• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2

۹۶ درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود

  • کد خبر : 78845
  • 23 شهریور 1401 - 11:15
۹۶ درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود
یاز اکو - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: 96 درصد داروها و حدود 70 درصد مواد اولیه دارویی توسط شرکت های داخلی تولید می شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دکتر مسلم نجفی، با بیان اینکه کمبود برخی داروها فقط مختص استان آذربایجان شرقی نیست گفت: مشکل کمبود تعدادی از داروها به صورت کشوری است و بعضی از این کمبودها مقطعی بوده و برخی از مواقع با مشکل واردات این داروها مواجه هستیم.

وی ادامه داد: حدود چهار درصد داروهای مورد استفاده در کشور به طور کامل و به صورت داروهای اصلی از خارج وارد می‌شود و با توجه به تحریم های ظالمانه اعمال شده‌ توسط مدعیان دموکراسی و حقوق بشر بر کشورما، در انتقال پول و مبادلات بانکی و ارزی با مشکلاتی روبرو هستیم و واردات این داروهادر برخی از موارد با کشورهای واسط انجام شده و در نتیجه تهیه این داروها به کندی صورت می گیرد.

کمبود برخی داروها بدلیل مشکل تهیه مواد اولیه این داروها

وی افزود: بخش دیگری از این کمبودها نیز مربوط به واردات و تهیه مواد اولیه این داروها از خارج از کشور است که همان مشکلات ارزی و انتقال پول و مبادلات بانکی مانع ورود به موقع و کافی مواد اولیه می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: امیدواریم با پای کارآمدن شرکت های دانش بنیان و همکاری تنگاتنک شرکت های تولید کننده دارو موجود در کشور مشکل وابستگی به واردات دارو و مواد اولیه دارویی نیز رفع شود.

وی افزود: کشوری وجود ندارد که همه داروهای تولید شده در دنیا در آن موجود باشد و بسیاری از کشورها بخشی از نیاز خود را از راه واردات تامین می کنند چرا که نه از نظر علمی و نه از جنبه اقتصادی و حتی تکنولوژی تولید تمامی دارو ها در داخل به صرفه نیست. اما شرایط کشور ما به گونه ای است که باید در مسیر خودکفایی از واردات دارو و مواد اولیه قرار بگیریم و خوشبختانه خواست مردم و همت مسئولین کشور در این مسیر است.

افزایش قیمت برخی از اقلام دارویی

نجفی، در خصوص افزایش قیمت برخی از اقلام دارویی مانند آنتی بیوتیک ها گفت: درکشور ما قیمت دارو پایین تر از قیمت جهانی است و به راحتی امکان قاچاق به خارج از کشور وجود دارد. در عین حال این طبیعی است که وقتی کارخانه داروسازی شروع به تهیه مواد اولیه و تولید داروها می کند از نظر اقتصادی هم باید تولید آن برای شرکت مقرون به صرفه باشد. تعدادی از کمبودهای دارویی مانند آنتی بیوتیک های خوراکی با قیمت های اعلام شده امکان تولید نداشتند و برابر اعلام مسئولین سازمان غذا و دارو خوشبختانه در روزهای اخیر قیمت تعدادی از آنها اصلاح شده و کمبود آنها در طی هفته‌ های آتی برطرف می شود.

نجفی افزود: با حمایت های ویژه دولت افزایش قیمت داروها در طرح دارویار حل شده به طوری که با هماهنگی های لازم با سازمان های بیمه گر افزایش قیمت را بیمه ها به داروخانه پرداخت خواهند کرد و به بیماران دارای نسخه پزشک افزایش قیمت تحمیل نخواهد شد.

مشکل تامین برخی از اقلام دارویی

وی در خصوص مشکل تامین برخی از اقلام دارویی گفت: تامین تعدادی از اقلام دارویی طبق برنامه ریزی و سهمیه بندی کشوری بوده و با کمک سامانه های موجود بویژه تی تک این داروها رهگیری و نظارت می شود که به کدام مناطق، استان یا بیمارستان یا داروخانه و بیمار تحویل داده شده است. با این حال ممکن است به‌ صورت‌ غیر قانونی دارویی از مسیر و زنجیره توزیع به دلایل متعددی خارج شود که این موضوع نیازمند بررسی مصداقی و دقیق تر است و ما آمادگی دریافت گزارشات مستند و پیگیری آنها را داریم.

وی در خصوص جلوگیری از قاچاق دارو و مصرف بی رویه دارو گفت: طرح دارویار می تواند یکی از راهکارهای مفید در این مورد باشد. در کنار این ها مدیریت و نظارت بر تجویز نادرست و غیر منطقی داروها توسط برخی از همکاران گروه پزشکی و آموزش مداوم نسخه نویسی صحیح و تشویق افراد نیز می تواند راهکارهای تاثیر گذار در کاهش تجویز بی رویه دارو باشد.

نجفی، گفت: در خصوص مضرات مصرف خودسرانه داروها نیز باید فرهنگ سازی عمومی انجام بگیرد چون در خیلی از موارد شاهد هستیم برخی از بیماران به غیر از نسخه پزشک داروهای دیگری را نیز بعضا با اصرار از داروخانه ها تهیه می کنند و این موضوع هم به‌ کمبود دارو و هم به ایجاد معضلات بهداشتی و سلامت مانند مقاومت به آنتی بیوتیک ها دامن می زند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=78845

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});