• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3

زنگ خطر کمبود آب در دشت مغان به صدا درآمده است

  • کد خبر : 79630
  • 29 شهریور 1401 - 14:00
زنگ خطر کمبود آب در دشت مغان به صدا درآمده است
یاز اکو - نماینده مردم پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل آب در دشت مغان بسیار جدی و وحشتناک است به همین دلیل می‌بایست دستگاه‌های اجرای و مرتبط و در رأس آن سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای استان به‌گونه‌ای به تفاهم برسند که بشود نیاز آبی محصولات تولیدی را در مناطق شمالی استان تأمین کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، عباس جهانگیرزاده ۲۹ شهریور در شورای هماهنگی مدیران جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان این مطلب افزود: قطعاً یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های رشد و ترقی کشورمان دستیابی به امنیت غذایی و فراهم‌کردن بستر مناسبی است تا بتوانیم محصولات استراتژیک و ضروری موردنیازمان را بخصوص در بخش غلات و دانه‌های روغنی در داخل استان تأمین کنیم.

وی افزود: برای دستیابی به این مهم می‌بایست سیاست اجرای الگوی کشت با جدیت دنبال شود؛ زیرا اجرای الگوی بهینه کشت، در تحقق اهداف توسعه پایدار کشاورزی، افزایش بهره‌وری عوامل تولید، گسترش روحیه تعاون، ایجاد اشتغال، افزایش درآمد از فروش تولیدات و حفاظت از منابع پایه منجر می‌شود.

جهانگیرزاده افزود: یکی از بهترین سیاست‌هایی که می‌تواند تولیدکنندگان را جهت کشت محصولات استراتژیک و حیاتی مثل غلات و دانه‌های روغنی سوق دهد این است که میزان آب‌بها برای کشت این محصولات ۵۰ درصد کاهش یابد و تولیدکننده نیز با حمایت و هدایت درست به سمت تولید محصولات پر آب بر و غیر استراتژیک همچون هندوانه راغب نشوند.

ضرورت رفع تداخلات اراضی زراعی با منابع طبیعی و تکمیل پروژه نقشه کاداستر 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: سالانه در استان بیش از ۴ و نیم‌میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی تولید می‌شود که ۵۰ درصد آن را دشت زرخیز مغان تأمین می‌کند به همین دلیل در اجرای سیاست اصلاح الگوی کشت محصولات استراتژیک همچون گندم و دانه‌های روغنی در اولویت قرار گیرند.

این مسئول افزود: سیاست افزایش سطح زیر کشت دانه‌های روغنی می‌بایست بیش‌ازپیش دنبال شود و مشوق‌هایی همچون خرید تضمینی محصولات تولیدی با قیمت مناسبت و… لحاظ شود.

این نماینده مجلس خواستار رفع تداخلات اراضی زراعی با منابع طبیعی و تکمیل پروژه نقشه کاداستر گردید و افزود: تهیه نقشه‌های دقیق با حدود دقیق برای صدور سند مالکیت یکی از مطالبات به حق تولیدکنندگان و بهره‌برداران است که به بسیاری از دعاوی حقوقی و آشفتگی‌های روحی و روانی بهره‌برداران پایان می‌دهد و از سوی دیگر نیز جلوی سوءاستفاده برخی از افراد نیز از منابع ملی کوتاه می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=79630

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});