• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7

وضعیت بغرنج لوازم‌التحریر برای سال تحصیلی جدید در زنجان

  • کد خبر : 78315
  • 19 شهریور 1401 - 13:00
وضعیت بغرنج لوازم‌التحریر برای سال تحصیلی جدید در زنجان
یاز اکو - رئیس اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریرفروشان زنجان گفت: در حال حاضر به دلیل کاهش واردات و افزایش قیمت، در همه اقلام مصرفی دانش‌آموزان، از جمله لوازم‌التحریر کمبود وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، رضا مکی، با اشاره به دلایل افزایش قیمت لوازم‌التحریر و کتاب و دفتر مورد نیاز دانش‌آموزان، عنوان کرد: یکی از دلایل این افزایش قیمت، بازگشایی کامل مدارس بعد از سه سال وقفه به خاطر بیماری کرونا از ابتدای مهرماه است و این فشار و هجم تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان برای خرید لوازم‌التحریر، امری بدیهی است و حجم تقاضای بالا به طور مستقیم با کمبود کالا در ارتباط است.

کاهش واردات و مشکلات تولیدکنندگان داخلی

وی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان داخلی لوازم‌التحریر و کتاب و دفتر، اظهار کرد: با کاهش واردات لوازم مورد نیاز دانش‌آموزان، فشار تولید بر روی تولیدکنندگان داخلی برای تامین بازار داخل افزایش یافته و اغلب کارخانجات توانایی پاسخ‌گویی و تامین این حجم نیاز کشور را ندارند، به همین دلیل تحویل سفارش‌ استان‌ها به تاخیر افتاده است.

مکی افزود: اغلب تولیدکنندگان مداد، مداد رنگی، دفتر، خمیربازی دانش‌آموزان و … با کمبود مواد اولیه برای تولید مواجه هستند. به طورمثال سه کارخانه تولید عمده مداد و مدادرنگی با مشکل تامین چوب مورد نیاز مواجه‌اند و هنوز چوب مصرفی این تولیدکنندگان از گمرگ ترخیص نشده و در صورت تامین نیز در خوش‌بینانه‌ترین حالت یک ماه زمان نیاز است تا مداد به دست مصرف‌کننده برسد، در حالی‌ که این کالا از انتهای سال گذشته پیش‌فروش شده است.

نوسانات قیمت کاغذ در داخل و خارج از کشور

این مسئول با بیان نوسانات قیمت کاغذ در داخل و خارج از کشور، تصریح کرد: از حدود یک ماه تا ۴۰ روز قبل قیمت کاغذ به‌ طور سرسام‌آوری نزدیک به ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش یافت که از طرفی پای دلالان داخلی به حوزه کتاب و دفتر و همه کالاهایی که کاغذ در تولید آن نقش دارد، باز شد و از سوی دیگر قیمت جهانی کاغذ افزایش یافت و این دو موضوع تاثیر بسیار زیادی بر روی کمبود کاغذ و افزایش قیمت کالاهای مرتبط دارد.

وی با اشاره به حداقل قیمت مصوب برخی اقلام مورد نیاز در بازار فروش، بیان کرد: در حال حاضر حداقل قیمت هر جلد دفتر ۴۰ برگ ۷۵۰۰ تومان، دفتر ۶۰ برگ حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان، دفتر ۱۰۰ برگ حدود ۱۶ هزار تومان و دفاتر فانتزی با جلد گلاسه از ۱۵ هزار تومان آغاز می‌شود.

نبود ثبات قیمت اقلام مورد نیاز تحصیلی

مکی با اشاره به نبود ثبات قیمت اقلام مورد نیاز تحصیلی، خاطرنشان کرد: هر سال بر اساس سنوات قبلی در اواخر مرداد و اوایل شهریور، اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریر طی جلساتی با کارشناسان این حوزه، قیمت مصوبی را به عنوان حداقل و حداکثر نرخ فروش اعلام می‌کرد اما امسال به دلیل وجود بحران تامین جنس مورد نیاز این امر محقق نشد و اگر هم قیمتی اعلام شد، تا به امروز تغییر کرده، زیرا طی ۱۰ روز گذشته در بحث فروش این اقلام چندین بار با افزایش قیمت ۵ تا ۱۰ درصدی مواجه شدیم و این افزایش قیمت ناشی از نبود مسئولیت‌پذیری مدیران و دست‌اندرکاران این بخش نیست، بلکه به این دلیل است که متاسفانه زیرساخت‌های کافی در کشور برای تامین اقلام تحصیلی وجود ندارد و تولیدکنندگان داخلی نیز نمی‌توانند حجم تقاضای داخل کشور را به طور صد درصدی پاسخ‌گو باشند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=78315

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});