• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
2

آبرسانی با تانکر به ۱۵۰ روستای آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 74843
  • 24 مرداد 1401 - 15:00
آبرسانی با تانکر به ۱۵۰ روستای آذربایجان شرقی
یاز اکو - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی از بحران آب در ۷۰۰ روستای استان خبرداد و گفت: آبرسانی با تانکر به ۱۵۰ روستای آذربایجان شرقی در تابستان امسال انجام می شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از مهر، محمد خانی ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری خود در تبریز گفت: شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در ۶۹ نقطه شهری با ۳ میلیون نفر جمعیت شهرنشین و ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر روستایی خدمات ارائه می‌دهد.

وی با بیان این که متأسفانه امسال با کاهش بارندگی روبه رو هستیم، گفت: در مقایسه با بلند مدت ۲۲ میلی متر کاهش بارندگی داریم ولی نسبت به سال قبل میزان بارش‌ها برابر است. در شمال استان بارندگی خوب بود ولی در جنوب استان بارندگی کم بود.

خانی در خصوص مشکل آب شرب در روستاهای استان اظهار داشت: ۷۰۰ روستای استان با مشکل تأمین آب مواجه است. در کلانشهر تبریز تأمین آب پایدار بوده و قطعی نداریم، البته به صورت مقطعی و در حوادث ممکن است قطعی جزئی داشته باشیم. وضعیت تأمین آب شرب آذربایجان شرقی نسبت به دیگر استان‌ها پایدارتر است.

وی افزود: در مقایسه با کلانشهرها، تبریز تنها کلانشهری است که بدون قطعی آب بوده ولی شهروندان توجه کنند که شرایط شکننده است. در شهر تبریز میزان تولید و مصرف آب برابر است و اگر مصرف بالا برود و یا حادثه‌ای اتفاق بیفتد احتمال قطعی آب وجود دارد و باید شهروندان در مصرف آب مدیریت درست را در اولویت قرار دهند.

انتقال آب ارس می‌تواند مشکل تأمین آب تبریز را برطرف کند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی ادامه داد: پروژه آبرسانی ارس در دراز مدت برای تبریز و شهرهای مسیر و صنایع از رودخانه ارس درحال اجراست و می‌تواند مشکل آب شرب تبریز را برطرف کند.

وی گفت: در ۲۶۰ روستا طی سال جاری عملیات آبرسانی درحال انجام بوده و از این تعداد عملیات اجرایی ۱۳۰ روستا امسال به پایان می‌رسد و مابقی زمان بر است و در سال دیگر به اتمام خواهد رسید. پروژه آبرسانی در ۱۲۱ روستا در ورزقان، کلیبر، خداآفرین و هشترود از سمت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرا می‌شود و هم اکنون بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

خانی ابراز داشت: تا سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان آذربایجان شرقی از نعمت آب شرب بهره مند می‌شوند.

تنش آبی در ۸ شهر آذربایجان شرقی

وی گفت: در نقاط شهری نیز ۸ شهر تبریز، مرند، شهر جدید سهند، هادیشهر، هریس، دوزدوزان، آذرشهر و میانه با تنش آبی مواجه هستند، البته نسبت به سایر استان‌ها وضعیت تأمین آب شرب این استان بهتر است.

خانی در خصوص تصفیه خانه‌های استان نیز گفت: هشت تصفیه خانه در استان درحال اجرا است که پروژه مدول دوم تبریز و تصفیه خانه آذرشهر مهمترین آنها هستند چراکه خروجی این تصفیه خانه‌ها به دریاچه ارومیه منتقل می‌شود.

تخصیص اعتبار به تصفیه خانه تبریز و آذرشهر در سفر رئیس جمهور

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی ادامه داد: در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان به این دو تصفیه خانه ۴۵۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است. با راه اندازی فاز اول مدول دوم در هفته دولت به صورت آزمایشی می‌توانیم ۵۰ میلیون مترمکعب آب در سال به دریاچه ارومیه منتقل کنیم. اعتباری که برای راه اندازی فاز اول هزینه شده در طول شش سال اخیر ۴۰۰ میلیارد تومان است.

خانی ابراز داشت: شبکه فاضلاب در ۱۷ شهر استان در حال کار است، ۱۷ کیلومتر در هفته دولت با اعتبار ۲۳ میلیارد تومانی افتتاح می‌شود. همچنین در هفته دولت ۴۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در تبریز در محلات مارالان، قراملک، مسیر بانک ملت اخمقیه و محلات باقی مانده خلیل آباد، یوسف آباد و سرباز شهید با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان کلنگ زنی می‌شود.

۴۰ درصد مردم الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند

وی با بیان اینکه ۸۷ درصد تبریز تحت پوشش شبکه فاضلاب است، گفت: ۷۰ درصد نقاط شهری استان نیز تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند.

وی از آبرسانی با تانکر به ۱۵۰ روستای آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: این تعداد در تابستان سال گذشته ۴۵۰ روستا بود. البته این ۱۵۰ روستا نیز دارای تأسیسات هستند ولی محل تأمین آب آنها خشک شده است.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد مردم الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند، گفت: اگر می‌خواهیم امسال قطعی آب نداشته باشیم باید به شکل صحیح آب مصرف کنیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=74843

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});