• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2
محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا:

با چه منطقی سهمیه کارت بنزین از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر کاهش یافته؟

  • کد خبر : 77401
  • 11 شهریور 1401 - 13:00
با چه منطقی سهمیه کارت بنزین از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر کاهش یافته؟
اگر کارت جایگاه در دسترس همه است و هرکس می تواند به هر اندازه دلخواه در ماه بنزین مصرف کند(به قیمت لیتری3000تومان) پس با چه منطقی سهمیه کارت از 250 به 150لیتر کاهش یافته؟ به نظر می آید این کار بیهوده باشد. اما نه. این خبر بنزینی بوی دیگری می دهد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، محمد مهاجری، فعال اصولگرا در کانال تلگرامی خود نوشت: دیروز خبری در رسانه ها منتشر شد که ظاهری بسیار ساده و معمولی دارد. خبر این است که سهمیه بنزین ۳۰۰۰تومانی در کارت سوخت از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر کاهش پیدا می کند. گفته شده دلیلش هم این است که مردم بیش از ۱۵۰ لیتر بنزین ۳۰۰۰تومانی مصرف نمی کنند. در ادامه خبر هم آمده که کارت سوخت جایگاه داران سرجای خودش است و مردم می توانند از آن استفاده کنند.

خب اگر کارت جایگاه در دسترس همه است و هرکس می تواند به هر اندازه دلخواه در ماه بنزین مصرف کند(به قیمت لیتری۳۰۰۰تومان) پس با چه منطقی سهمیه کارت از ۲۵۰ به ۱۵۰لیتر کاهش یافته؟ به نظر می آید این کار بیهوده باشد. اما نه. این خبر بنزینی بوی دیگری می دهد.

احتمالا معنایش این است که کارت سوخت جایگاهها در آینده ای نه چندان دور حذف می شود. برایش هم استدلال وجود دارد. همانطور که دولت می فهمد هر شهروند چه تعداد و از کدم نانوایی نان خریده، از این پس می تواند به بنزین هم تسری پیدا کند و میزان مصرف هر خودرو مشخص شود.ضمن اینکه می تواند گفته شود همانطور که روزانه چندهزار تن آرد  گم می شود، بنزین هم به طریق اولی می تواند گم یا قاچاق شود.

خب حالا برمی گردیم به کاهش ۱۰۰لیتری. اگر کارت سوخت جایگاه حذف شود هر خودرو فقط می تواند ۱۵۰لیتر بنزین ۳۰۰۰تومانی مصرف کند. بعدش چه؟ در خبری که منتشر شده چیزی در این باره گفته نشده، اما می توان حدس زد که بنزین در حال سه نرخی شدن است. ۶۰لیتر ۱۵۰۰تومانی؛ ۱۵۰لیتر ۳۰۰۰تومانی ؛ مازاد بر آن به قیمتی که هنوز چیزی از آن نمی دانیم.

مجددا تاکید می شود اگر غیر از این می بود هیچ دلیلی نداشت که سهمیه کارت را ۱۰۰لیتر کم کنند و  همزمان بگویند می توان از کارت سوخت جایگاهها(به هرمیزان) استفاده کرد.

افزایش قیمت سوخت ، اتفاقا توجیه اقتصادی دارد و شواهد نشان می دهد اثر تورمی آن کمتر از حذف ارز۴۲۰۰تومانی است. با این حال چرا  دولت  شفافتر در این زمینه اظهارنظر نمی کند تا این مقوله هم مانند نان، به ناکجاآباد بلاتکلیفی فرستاده نشود؟

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=77401

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});