• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

مصائب آبِ طعم دار و بودار در تبریز/ مردم به آب معدنی پناه آوردند

  • کد خبر : 78432
  • 20 شهریور 1401 - 12:45
مصائب آبِ طعم دار و بودار در تبریز/ مردم به آب معدنی پناه آوردند
یاز اکو - هفته هاست مردم تبریز درحال نوشیدن آبِ طعم دار و بودار هستند و به نظر می رسد با افزایش مصرف آب در تابستان شاهد کاهش کیفیت آب شرب مناطق مختلف شهر تبریز هستیم.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری مهر، تابستان امسال آب تبریز با بو و طعم نامطبوعی همراه بود و شهروندان مجبور بودند با این شرایط آن را بنوشند که طی روزهای اخیر مسئولان استانی دلیل آن را رشد جلبک‌ها عنوان کردند که تنها راه حل آن نیز بارش باران و سرد شدن هوا است اما با این وجود مسئولان می‌گویند آب سالم است.

این روزها تغییر رنگ و بوی آب شرب تبریز باعث نارضایتی شهروندان شده است و آنها از طعم و بوی نامناسب آن گله‌مند بوده و از مسئولین ذی‌ربط خواستار رسیدگی هستند. همین موضوع باعث شده تا مردم به آب معدنی پناه آورند که قیمت آن نیز بالا بوده و توجیهی در این شرایط اقتصادی ندارد.

چندین هفته بود که این معما همچنان حل نشده باقی مانده بود و مسئولین مربوطه این مسئله را برعهده نمی‌گرفتند؛ آب منطقه‌ای، شرکت آب و فاضلاب را مسئول عنوان می‌کرد و خود را تنها موظف به تأمین آب می‌دانست، در این میان مسئولان شرکت آب و فاضلاب نیز علوم پزشکی تبریز را مسئول می‌دانستند درحالیکه مسئولان علوم پزشکی هم ادعا می‌کردند گرچه طعم و بوی آب شهر تبریز تغییر کرده اما به‌لحاظ کیفی استاندارد و مورد تأیید است.

«جلبک» متهم اصلی پرونده اعلام شد

طی هفته‌ی اخیر بالاخره پاسخ این معما پیدا شد و «جلبک» به‌عنوان متهم اصلی این پرونده اعلام شد؛ مسئولان آبفای آذربایجان شرقی، شرکت آب منطقه‌ای را ملزم به انجام اقدامات لازم برای رفع بو و طعم نامناسب آب انتقالی به تبریز می‌دانند که البته که این اقدامات در بلندمدت مؤثر خواهد بود و افزایش بارندگی‌ها و سردی هوا مشکل را برطرف می‌کند و علوم پزشکی نیز اعلام کرد علیرغم بو و طعم نامطبوع آب کاملاً سالم و بهداشتی است.

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در گفت‌وگویی وضعیت آب تبریز را تشریح کرده و گفت: نقاط مختلف آذربایجان شرقی ۲۲ تا ۲۸ درصد با کاهش بارندگی نسبت به درازمدت مواجه بوده‌اند که این کاهش‌ها باعث شد تا میزان آب به حداقل برسد و طبیعی است که کیفیت آب مانند گذشته نباشد.

آب شرب تبریز مشکل بهداشتی و میکروبی ندارد

محمد خانی ادامه داد: رویش جلبک دلیل نفوذ بو به آب بوده است اما علی‌رغم این‌که این بو در حدود ۵۵ درصد از سطح تبریز حس می‌شود، مشکل بهداشتی و میکروبی ندارد و آب تبریز قابل شرب بوده و مردم نگران نباشند چراکه مسئولان درصدد برطرف کردن این مشکل هستند.

او در رابطه با قطعی‌های مکرر آب نیز افزود: باتوجه به کاهش سطح مخازن، پیک مصرف و گرمای شدید هوا، در برخی مناطق، کمبود فشار آب در کلانشهر تبریز متصور بود که خوشبختانه با تلاش همکاران در شبانه روز گذشته این مشکل رفع شد و شرایط تأمین آب در کلانشهر تبریز و شهرهای بزرگ استان همچنان پایدار است.

با کلرزنی بوی تولیدی تشدید شود

رئیس گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت آذربایجان شرقی نیز در خصوص وضعیت آب تبریز اظهار کرد: باتوجه به اینکه در سال‌های اخیر به‌ویژه امسال شاهد تغییرات آب و هوایی بوده و خشکسالی بوده‌ایم، باعث شد تا میزان ذخیره منابع آب در پشت سدها و مخازن همچنین میزان آبدهی و اکسیژن کاهش پیدا کند و کیفیت آن را تغییر دهد و امکان رشد جلبک‌ها فراهم شود که با حذف آنها مواد دفعی در آب باقی مانده و ایجاد طعم و بو کند.

محمد قنبری افزود: کاهش منابع آب و روباز بودن مناطق حوزه آبگیر و سدها می‌تواند سبب رشد مواد جلبکی توأم با رنگ و بو شود البته در ورودی تصفیه خانه‌ها حذف شده و توسط فرآیندهای فیزیکی از بین می‌روند اما تولیدات و مواد دفعی آنها در آب مانده و امکان حذف آنها توسط روش‌های متداول وجود ندارد و این باعث می‌شود تا به منابع آب راه پیدا کرده و با کلرزنی هم بوی تولیدی تشدید شود.

دستگاه‌های مسئول باید پاسخگو باشند

او خاطرنشان کرد: اینکه برخی از مسئولین تنها راهکار آن را افزایش بارش و سرد شدن هوا اعلام کرده‌اند، درست نیست؛ دستگاه‌های مسئول باید پاسخگو باشند تا این موضوع به صورت علمی برطرف شود.

او ادامه داد: به واسطه کلر باقی‌مانده، آب از نظر میکروبی مشکلی ندارد و آزمایشات آن سالم است اما برای این طعم و بو باید اقدامات لازم انجام شود چراکه مصرف آب شهروندان را با مشکل مواجه کرده است.

قنبری یادآور شد: آب منطقه‌ای، آب را از منابع آبی تأمین و به آب و فاضلاب واگذار می‌کند و آب فاضلاب وظیفه‌ی توزیع آن را دارد و باید آب سالم و بهداشتی را به مشتریان خود عرضه کنند و طبیعی نیست که مصرف کنندگان مشکلی داشته باشند.

او گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز راهکار دهنده نیست اما در کنار مردم به جد پیگیر آن هستیم و این دو دستگاه باید عزم خود را جزم کنند تا این مشکل برطرف شود.

مردم از وضعیت آب شرب ناراضی هستند

اما با این وجود که مسئولین آب را سالم و بهداشتی عنوان کرده‌اند، مردم تبریز قانع نشده و از وضعیت آب راضی نیستند.

فاطمه نیکنام، از شهروندان تبریزی ساکن محله شهناز در خصوص وضعیت آب می‌گوید: طی چندین هفته‌ی اخیر وضعیت آب محله‌ی ما کاملاً نامناسب بوده و طعم خاک می‌دهد، گاهی اوقات هم بوی آن تغییر کرده و نامطبوع می‌شود.

او با بیان اینکه بوی بد آنچنان نامناسب بوده که در هنگام استحمام نیز آزار می‌دهد، ادامه می‌دهد: این طعم و بوی آب حتی ما را به بیمارستان کشاند و چندین روز بیمار بودیم درحالیکه مسئولین آن را سالم می‌دانند.

قطعی آب در برخی محلات تبریز

رضا یاری ساکن محله باغمیشه تبریز است، او نیز از وضعیت بد آب شکایت می‌کند: وضعیت آب محله‌ی ما مناسب نیست، علاوه‌بر بو و طعم نامطبوع، چندین روز هم قطع شد، پیگیری هم کردیم اما به جایی نرسیدیم.

او می‌افزاید: امسال برخلاف سال‌های گذشته مشکلی از نظر قطعی برق نداشتیم اما آب چندین بار قطع شد، از طعم و بوی بد آن هم اجازه دهید چیزی نگویم، آنچنان بوی بدی می‌دهد که اصلاً قابل استفاده نیست.

یاری یادآور می‌شود: مسئولان استانی اظهار می‌کنند، آب که سالم است اما اصلاً از طعم آن راضی نیستیم و از آب معدنی استفاده می‌کنیم که هزینه‌ی بالایی دارد.

گفتنی است؛ با این وضع شهروندان تبریزی باید تا شروع بارش‌ها، آبی با طعم و بویی نامطبوع را بنوشند یا هم راهکار جدیدی برای برطرف کردن این مشکل پیدا شود، آبی که بنابه گفته‌ی مسئولین بهداشتی و سالم است؛ اما باید پرسید آب طعم و بودار سالم می‌شود؟

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=78432

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});