• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

دلار در بن بست مذاکرات برجام و هفته تلخ بورس

  • کد خبر : 78344
  • 19 شهریور 1401 - 17:15
دلار در بن بست مذاکرات برجام و هفته تلخ بورس
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

یازاکو؛ جعفر ساعی‌نیا – یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ رنگ قرمز بازار بورس

شاخص کل بورس تهران روز چهارشنبه، ۱۶ شهریور با افت هفت هزار و ۹۷۵ هزار واحدی همراه شد. تابلوهای بازار نیز در پایان رقم یک میلیون و ۴۱۲ هزار واحدی را برای شاخص کل به نمایش گذاشتند. شاخص هم وزن نیز در این روز مانند شاخص کل افتی اندک را تجربه کرد و در محدوده ۴۱۰ هزار واحدی تثبیت شد. با این احتساب بازدهی شاخص کل در هفته دوم شهریور معادل منفی ۱.۶ درصد و بازدهی شاخص هم وزن نیز منفی ۰.۳۵ درصد به ثبت رسید. کارشناسان معتقدند سهامداران فعلا به تغییرات ناگهانی و شوک درمانی در بازار امیدوارند. شوک‌هایی که با انتشار اخبار مثبت پیرامون برجام هر از گاهی بازار را تکان می‌دهد. اما به نظر می‌رسد برای رشد دندان‌گیر و قابل توجه بازار، بورس تهران به چیزی فراتر از شوک خبری نیاز دارد.

بازار ارز/ دلار در بن‌بست مذاکرات

قیمت دلار در اواخر هفته قبل نتوانست بالای مرز حساس ۳۰ هزر و ۲۰۰ تومان قرار بگیرد. روز گذشته با شوک تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، اسکناس آمریکایی در معاملات پشت خطی به سمت نیمه کانال ۳۰ هزار تومان پیشروی کرد. نرخ دلار در معاملات پشت خطی تا محدوده ۳۰ هزار و ۴۵۰ تومان بالا رفت. وزارت خزانه داری آمریکا پنجشنبه شب درحالیکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم گیری واشنگتن بوده و کاخ سفید مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران است، یک شخص و ۴ شرکت را در ارتباط با ایران تحریم کرد. عده‌ای از معامله گران در شرایط فعلی معتقدند که انتظارات در بازار ارز تهران نسبت به احیای برجام تغییر کرده است. به باور برخی از بازیگران ارزی بن بست برجام به این زودی‌ها باز نخواهد شد و همین امر موجب شده تا عده از خریدارن از لاک احتیاط خارج شوند و نرخ دلار به سمت نیمه کانال بالا برود

بازار سکه/ رشد قیمت سکه

سکه امامی در روز شنبه ۱۱ شهریور سال‌جاری در قیمت ۱۳ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت. هر قطعه مسکوک مذکور در این هفته با ۲/۲۷ درصد رشد همراه شد و به قیمت ۱۳ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان رسید. در روزهای معاملاتی اخیر بارها سکه به کانال ۱۴ میلیون تومان وارد شد ولی در نهایت در کانال ۱۳ میلیون تومان به کار خود پایان داد. با افزایش نرخ ارز که عامل مهم تاثیرگذاری بر قیمت سکه است، در کنار تقاضای پایین خرید این مسکوک در قیمت‌های فعلی این احتمال وجود دارد که ورود مجدد و ثبات سکه امامی به سطوح میسر نباشد. به این ترتیب به عقیده کارشناسان انتظار می‌رود که حداقل برای بازه زمانی کوتاه‌مدت، قیمت و به تبع آن تقاضای این کالای با ارزش تغییرات محسوسی نداشته باشد.

بازار طلای جهانی/ مرحله سخت تغییر طلا

طلای جهانی در روز جمعه افت‌های روزهای گذشته را تاحدی جبران کرد و بیش از ۱۲ دلار رشد قیمت را به همراه داشت. این افزایش بها در حالی رقم خورد که بسیاری از معامله‌گران انتظارات خود را نسبت به سیاست‌های تهاجمی فدرال رزرو افزایش داده‌اند. به این ترتیب طلا پس از گذشت ۲۶ روز بیشترین رشد روزانه را شاهد بود. به طوری که این روز در قیمت ۱۷۱۶ دلار معامله شد. با این حال ترس از سیاست‌های فدرال رزرو باعث شده تا قیمت طلا در این هفته نزدیک به پایینترین حد در سال ۲۰۲۲ کاهش یابد. همین امر موجب رشد شاخص دلار شده که درخشش فلز گرانبها را تا حدود زیادی از بین برده است. به عقیده برخی از کارشناسان انتظار می‌رود این فشار تا زمانی که فدرال رزرو به افزایش نرخ بهره ادامه دهد ادامه داشته باشد.

بازار اوراق مسکن/ رکود در بازار مسکن

اوراق تسهیلات مسکن مربوط به اسفند ۹۹ در روز شنبه، اولین روز معاملاتی هفته را در قیمت ۱۱۰ هزار و ۸۹۵ تومان آغاز کرد و در انتهای هفته با کاهش منفی ۲/۰۴ مواجه شد. تسه ۹۹۱۲ در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به قیمت ۱۱۳ هزار و ۸۳۵ تومان رسید. کارشناسان بازار مسکن بر این باور هستند که علاوه بر بلاتکلیف ماندن روند مذاکرات هسته‌ای برخی اظهارات ناامید‌کننده از مقامات خارجی نسبت به عدم‌پیشروی آن که رشد دلار را در پیش دارد، انتظار می‌رود که با باقی ماندن چنین وضعیتی قیمت مواد اولیه ساخت‌وساز رشد مجددی را شاهد باشد که در نتیجه به افزایش قیمت واحدهای مسکونی منجر خواهد شد. در مقابل نیز برخی باور دارند که قیمت مسکن در بسیاری از شهرها پس از رشدهای گذشته تغییرات جهشی نخواهد داشت.

بازار نفت

شاخص‌های نفتی در روز جمعه با وجود برخی نگرانی‌ها از کاهش واقعی و در میزان عرضه جهانی نفت ناشی از فشارهای روسیه، افزایش نسبی را داشتند. به این ترتیب قیمت نفت اوپک، نفت برنت، نفت WTI و نفت سنگین ایران با افزایش‌های نسبی همراه بود؛ تغییرات قیمتی آن‌ها به شرح زیر است:
۱. قیمت سبد نفتی اوپک به ۹۲.۶۷ دلار رسید.
۲. قیمت نفت برنت در آمریکا با ۰.۳۹ درصد رشد به ۹۲.۸۴ دلار رسید.
۳. قیمت نفت برنت در انگلیس با ۰.۱۵ درصد کاهش به ۹۲.۴۲ دلار رسید.
۴. قیمت جهانی نفت خام با ۰.۴۳ درصد کاهش به ۸۶.۱ دلار رسید؛ همچنین قیمت نفت WTI در بازار آمریکا با ۰.۴۶ درصد رشد به ۸۶.۷۹ دلار رسید.
۵. نفت سنگین ایران به ۹۰.۸ دلار رسید.
۶. قیمت جهانی بنزین با ۰.۲۸ درصد کاهش به ۲.۴۲۳۴ دلار رسید.
۷. قیمت جهانی گاز طبیعی با ۰.۱۲ درصد رشد به ۸.۰۳۸ دلار رسید.
۸. قیمت جهانی نفت کوره با ۰.۱۶ درصد رشد به ۳.۵۹۰۳ دلار رسید.
۹. قیمت جهانی گازوئیل به ۱۰۷۶.۸۸ دلار رسید.
۱۰. قیمت نفت سنگین عربستان ۸۸.۹۳ دلار اعلام شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=78344

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});