• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
4

آب تبریز دیگر قابل شرب نیست

  • کد خبر : 77762
  • 14 شهریور 1401 - 11:45
آب تبریز دیگر قابل شرب نیست
یاز اکو - در هفته های اخیر اخباری از نقاط مختلف شهر تبریز در رابطه با کیفیت و کمیت آب شرب تبریز شنیده می شود که قابل تامل هست. شنیده ها و خبرها نشانگر این هست که آب لوله کشی به رنگ زرد درآمده و بوی بدی نیز می دهد که شرکت آب و فاضلاب علت آنرا وجود جلبک در مخازن نگهداری آب اعلام کرد.

یاز اکو؛ کمال الدین نیک رفتار خیابانی _ در هفته های اخیر اخباری از نقاط مختلف شهر تبریز در رابطه با کیفیت و کمیت آب شرب تبریز شنیده می شود که قابل تامل هست.

شنیده ها و خبرها نشانگر این هست که آب لوله کشی به رنگ زرد درآمده و بوی بدی نیز می دهد که شرکت آب و فاضلاب علت آنرا وجود جلبک در مخازن نگهداری آب اعلام کرد.
شهروندان تبریزی توجه نمایند که کیفیت آب شرب و نمک مصرفی به عنوان خوراکی یکی از منابع مهم سلامتی در طب سنتی محسوب شده و لذا بر مناسب بودن آنها تاکید می شود.

توجه به سختی آب

سختی آب (water hardness) یکی از مهم ترین فاکتورها در صنعت تصفیه آب می باشد که بخاطر وجود املاح معدنی و یون های کلسیم، منیزیم، آلومینیوم و روی و سایر فلزات سنگین در آب ایجاد می گردد. به عبارت دیگر، نمک محلول کلسیم و منیزیم و آهن و غیره اگر بیش از اندازه در آب وجود داشته باشند، اصطلاحا منجر به افزایش درجه سختی آب خواهند شد که مضرات زیادی را برای سلامتی انسان به همراه دارد.

آب سخت یا hard water به آب هایی گفته میشود که مقدار مواد معدنی، نمک ها و فلزات سنگین در آنها به دلایل مختلف از قبیل عبور آب از روی بسترهای سنگی بیش از حد مطلوب می باشد.

در درجه بندی سختی آب نیز معمولا بدین ترتیب عمل می شود که به سختی از صفر تا ۱۰۰ آب سبک، از ۱۰۰ تا ۲۰۰ آب سنگین و از ۲۰۰ به بالا را آب خیلی سنگین گفته می شود.

نماینده شرکت آب و فاضلاب تبریز در جلسه ای که اخیرا در شورای شهر تبریز برگزار شد سختی آب شهر تبریز را از ۵۰ تا ۳۵۰ عنوان نمود. اندازه گیری من از آب لوله کشی منزل مان در حوالی خیابان ارتش آنرا در حدود ۲۵۰ نشان می دهد که علیرغم گفته های مسئولان برای سلامتی مضر می باشد.

تجربیات دیگر کشورها درباره آب شرب

کشورهای اروپایی از جمله کشورهایی هستند که از حدود صد سال قبل و با گسترش شهرنشینی آب لوله کشی را دایر کرده اند اما بعلت اینکه تصفیه کامل آب کاری هزینه بر می باشد لذا از آب لوله کشی برای مصارف غذایی استفاده نمی کنند.

در شهرهای بزرگ ترکیه نیز آب لوله کشی با سختی بالا عنوان شده و متولیان همواره به شهروندان هشدار می دهند که آب لوله کشی برای استفاده های بهداشتی بوده و نه برای شرب، هرچند سختی آنها چندان هم زیاد نبوده و برای نمونه سختی آب استانبول بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ اعلام شده است.

اما متاسفانه در کشور ما اراده ای برای اعلام این موضوع از طرف سازمان های ذیربط وجود نداشته و همواره از مصرف آب لوله کشی برای شرب حمایت شده است!

سلامتی با آب مناسب

بهترین و مناسب ترین آب برای مصرف، آبی هست که سختی آن کمتر از ۱۰۰ باشد و این موضوع قابل مباحثه نیست.

با توجه به اینکه اغلب آبهای معدنی فروشی در بازار نیز استانداردهای لازم برای تهیه آب مناسب را رعایت نکرده و نظارتی نیز بر آنها وجود ندارد لذا سختی آنها بالای ۱۰۰ می باشد، لذا بنظر می آید بهترین آب برای تهیه آب مناسب مصرف استفاده از دستگاه های تصفیه آب می باشد.

آب مورد استفاده از دستگاه های تصفیه آب می تواند سختی آنرا به کمتر از ۵۰ رسانده و با کیفیت ترین آب برای استفاده بعنوان شرب را برایمان فراهم نماید.

در خاتمه به مدیران حوزه آب شهرمان پیشنهاد می کنم بجای کتمان موضوع، با ارائه اطلاعات صحیح به مردم و شهروندان، آنها را به استفاده از آب باکیفیت سوق داده و از مصرف آب لوله کشی برای مصارف آشامیدنی برحذر نمایند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=77762

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});