• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
10
گزارش یاز اکو در مورد عدم ممنوعیت سفرهای نوروزی به تبریز و استان آذربایجان‌شرقی

تبریز، شهامت «نه» گفتن به مهمانان نوروزی را داشته باشد

  • کد خبر : 7410
  • 24 اسفند 1399 - 11:03
تبریز، شهامت «نه» گفتن به مهمانان نوروزی را داشته باشد
یاز اکو - پذیرش خیل میهمانان نوروزی در استان، در روزهایی که التماس و تاکید بیش از پیش وزیر بهداشت درخصوص احتمال افزایش سرسام‌آور بیماران کرونایی و ناتوانی کادر درمان در برابر این سونامی به همراه داشته است، اتفاق عجیبی است. شاید می‌بایست تبریز هم با شهامت و درایت «نه» گفتن، ورودی‌های شهر را به روی میهمانانی که ممکن است میزبان کووید ۱۹ باشند ببندد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، در انتهای سالی که از همان ابتدا با شعار «در خانه بمانیم» و تاکید بر قرنطینه‌ی خانگی و ممنوعیت سفرهای بین شهری همراه بود، گویا کرونا نه تنها برای مردم، بلکه مدیران نیز امری اجتناب‌ناپذیر و حتی عادی بدل گشته است. چرا که در این روزها با وجود شناسایی موارد متعدد کرونای جهش یافته‌ی انگلیسی در بیشتر استان‌های کشور از جمله آذربایجان‌شرقی، ممنوعیت سفرهای نوروزی، بین رنگ‌بندی شهرها توسط ستاد ملی مقابله با کرونا، رنگ باخته است.

طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، اغلب استان‌های کشور در شرایط فعلی، زرد هستند چیزی که به عنوان معیار محدودیت سفرهای نوروزی اعلام شده است. معیاری که به نظر با منطق جور نیست؛ چرا که با سفر مهمانان استان‌های دیگر با رنگ‌های نارنجی و قرمز، مناطق زرد نیز با خطر سونامی کرونا مواجه خواهند شد.

هرچند بیشتر شهرهایی که سال‌ها مقصد اصلی و اول سفرهای نوروزی بودند (از جمله اصفهان و شیراز و حاشیه‌ی خزر)، امسال برای جلوگیری از تشدید شرایط کرونایی در وضعیت شکننده‌ی زرد، از هفته‌ها قبل با اعلام اطلاعیه از عدم پذیرش میهمانان نوروزی خبر دادند؛ در این میان استان آذربایجان‌شرقی که متاسفانه گزارش‌هایی از شناسایی کرونای جهش یافته را نیز در چند شهر خود داشته، بدون توجه به عواقب پذیرش خیل میهمانان نوروزی، با اکتفا به زرد بودن شهر تبریز برای میزبانی سفرهای نوروزی اعلام آمادگی کرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز: مخالف سفرهای نوروزی هستیم

هرچند محمدحسین صومی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با صراحت اعلام کرده است که مخالف سفرهای نوروزی است؛ مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان‌شرقی خبر از تامین بسترهای لازم برای جذب میهمانان نوروزی می‌دهد!

حمزه‌زاده در این باره می‌گوید: به دلیل شرایط خاص کرونایی، هر گونه اقامت گردشگران نوروزی در مدارس، مهمانسراها و چادرزنی در محوطه‌های بیرونی در این استان ممنوع خواهد بود.

وی می‌افزاید: این ممنوعیت در خصوص اقامت گردشگران، شامل سایر دستگاه‌های دولتی نیز می‌شود و این تصمیم با توجه به لزوم رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی در آذربایجان‌شرقی اتخاذ شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همچنین از فعالیت موزه‌های تبریز مطابق با مصوبه‌ی ستاد ملی مقابله کرونا در ایام نوروز خبر داد.

استاندار: استان‌ها اختیاری برای تصمیم‌گیری مغایر با مصوبات ستاد ملی تصمیمی ندارند!

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این باره با استناد به مصوبه‌ی ستاد ملی مقابله با کرونا و قرار گرفتن تبریز در وضعیت زرد گفت: براساس مصوبه‌ی ستاد ملی کرونا، ‏‪شهرهای قرمز و نارنجی محدویت سفر دارند و آذربایجان‌شرقی در وضعیت زرد است و بنابراین محدودیتی برای سفر به استان تعریف نشده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه به استان‌ها اختیار داده نشده تا مغایر با مصوبات ستاد ملی تصمیمی بگیرند.

این در حالی است که معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه مراغه پیشتر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به وضعیت کرونایی، این شهر از پذیرش مهیمانان نوروزی معذور است!

پیگیری‌ها از فرماندار تبریز در خصوص این مهم تا به امروز به دلیل مشغله‌های وی در ارتباط با ثبت نام انتخابات شوراها نتیجه‌بخش نبوده است.

دل‌نگرانی شهروندان و کارکنان بخش‌های گردشگری

مسدود بودن بسیاری از مقاصد گردشگری کشور به دلیل ملاحظات و پیشگیری از تشدید وضعیت کرونایی و افزایش سفرهای هم‌وطنان به تبریز، دل نگرانی شهروندان تبریز و کارکنان مرتبط با این موضوع از جمله بخش گردشگری شهرداری تبریز و اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان و بخش‌های خصوصی سایت‌های گردشگری را در پی داشته است.

پذیرش خیل میهمانان نوروزی در روزهایی که التماس و تاکید بیش از پیش وزیر بهداشت درخصوص احتمال افزایش سرسام‌آور بیماران کرونایی و ناتوانی کادر درمان در برابر این سونامی به همراه داشته است، اتفاق عجیبی است.

هرچند تجربه ثابت کرده این مردم هستند که همیشه چوب یک بام و چند هوا بودن سیاست‌گذاری‌ها را می‌خورند، ولی با درک شرایط فعلی و نگاه بلندمدت و حرکتی جدی از سوی مسئولان استانی به وضعیت زرد و شکننده‌ی تبریز، می‌توان مانع از فاجعه‌ای دیگر شد.

شاید می‌بایست تبریز هم با شهامت و درایت «نه» گفتن، ورودی‌های شهر را به روی میهمانانی که ممکن است میزبان کووید ۱۹ باشند ببندد.

گزارش: افخم ابراهیمی

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=7410

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});