• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
2

کشت دیم دانه‌های روغنی در کشور سه برابر شده است

  • کد خبر : 78472
  • 20 شهریور 1401 - 14:30
کشت دیم دانه‌های روغنی در کشور سه برابر شده است
یاز اکو - رئیس بخش دانه‌های روغنی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به روند روبه رشد پژوهش‌ها، سطح زیرکشت و عملکرد هسته‌های بذری دانه‌های روغنی اشاره کرد و گفت: سطح زیرکشت دانه‌های روغنی نسبت به سال زراعی گذشته سه برابر شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، «حسین رستمی» روز یکشنبه و در حاشیه دومین روز از همایش سالیانه موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور که در مراغه در حال برگزاری است بیان کرد: طی سالهای اخیر دستاوردهای ارزشمندی در بخش تحقیقات دانه‌های روغنی به دست آمده که معرفی ارقام جدید مناسب برای اقلیم‌های مختلف کشور با تولید اقتصادی مانند ارقام گلرنگ فرامان، سینا و امید از جمله آنهاست.

وی همچنین به تولید اولین رقم کلزای دیم اشاره و بیان کرد: معرفی محصولات روغنی جدید متحمل به سرما و خشکی و توسعه تنوع ژنتیکی آنها مانند کاملینا – بالنگوی شهری نیز از دستاوردهای ارزشمند در این بخش به شمار می‌رود.

به گفته وی توجه ویژه به کیفیت روغن و استفاده‌های صنعتی در کنار مصارف خوراکی و تعریف پروژه‌های اصلاح مولکولی ارقام موجود از طریق همکاری با موسسه‌ها و دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور نیز از اقدامات دانش‌بنیان در زمینه توسعه کشت و افزیش بهره‌وری دانه‌های روغنی است.

وی همچنین به افزایش تعداد و کیفیت مطالعات به‌زراعی در تحقیقات دانه‌های روغنی نیز اشاره کرد و افزود: روند روبه رشد کشت دیم دانه‌های روغنی با تکیه بر نتایج پژوهش‌ها ادامه خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=78472

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});