به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، حبیب ماهوتی، در گفت و گو با خبرنگاران افزود: از این میزان هفت میلیارد تومان مربوط به سال جاری بوده که در پی تعطیلی ۱۱ نمایشگاه تخصصی و صنعتی و چهار نمایشگاه فروش به نمایشگاه بین المللی تبریز ضرر وارد شد.
وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا موجب کاهش ۵۰ درصدی تعداد غرفه ها و آمار بازدیدکنندگان از نمایشگاه های این نمایشگاه شد، اظهار داشت: با این وجود شرکت های شرکت کننده در نمایشگاه ها در فروش محصولات خود به موفقیت های بالایی دست یافتند.
مدیرعامل نمایشگاه بین المللی تبریز با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در برابر ویروس کرونا و رعایت شیوه های بهداشتی در این نمایشگاه، گفت: در سال جاری برای ضدعفونی محوطه نمایشگاه ها، وسایل و تجهیزات و تهیه ماسک و ضدعفونی کننده دست بازدیدکنندگان بیش از ۲ میلیارد تومان هزینه شده است.
ماهوتی، ادامه داد: در سال جاری ۵۶ نمایشگاه داخلی در این نمایشگاه برگزار شد و از بین ۳۴ سایت نمایشگاهی در کشور، نمایشگاه بین المللی تبریز اولین نمایشگاه خود را در اواخر خرداد امسال با رعایت شیوه های بهداشتی در دوران کرونا برگزار کرد و به نوعی این نمایشگاه ابداع کننده شیوه های بهداشتی در کشور است.
وی اظهار داشت: این نمایشگاه در بین ۳۴ سایت نمایشگاهی کشور در تعداد برگزاری نمایشگاه ها، کیفیت و بهره وری آن ها رتبه اول را به خود اختصاص داده است و از توان رقابتی بالایی نسبت به سایر نمایشگاه ها برخوردار است.
مدیرعامل نمایشگاه بین المللی تبریز با گلایه از بی مهری و کم لطفی برخی مسوولان در خصوص نمایشگاه بین المللی تبریز، گفت: تمام نمایشگاه های برگزار شده در این نمایشگاه دارای مجوز بوده و در برخی موارد نیز به صلاحدید مجموعه از برگزاری چند نمایشگاه از جمله نمایشگاه چاپ برای جلوگیری از شیوع کرونا خودداری شده است.
وی با اشاره به اینکه این نمایشگاه بدهی بانکی، مالیاتی و بیمه ندارد، یادآوری کرد: تمام حق و حقوق ۱۵۰ پرسنل فعال این نمایشگاه نیز از محل منابع خارج از نمایشگاه بین المللی و نه از درآمد این نمایشگاه تا به امروز پرداخت شده است.
بیش از ۶۰۰ نمایشگاه داخلی در نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار شده است
مدیرعامل نمایشگاه بین المللی تبریز با بیان اینکه عملیات اجرایی این نمایشگاه در سال ۶۸ آغاز و در سال ۷۳ برپایی نمایشگاه ها در آن آغاز شد، گفت: از سال ۷۳ تا کنون بیش از ۶۰۰ نمایشگاه موفق در این نمایشگاه برگزار شده است و چندین نمایشگاه خارجی را نیز در خارج از کشور برگزار کرده ایم.
ماهوتی، با اشاره به اینکه نمایشگاه ها محل تلاقی ارتباطات و مبادلات اقتصادی و در واقع پل ارتباطی تولید، صنعت و مردم است، افزود: تا پیش از شیوع کرونا هیچ نمایشگاهی در نمایشگاه بین المللی تبریز تعطیل نشده بود و نمایشگاه ها براساس تقویم برگزار شده بودند.
وی قدمت برگزاری نمایشگاه در آذربایجان و تبریز را بیش از ۷۰ سال اعلام کرد و اظهار داشت: این موضوع نشان دهنده پیشینه و توانمندی تجار این دیار در اقتصاد و تجارت است به طوری که ۷۰ سال قبل اولین نمایشگاه را در نخجوان برگزار کرده بودند.
۶۵ نمایشگاه داخلی و خارجی سال ۱۴۰۰ در نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار می شود
مدیرعامل نمایشگاه بین المللی تبریز گفت: سال آینده ۶۵ نمایشگاه داخلی و خارجی در این نمایشگاه برگزار می شود که از این تعداد ۵۸ نمایشگاه بین المللی و تخصصی است که تلاش می شود بیشتر شرکت های اروپایی در آن ها حضور داشته باشند و تکنولوژی های جدید خود را به نمایش بگذارند.
ماهوتی، با اشاره به برنامه ریزی برای برگزاری سه نمایشگاه خارجی در شهر باکو جمهوری آذربایجان در سال آینده، ادامه داد: موافقت های لازم برای برگزاری این نمایشگاه ها به صورت شفاهی اخذ شده است و تلاش می شود فروردین سال آینده با برگزاری نشست مشترکی قرارداد برگزاری آن ها به صورت کتبی منعقد شود.
وی با بیان اینکه بازسازی مناطق آزاد شده قره باغ بهترین فرصت برای برگزاری نمایشگاه مصالح ساختمانی در این منطقه و ارز آوری برای کشور است، اظهار داشت: در این راستا تلاش می شود مجموعه ای در آن منطقه ایجاد شود و تمام کالاهای ساختمانی در آن مجموعه عرضه شود.
ماهوتی، با گلایه از بروکراسی اداری در ایران برای ایجاد چنین مجموعه ای در قره باغ، گفت: اگر دیر بجنبیم ترکیه جای ما را در این مناطق می گیرد.
نمایشگاه بین المللی تبریز دارای ۶ سالن نمایش مسقف، در مجموع به متراژ ۵۰ هزار متر مربع و فضای باز نمایشی به وسعت ۲۰ هزار مترمربع است.