• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
2

«اقتصاد توکنی» در جهان نوین چیست؟/ شباهت توکنایز کردن دارایی‌ها به فروش سهام

  • کد خبر : 74551
  • 22 مرداد 1401 - 17:00
«اقتصاد توکنی» در جهان نوین چیست؟/ شباهت توکنایز کردن دارایی‌ها به فروش سهام
یاز اکو - در فضای اقتصاد نوین، مفهوم توکن و توکنایز کردن دارایی‌ها، قبل از بررسی بازار رمزارزها می تواند دید گسترده‌تری را به سرمایه‌گذاران ارائه کند. طبیعتا اقتصاد توکنی، شکل جدید و تغییر یافته‌ای از اقتصاد سنتی است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، در فضای اقتصاد نوین، مفهوم توکن و توکنایز کردن دارایی‌ها، قبل از بررسی بازار رمزارزها می‌تواند دید گسترده‌تری را به سرمایه‌گذاران ارائه کند. طبیعتا اقتصاد توکنی، شکل جدید و تغییر یافته‌ای از اقتصاد سنتی است.

در اقتصاد سنتی مفهومی به نام بهادارسازی کالاها وجود دارد. به این معنا که مجموعه‌ای از دارایی‌ها را می‌توان تفکیک و به اعضای ریز قابل سرمایه‌گذاری تبدیل کرد. در واقع در بورس یا بازار سهام، شرکت‌ها به بخش‌های کوچکی به نام سهام یا اوراق بهادار تبدیل می‌شوند. این مفهوم در قالب نوین آن، شباهت بسیاری به توکنایز کردن دارایی‌ها دارد اما رویکرد اقتصاد توکنی بر مبنای اعتماد، شفافیت و حذف شخص ثالث در معامله‌ها است.

همینطور باید به این موضوع نیز توجه کرد که توکنایز کردن دارایی‌ها نیازمند زمان و هزینه کمتری نسبت به بهادارسازی آنها است.

سهم بزرگی از GDP در بستر اتریوم توکنایز می‌شود

در جهان اقتصاد کنونی، مبادلات ناظر بر دارایی‌های توکن شده در حال انجام است. اتریوم به عنوان یکی از موفق‌ترین بسترهای توکنومیز، دارای رشد فزاینده‌ای در سال‌های اخیر بوده است. این موضوع که تعداد توکن‌های اتریوم در حال افزایش است، می‌تواند این مفهوم را نیز برساند که در سراسر جهان دارایی‌هایی در حال تبدیل شدن به توکن هستند.

اگر تعداد اتریوم‌های موجود را در قیمت حال حاضر آن ضرب کرده و حجم مارکت اتریوم را حساب کنید، احتمالا از بزرگی این عدد تعجب خواهید کرد.

موضوع قابل توجه درصد دارایی‌های توکن شده از تولید ناخالص داخلی در بستر اتریوم است. در حال حاضر دارایی‌های توکن شده از کل تولید ناخالص داخلی ۱٫۳ درصد است. طبق پیش‌بینی کارشناسان، این عدد تا سال ۲۰۲۷ به ۱۰ درصد می‌کند.

اقتصاد توکنی یا اقتصاد کوچک خودرو

برخی اقتصاد توکنی را «اقتصاد کوچک خودرو» (ad hic mini economy) نیز نام‌گذاری کرده‌اند. چرا که افراد بدون نیاز به نهاد واسطه توانسته‌اند از این تکنولوژی استفاده کنند و از فضای توکن بهره‌مند شوند.

در اقتصاد توکنی با توجه به کارکرد بالای دفتر کل توزیع شده، قرارادادهای هوشمند توانسته‌اند به خوبی جای انواع سنتی آنها را بگیرند. تمامی تراکنش‌ها و رخدادها در شبکه بلاکچین، به صورت شفاف و همگانی ثبت و توسط همه کاربران تایید می‌شود. در نتیجه دیگر نیازی به گواهی سوم شخص وجود ندارد.

توکنایز کردن دارایی‌های حقیقی توانسته تا حدودی موجب افزایش ثبات و کاهش نوسان در بازار شود. در گذشته به علت بی‌پشتوانه بودن بیت‌کوین، این نوسان شدیدتر بود اما در حال حاضر می‌توان ادعا داشت که بازار کریپتوکارنسی در حال رشد و بلوغ است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=74551

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});