• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
0
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی:

جهاد دانشگاهی گام‌های بسیار مهمی در عرصه درمان ناباروری برداشته است

  • کد خبر : 74234
  • 19 مرداد 1401 - 19:15
جهاد دانشگاهی گام‌های بسیار مهمی در عرصه درمان ناباروری برداشته است
یاز اکو - نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی گام‌های بسیار محکم و مهمی در عرصه درمان ناباروری برداشته است که می‌توان از موفق‌ترین نهادها در این عرصه نام برد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، دکتر روح اله متفکر آزاد روز چهارشنبه، ۱۹ مردادماه، به مناسبت چهل و دومین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی در بازدید از بخش های مختلف جهاددانشگاهی استان، اظهار کرد: یکی از ثمرات ارزشمند انقلاب اسلامی، جهاد دانشگاهی است که به خاطر رویکرد جهادی و غیر بروکراتیک توانسته بسیاری از مشکلات کشور را حل و برطرف کند.

وی ادامه داد: دستاوردهای جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی بسیار ارزشمند است چراکه هر کدام از آنها توانسته گرهی بزرگ از کشور را باز کند. 

وی همچنین در خصوص طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده‌ها افزود: برای افزایش فرزندآوری، مشوق‌های بسیاری را تدوین کردیم و مشکلات حوزه‌ی مالی، فرهنگ‌سازی و تسهیلات لازم را برطرف کردیم که قانون حمایت از جوانی جمعیت قانون قابل دفاعی است اما شاید خطا هم داشته باشد.

متفکر آزاد خاطرنشان کرد: قانون جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی رأی نیاورد چراکه موضوعی زمان‌بر بود و هر بند آن به بحث و گفت‌وگوی بسیاری نیاز داشت و گروهی از متخصصین مجلس، پزشکان و کمیسیون‌های اجتماعی جمع شدند و تصویب کردند و اما در پنج سال و به طور آزمایشی اجرا می‌شود و اگر موفق عمل کند، تایید می‌شود اما در عین حال که موقت است، باید مواردی را اضافه کرده و دغدغه‌ها را برطرف کنیم. 

وی یادآور شد: قانون جوانی جمعیت نیاز به بررسی مجدد دارد تا مجدداً بررسی شده و در خصوص آن مشورت شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: در خصوص مسئله جهش تولید دانش بنیان نیز اقدامات بسیاری انجام شده است و تحرکی را در شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان ایجاد کردیم که بی‌سابقه است.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در این بازدید گفت: سالانه بیش از ۲۱ هزار مراجعه کننده به مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی وجود دارد که این یک موفقیت بزرگ برای مجموعه جهاد دانشگاهی است.

دکتر جعفر محسنی، با بیان اینکه شش مرکز درمان ناباروری در تبریز به صورت خصوصی و دولتی فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: خوشبختانه پوشش بیمه ای شروع شده است انشالله کامل‌تر خواهد شد. امیدواریم با تدبیر هایی که می‌شود بار هزینه ها از مردم برداشته شود.

وی، ادامه داد: غربالگری علاوه بر مزایا می‌تواند زیان هایی بر بیمار داشته باشد که ما می‌خواهیم با اقدامات پیشگیرانه مانع این زیانها در روشIVF شویم.

وی افزود: روش های بیوشیمی خطای بیشتری در تشخیص دارند که به همین دلیل باید غربالگری به صورت روش‌های دقیق و بر مبنای DNA انجام شود علاوه‌بر اینکه این نوع خطر کمتری دارد، حدود ۹۹ درصد نیز به درستی و بدون خطا انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، در پایان با بیان اینکه رضایت عامه بیماران از عملکرد مثبت مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی موجب خرسندی و نشاط پرسنل پر تلاش است، بیان کرد: در راستای جوانی جمعیت علاقمندی خانواده برقابلیت انتخاب جنس جنین بیشتر شده است.

معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز گفت: موضوع مهم بهینه‌سازی است و ۷۳ مفاد آیین نامه جوانی جمعیت که عملیاتی شده‌اند، باید بهینه‌سازی شوند.

دکتر نجف قراچورلو ادامه داد: بررسی‌های اولیه کم حجم بوده و طیف وسیعی را در بر می‌گیرد و دغدغه‌ی فکری پزشکان نیز باید سالم باشد اما امروزه پزشکان علاوه بر پزشکی، دغدغه بسیاری دارند؛ بنابراین خطای انسانی آنها نیز افزایش می‌یابد.

عضو هیأت علمی جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی و متخصص زنان و زایمان نیز در این جلسه اظهار کرد: متاسفانه تصمیمات غیر کارشناسی در حوزه‌ی غربالگری جنین گرفته شده است که دامن‌گیر بسیاری از جمعیت شده است چراکه معلولیت هر فرزند، تبعات ناگواری برای خانواده‌ها دارد.

دکتر شهلا دانایی، ادامه داد: در سه الی چهار درصد غربالگری‌های انجام شده، ناهنجاری تشخیص داده می‌شود و غربالگری در تمامی کشورهای جهان انجام می‌شود و وقتی ما به‌عنوان کشور پیشرو هستیم، باید در تمامی موارد پیشرو باشیم.

وی افزود: در هفته‌های ۱۱ الی ۱۳ و ۱۶ الی ۱۷ بارداری، غربالگری انجام می‌شود و اگر هر دو مرحله پر خطر تشخیص داده شود، آزمایش آمینو سنتز انجام شده و از مایع جنین نمونه‌برداری می‌شود که احتمال سقط در آن کمتر از یک درصد است.

دانایی خاطرنشان کرد: بنابه ابلاغیه وزارت بهداشت، غربالگری در مراکز سطح یک ممنوع اعلام شده است درحالیکه اکثر مراجعه‌کنندگان به این مراکز از روستاها بوده و یا بی‌سواد هستند؛ لذا اطلاع چندانی در این خصوص ندارند و قطعا باید غربالگری انجام شود.

وی گفت: ازدواج‌های فامیلی و خویشاوندی بسیاری در روستاها انجام می‌شود و اگر کارشناسی نشوند، تبعات بسیاری خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=74234

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});