نیز ۲۱ اسفند، توزیع نامناسب گوشت مرغ و روغن نباتی در بازار را مورد اشاره قرار داد و گفت: فقدان نظارت بر بازار باعث سودجویی و جولان دلالان شده‌است. وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب خواستار اقدام جدی مسئولان نسبت به کنترل و تعدیل قیمت کالاهای مورد نیاز مردم در آستانه عید شد.در شرایطی که دشمن تلاش می کند مردم را نسبت به آینده کشور ناامید کند افسار گسیختگی در بازار و کنترل نکردن قیمت‌ها قابل قبول نیست.

***

در حالی که گوشت مرغ به عنوان ارزان‌ترین و مهمترین قوت غالب گوشتی مردم، در بازار شب عیدی به کالایی نایاب تبدیل شده است و بسیاری از مردم را با چالش و نگرانی مواجه کرده است و گزارش‌های میدانی از سطح شهر تبریز و استان، این مشکل را به طور عینی تایید می‌کند، مدیران و مسئولان مربوطه با ارائه‌ی نظرات کاملا متناقض، مردم را متهم کرده و برخی از آنها این مسئله را تحت تاثیر شایعات و آمارهای غلط، برخی ناشی از خرید اضافه بر نیاز مردم به دلیل ترس از کمیابی مرغ، برخی علت آن را کارشکنی دلالان و تولید کنندگان، مدیری کاهش میزان کشتار را کاملا رد کرده و مسئول عالی‌رتبه‌ی استان علت را کاهش کشتار عنوان می‌کند. دود این تناقض‌گویی‌ها به چشم مردمی می‌رود که عملا با مشکل نبود گوشت مرغ مواجه شده‌اند.

در سطح جامعه، بسیاری از مشکلات، گرانی‌ها و کمبود دیده می‌شود؛ و در نشست‌های خبری‌ و فحوای کلام مسئولان، گویا همه‌چیز گل و بلبل و عادی است. مدیران، دیگر سازمان‌ها و نهادها و یا مردم را عامل مشکل می‌دانند و شاهد داستان کی بود کی بود من نبودم هستیم. در بحران‌های کمبود شکر و روغن و تخم‌مرغ نیز همچون این داستان، مردم سختی می‌کشیدند و مسئولان اوضاع را عادی دانسته و حتی مردم را در کمبود و بنود کالاهای اساسی مقصر قلمداد کرده بودند. باید دید چه موقع شاهد مدیریت درست تنظیم بازار و راحتی مردم خواهیم بود و مدیران با شفافیت و صداقت به جای مقصر شناختن دیگران و مردم، به قصور خود اعتراف خواهند کرد.

گزارش: ساسان نیک رفتار خیابانی

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=7279

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});