• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6

جنگ نسل پنجم و چالش های جهانی

  • کد خبر : 74818
  • 24 مرداد 1401 - 12:45
جنگ نسل پنجم و چالش های جهانی
یازاکو - نسل جنگ ها به مرحله ای خطرناک تر از هر زمان دیگری تبدیل شده اند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح، متأسفانه جنگ ها نقش مهم و غیرقابل انکاری در تحولات بزرگ تاریخ جهان دارند. ظهور، رکود و سقوط تمدن ها و امپراتوری ها همیشه توسط جنگ ها هدایت شده است.

از دوران باستان تا به امروز، جنگ هایی که تاریخ جهان را شکل دادند، پنج نسل تغییر را تجربه کردند.

نسل های جنگ

جنگ نسل اول به نبردهای دوره باستان اطلاق می شود که با نبرد تن به تن انجام می شد. در این درگیری ها، هر یک از طرفین نماد ایالت یا قبیله خود را بر روی پرچم و لباس خود دارند. سلاح‌هایی مانند شمشیر، نیزه‌ها و گلوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، در حالی که سربازان به عنوان تاکتیک در آرایش‌های فالانکس، خط و ستون مرتب می‌شدند.

جنگ نسل دوم دوره ای است که عمدتاً با «آتش و باروت» مشخص می شود. این دوره از دوران باستان پیروی می کند و زمان پیشرفت در تاکتیک های جنگی است. این روش‌های جدید در نبرد در حالی اجرا می‌شوند که باروت، تفنگ تفنگ‌دار و سلاح‌های باروتی معرفی شده‌اند.

اگر جنگ نسل دوم به عنوان “جنگ مدرن اولیه” طبقه بندی شود، جنگ نسل سوم را می توان به عنوان آغاز “جنگ مدرن” طبقه بندی کرد. این دوره از جنگ مدرن را می‌توان به عنوان دوره‌ای تعریف کرد که نیروهای هوایی و سلاح‌های دوربرد معرفی می‌شوند و جنگ‌ها از خطوط مقدم به اعماق مناطقی مانند محل زندگی غیرنظامیان شروع می‌شوند. جنگ جهانی دوم مسلم ترین نمونه جنگ نسل سوم است.

این دوره شاهد تغییر از جنگ های سنتی دو جبهه به درگیری هایی بود که در آن غیرنظامیان نیز تحت تأثیر قرار گرفتند تا روحیه طرف مقابل را تضعیف کنند.

کشورهای متخاصم سعی کردند روحیه غیرنظامیان طرف مقابل را از بین ببرند تا قدرت جنگی یک کشور را خنثی کنند. همچنین دوره ای است که در آن وحشیگری و وحشیگری جنگ از خط مقدم عبور کرد و مناطق مسکونی به طرز وحشیانه ای بمباران شد.

جنگ نسل چهارم مرحله جدیدی بود که در جنگ خلیج فارس و تجزیه یوگسلاوی سابق در دهه ۱۹۹۰ شاهد بودیم. این دوره ای بود که تعداد تلفات غیرنظامیان از سربازان خط مقدم بیشتر بود، تاکتیک های “چریکایی” اهمیت بیشتری یافت و گروه های شبه نظامی و سازمان های تروریستی حتی به عنوان پیمانکاران فرعی مورد استفاده قرار گرفتند.

 «جنگ‌های نیابتی» در این دوره زمانی که کشورها شروع به استخدام و تسلیح پیمانکاران فرعی برای انجام خواسته‌های خود در میدان کردند، برجسته شد.

جنگ نسل پنجم

جنگ نسل پنجم خطرناک ترین مرحله تا به امروز است. این مرحله ای است که امیدهای صلح جهانی در قرن بیست و یکم و مبارزه برای جهانی پایدار را به طور جدی تهدید می کند.

این دوره ای است که در آن کشورها سعی می کنند یکدیگر را از طریق عملیات دیجیتالی به جای درگیری های نظامی نابود کنند.

حملات سایبری و دستکاری ها بیداد می کنند در حالی که مهندسی اجتماعی و اطلاعات نادرست اینترنت را آزار می دهد.

در این دوره از جنگ نسل پنجم، کشورها در حال جنگ با «اطلاعات و ادراک» هستند. این دوره ای است که در آن کشورها جنگ های تجاری، مالی، اقتصادی، دیجیتالی و مبتنی بر انرژی علیه یکدیگر به راه انداخته اند. در بحبوحه چنین دوره پیچیده و ترسناک «عدم تعادل» و «بی‌اطمینانی»، ترکیه کشوری است که به اوراسیا امید می‌دهد و در عین حال مسئولیت دگرگونی مثبت جهان و تحکیم قدرت بازدارندگی خود را بر عهده دارد.

بنابراین، ترکیه به طراحی مسیر برای سال ۲۰۲۳ و پس از آن به بهترین شکل برای آینده ای روشن تر ادامه خواهدداد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=74818

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});