به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، مجید کیانی سه شنبه شب در دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان با بیان اینکه افزایش تعاملات بینالمللی ارس در دستور کار این سازمان است، اظهار داشت: منطقه آزاد ارس از جایگاه ویژهای در میان مناطق آزاد کشور برخوردار است و تراز تجاری آن مثبت است بر این اساس این روند را باید تقویت کنیم.
وی خواهان ایفای نقش دیپلماتهای ایران در کشورهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای احیای کریدور شمال جنوب و تبدیل جلفا به ثقل ترانزیتی شمالغرب شد .
وی با بیان اینکه دستور ریاستمحترم جمهوری برای اجرای ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه توسعه کشور بسیاری از ناهماهنگیهای مرزی را رفع خواهد کرد، افزود: گمرک باید هماهنگ با سازمان منطقه آزاد ارس عمل کند تا ترانزیت و تجارت تسهیل شود.
کیانی ادامه داد: باید برنامه راهبردی و عملیاتی افزایش ارتباطات منطقه آزاد ارس با نخجوان تدوین و تحقق این برنامهها پیگیری و اجرایی شود.
وی افزود: در حوزه ارتباطات گردشگری، توریسم سلامت، جذب دانشجو برای پردیسها، احیاء ارتباطات ریلی به ویژه استفاده از ظرفیت راهآهن نخجوان- تبریز – مشهد و افزایش سطح تجارت با نخجوان هدف ها ترسیم شده است.
رفع محدودیت تردد زمینی برای مسافران در مرز ایران و نخجوان
کیانی ابراز امیدواری کرد با کاهش شیوع کرونا و پیگیری وزارت امور خارجه برای رفع محدودیت تردد زمینی برای مسافران در مرز ایران و جمهوری خودمختار نخجوان، رونق به بخشهای خدماترسان گردشگری و بازارچههای منطقه باز گردد.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان هم با بیان ضرورت تقویت زیرساخت های توریسم سلامت در منطقه، گفت: ظرفیت توریسم سلامت موجب تقویت گردشگری منطقه آزاد ارس می شود.
سیداحمدحسینی توریسم سلامت را یکی از ظرفیتهای ایران در جذب گردشگر عنوان و خاطرنشان کرد: تبلیغات بیشتر در حوزه گردشگری و ایجاد ظرفیتهای جدید در ارس به ویژه در حوزه درمانی برای انجام جراحیهای سرپایی، تشخیصها و معاینات اولیه میتواند در افزایش سفرها موثر واقع شود.
وی همکاریهای علمی، گردشگری، ورزشی، برگزاری مسابقات مشترک و افزایش تعاملات زیستمحیطی را از دیگر مواردی خواند که در تقویت ارتباطات منطقه آزاد ارس با نخجوان موثر است.
کریدور حمل نقل بین المللی شمال جنوب
در سال ۲۰۰۲ (۱۳۷۹) ایران، روسیه و هند قراردادی را برای ایجاد کریدور حمل نقل بین المللی شمال جنوب (INSTC) امضا کردند و سپس علاوه بر سه کشور فوق، کشور جمهوری آذربایجان نیز در این مسیر قرار گرفت و در واقع قرار شد مسیر ریلی از سه کشور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان عبور کند. البته تنش های باکو و ایروان موجب شد تا دو مسیر جایگزین آبی و خاکی برای مقابله با تنشها در دستور کار قرار گیرد. یکی از مهمترین مسیرها، کریدور را از طریق بندرهای ایرانی دریای خزر به صورت مستقیم با روسیه ارتباط می دهد.
با این حال کشورهای دیگر همچون ترکیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس، تاجیکستان و حتی عمان، سوریه، اوکراین و بلغارستان نیز خواستار همکاری با این گذرگاه مهم شدند. در کل انتهای جنوبی این مسیر به هندوستان و انتهای شمالی آن به روسیه ختم می شود و بخش اعظم مسیر خشکی میانی آن در ایران قرار دارد. از طرف دیگر روسیه به راحتی از طریق مسیرهای ریلی خود، این گذرگاه را به بازارهای اروپایی متصل می کند. این طرح اتصال روسیه و آسیای میانه به هند را هم ممکن می سازد.