• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
6
سرانه فرهنگ؛ هر روز کوچکتر از دیروز

واحد اندازه‌گیری کانون سود مالی نیست، سود فرهنگی است

  • کد خبر : 79363
  • 27 شهریور 1401 - 18:30
واحد اندازه‌گیری کانون سود مالی نیست، سود فرهنگی است
یاز اکو- اختلاس های هزار میلیاردی و خروج بیت‌المال از کشور چندان مشکلی ندارد، اما بودجه یک قران- دوزار ی فرهنگ گویا روی دوش دولتمردان سنگینی می کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، تصمیم ناگهانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ادغام کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با نهاد کتابخانه های عمومی کشور واکنش های فراوانی را به خصوص بین فعالان فرهنگی برانگیخت. در حالی که به اذعان بیشتر متخصصان حوزه فرهنگ و ادبیات این طرح سراسر ایراد و نقص است، وزارت ارشاد همچنان این کار را نوعی حمایت از کانون دانسته و تمام قد از آن دفاع می کند.
وزارت ارشاد در توجیه این تصمیم چنین اعلام می کند: با توجه به ضرورت مبارزه با کم سوادی و ایجاد نهضت کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان کشور و ایجاد هم افزایی میان کتابخانه های کانون پرورش فکری و نهاد کتابخانه ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف کاهش زیان دهی شرکت دولتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تأمین بخشی از هزینه ها از محل کاهش و صرفه جویی در هزینه ها با استفاده از ساختار و ظرفیت موجود در نهاد کتابخانه های عمومی کشور تصمیم به واگذاری کتابخانه های کانون به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گرفته است. چنین تصمیمی از سوی نهادی که متولی تعریف ساختار فرهنگ‌سازی در کشور و مکلف به اشاعه فرهنگ کتابخوانی است امری بدیع و قابل تامل است.
وزارت ارشاد: شایعه‌سازی نکنید، الکی هم جو ندهید
پس از انتشار خبر واگذاری مدیریت کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه های عمومی کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این خبر را تحت عنوان «شائبه» دانسته و پس از تعریف و تمجیدهای فراوان از جایگاه والای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اعتلای فعالیت های فرهنگی، بر اهتمام جدی وزارت ارشاد در تقویت – حمایت و کمک همه جانبه – کانون پرورش فکر ی کودکان تاکید کرده است.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن آنکه انتشار یک گزارش کارشناسی را که هنوز فرایند بررسی های قانونی خود را حتی در کمیته و کمیسیون های تخصصی دولت نیز شروع نکرده، عملی نادرست می داند و جوسازی ها و انتشار اخبار دروغین نظیر تعطیلی و انحلال کتابخانه های کانون را نیز عملی غیر اخلاقی و در عین حال متوقع از سوی برخی جریان ها می داند، تأکید می کند اصل درخواست برای حمایت بیشتر، تقویت و هم افزایی جریان فرهنگی و اصیل و ترویج کتابخوانی بوده است و هر تصمیمی در حوزۀ فرهنگی دولت مردمی به پشتوانه کسب دیدگاه ها و نظرات کارشناسی دلسوزان و خبرگان اتفاق می افتد که موضوع اخیر نیز تابعی از این رویکرد کلان است.
واحد اندازه‌گیری کانون سود مالی نیست، سود فرهنگی است.
داود ایمانی؛ رئیس روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار یاز اکو با انتقاد از نگاه وزارت به ارشاد به کانون به دید مکان زیان‌ده گفت: واحد اندازه‌گیری کانون سود مالی نیست، سود فرهنگی است.
وی با تاکید بر اینکه طرح وزارت ارشاد همه جوره ایراد دارد، می افزاید: کتابخانه تنها یک قسمت از فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. ما در کانون نزدیک به ۵۰ مورد فعالیت از قبیل فرهنگی، ادبی و هنری داریم که یکی از این بخش ها ترویج فرهنگ کتابخوانی است. در اینجا مربیان ما فعالیت فرهنگی انجام می دهند.
وی با بیان اینکه قصه گویی از فعالیت های بارز در کانون است، تصریح می کند: نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز طی چند سال اخیر از این فعالیت و حتی شیوه نامه قصه گویی ما بدون تغییر حتی یک «واو» کپی‌برداری کرده است و شیوه نامه شرکت در جشنواره قصه‌گویی را به اسم خودشان زده اند در حالیکه مربی های نهاد در انجام دادن این کار از مربیان کانون راهنمایی می گیرند.
ایمانی ادامه می دهد: یکی از فعالیت ها ما «پرورش فکری کودکان» است، نه صرف خواندن کتاب، به همین دلیل در این زمینه طرح پیشنهاد شده، اصلا درست نیست و به نظر من بهتر بود نهاد کتابخانه ها در این زمینه با کانون ادغام شود و آنها تحت نظر ما کار کنند.
وی اصلی ترین ایراد این طرح را تعریف کانون به عنوان کتابخانه دانسته و می گوید: کانون یک مجتمع فرهنگی است که انواع و اقسام فعالیت ها در آن انجام می شود؛ نقاشی، سفالگری، بازیگری و… است، در حقیقت ما در کانون مشغول آماده کردن زمینه فکری کودکان هستیم. حدود ۹۰ درصد بچه هایی که به کانون نیامده اند در جواب این سوال که می خواهی در آینده چه کاره شوی، می گویند دکتر، مهندس و خلبان. یعنی غیر از این حرفی برای زدم ندارند، اما بچه هایی که به کانون آمده اند، چنان جوابی به این سوال می دهند که مشخص می شود چنان فکر این بچه ها پرورش یافته است که می دانند جامعه فقط به دکتر و مهندس نیاز ندارد.

طرح واگذاری مراکز کانون پرورش فکری/ تیشه ای بر ریشه تربیت کودکان و نوجوانان

حسین قربانزاده خیاوی؛ نویسنده تبریزی و از مربیان کانون پرورش فکری در تبریز ، معتقد است که واگذاری مراکز کانون پرورش فکری، به ادبیات کودک و نوجوان کشور لطمه خواهد زد.
وی در گفتگو با خبرنگار یاز اکو می گوید: این تفکر که با واگذاری یا ادغام مراکز کانون روند امانت‌دهی کتاب سرعت می‌گیرد، اشتباه است. این‌که کانون زیان‌ده است و سوددهی ندارد حرفی بی‌منطق و غیرکارشناسی‌ست. کسی از مکان فرهنگی انتظار سوددهی ندارد کار نهادهای فرهنگی یک سرمایه‌گذاری کلان است. ادغام یا واگذاری مراکز کانون یعنی حذف برنامه‌های متنوع کتاب‌محور که نقش موثری در کتابخوان کردن کودکان و نوجوانان دارد. این تخصص مربیان کانون در طول چند دهه به دست آمده و فخیم، گسترده و ارزشمند است.
قربانزاده خیاوی با تاکید بر اینکه کانون با فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد یکی از متخصص‌ترین مراکز در زمینه پرورش و آموزش غیرمستقیم حساب می‌شود، می افزاید: ما در کشور هیچ نهادی را نداریم که در رابطه با هنر قصه‌گویی راه پرفراز و نشیب و سترگ کانون را طی کرده و به یافته‌های علمی و تخصصی دست یافته باشد. کانون در خط اول اشاعه قصه‌گویی نزد خانواده‌هاست چرا که خانواده‌ها به کانون اعتماد دارند.
وی ادامه می دهد: در کانون فرایندی طی می‌شود که نهادهای هم‌سو مثل نهاد کتابخانه‌ها، کتابخانه‌های شهرداری، کتابخانه‌های مساجد و… توان ورود گسترده و دقیق به این عرصه را ندارند. برای همین ادغام کانون با نهاد کتابخانه‌ها تفکری غلط و ضربه اساسی و غیر قابل جبران به فرهنگ، هنر و ادبیات کودک و نوجوان است.
این مربی کانون با اشاره به اینکه در تمام دنیا امور به سمت تخصصی شدن می‌رود، می گوید: مربیان کانون پرورش فکری طی سال‌ها در امر تربیت کودک متخصص شده‌اند. سالیان سال صدها ساعت آموزش زیر نظر اساتید برتر ایرانی و خارجی در حوزه پویانمایی، نمایش عروسکی، قصه‌گویی، سفالگری، عروسک‌سازی و ده‌ها فعالیت فرهنگی، هنری، ادبی، دوره دیده‌اند، طی دوره‌ها، نشست‌ها، همایش‌های مختلف هر ساله مرحله به مرحله و پله به پله تجربه و دانش لازم را کسب کرده‌اند و اینک توانایی اداره کردن کارگاه‌ها تخصصی با تکیه بر خلاقیت را دارند. اگر به فکر کودکان و نوجوانان هستیم باید کانون را تقویت کنیم، کانون ثابت کرده است که می‌تواند نسلی پویا و فرهیخته تربیت کند چرا که در این زمینه تخصص لازم را دارد.
بلافاصله این خبر را تکذیب کنید!
محمدهادی جعفرپور؛ وکیل دادگستری طی یادداشتی در «خبرآنلاین» در رابطه با صدور مجوز برای واگذاری کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه های عمومی چنین می نویسد:« با دیدن چنین خبری دوران کودکی ام را مرور کردم ،زمانی که پنج شش ساله بودم و در محله ای از شهر شیراز که تمام سرگرمی بچه ها خلاصه می‌شد در بازی فوتبال و کمربند بازی(تورنادو ) کانون پرورش فکری به داد بچه ها رسید و من وهم‌بازی هایم از کف کوچه و خیابان به پشت میز ونیکمت کانون هدایت شدیم.
خدا خیر دهد به مسئول پایگاه مقاوت مسجد محل که پای بچه ها را به کتابخانه‌ی مسجد باز کرد و این اقدام وی فتح بابی شد تا با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آشنا شویم. آموزش ها و فعالیت های تعریف شده در کانون به حدی استاندارد و جذاب بود که حتی با شروع کلاس های درس، من و هم بازی هایم غالب اوقات فراغت را مشتاقانه در کانون به آموزش نقاشی،خط،قصه گویی،نامه به امام ره و…سپری می‌کردیم و زمینه ابتدایی و اولیه هریک از این آموزش ها آشنایی با کتاب و مطالعه ی کتاب های مرتبط با موضوعات مورد علاقه امان بود. خروجی آموزش و تربیت مربیان و مسئولان زحمتکش و مخلص کانون در معرفی کتاب و آموزش کتابخوانی سال ها بعد دیده شد.از آن بچه هایی که تنها سرگرمی‌شان فوتبال بود و…یکی فوق تخصص شد و استاد دانشگاه ،آن یکی ریاضی‌دان شد و امروز در بهترین دانشگاه های خارج از کشور تدریس می‌کند و آن دیگری معلم و…. بلا شک چنین خروجی از کانون حاصل آشنایی بچه ها با کتاب وکتابخوانی بود،مقوله ای که برای هر جامعه ای از نان شب واجب تر است حالا چه شده که حضرات مدعی فرهنگ و متولی تولید محتوای فرهنگی به بهانه ‌ی کمبود بودجه و… در صدد تعطیلی کتابخانه های کانون برآمده اند؟گویی مسئولین محترم از اوضاع آشفته‌ی کتابخانه‌های عمومی کشور بی خبر هستند و هیج اطلاعی از تیراژ کتاب های منتشره و عدم توان مالی نهاد کتابخانه های عمومی در خرید کتاب های روز دنیا و تالیفات نویسندگان داخلی ندارند!!که بنا دارند با واگذاری کتابخانه های کانون به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور توجیه بهتری برای تعطیلی عملی نهاد کتابخانه در کشور داشته باشند!!
وی ادامه می دهد: «برخی اوقات با شنیدن چنین اخباری دود از کله ی آدمی بلند می‌شود و عنقریب است که از تعجب شاخ در بیاوری که چنین تصمیمی بر مبنای کدام منطق و اصول فرهنگی اتخاذ شده است؟ در زمانه‌ای که غالب جوامع بنا به ضرورت اشاعه ی فرهنگ کتاب و کتابخوانی برنامه های متنوعی طراحی و اعمال می کنندو به عبارتی ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا جامعه را به سمت وسوی فرهنگ مطالعه وکتاب‌خوانی سوق دهند اصلی ترین نهاد دولتی که مهم‌ترین وظیفه اش در نشر و انتشار کتاب و مهیا کردن فضای مناسب برای کتاب خوان هاست در اقدامی نسنجیده نداشتن بودجه را بهانه‌ تعطیلی نهادی اعلام می‌کند که قریب به بیش از نیم قرن در فضای پرورش فکری کودکان و نوجوانان نقشی اساسی داشته تاثیرات مثبت عملکرد متولیان این نهاد در بدنه‌ جامعه به وضوح دیده می‌شود. اهمیت و ضرورت ایجاد شرایط مناسب جهت تشویق جامعه به مطالعه و کتابخوانی دیر زمانی است که به درجه ای از اهمیت رسیده که تامین هر میزان بودجه برای ایجاد چنین فرهنگی توجیه پذیر و مورد اقبال عموم ملت قرار می گیرد لذا شایسته است به عوض تعطیلی چنین مکان هایی به فکر تعریف بودجه ای مجزا و کافی برای اشاعه‌ی فرهنگ کتابخوانی، تأسیس و گسترش کتابخانه‌های عمومی خاصه کتابخانه‌های کانون پرورش فکری به عنوان متولی این امر باشند».

آنطور که مشخص است، جز عده کمی معلوم الحال که سر سوزنی شناختی از حوزه فرهنگ ندارند، هیچ کس موافق این طرح نیست. حال باید بنشینیم و ببینیم این طرح فاخر، سنجیده و کارشناسی شده به قول وزارت ارشادی ها قرار است چگونه تن نیمه جان فرهنگ را نقره داغ کند!

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=79363

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});