• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

بدترین عملکرد تابستانه بورس در ۱۵ سال گذشته

  • کد خبر : 79918
  • 01 مهر 1401 - 9:00
بدترین عملکرد تابستانه بورس در ۱۵ سال گذشته
یاز اکو - تابستان ۱۴۰۱ در حالی به پایان رسید که در این سه ماه شاخص کل بازدهی ۱۲- درصدی و شاخص هم وزن بازدهی ۶.۶- درصدی را نصیب بورس بازان کرد. نگاهی به آمارهای ۱۵ سال گذشته بازار سهام نشان می دهد تابستان امسال بدترین بازدهی نصیب معامله گران شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اقتصادآنلاین؛ شاخص کل در آخرین روز معاملاتی تابستان با کاهش حدود ۱۲هزار واحدی تا ارتفاع یک میلیون و ۳۵۵هزار واحدی پایین آمد. این پانزدهمین روز معاملاتی متوالی بود که شاخص کل،‌ با کاهش همراه بود. از هشتم شهریور ماه شاخص کل یک روند نزولی شدید را تجربه کرد و در این مدت با کاهش حدود ۹۰ هزار واحدی (معادل بیش از ۶درصد) از سطح یک میلیون و ۴۴۵هزار واحدی تا سطح یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحدی پایین آمد.

بدترین کارنامه شاخص کل طی ۱۵ سال گذشته

به طور کلی شاخص کل در تابستان امسال با افت بیش از ۱۲ درصدی به کار خود پایان داد؛ شاخص کل در ابتدای تابستان در ارتفاع یک میلیون و ۵۳۹هزار واحدی قرار داشت که با کاهش بیش از ۱۸ هزار واحدی در این مدت، در آخرین روز معاملاتی شهریور به سطح یک میلیون و ۳۵۵هزار واحدی رسید.

نگاهی به تغییرات شاخص کل از سال ۱۳۸۷ نشان می دهد که بدترین عملکرد بورس طی ۱۵ سال گذشته ثبت شده است. پیش از این بازدهی ۳.۵- درصدی شاخص کل در تابستان ۱۳۹۴ بدترین عملکرد محسوب می شد. حالا تابستان ۱۴۰۱ با بازدهی ۱۲- درصدی با اختلاف بدترین عملکرد تابستانه شاخص کل محسوب می شود.

شاخص کل بورس تهران

بدترین عملکرد تابستانه شاخص هم وزن هم رقم خورد

شاخص هم وزن هم در تابستان امسال بازدهی ۶.۶- درصدی را ثبت کرد؛ ابتدای تابستان نماگر شاخص هم وزن بر روی سطح ۴۲۳هزار واحدی قرار داشت که این رقم در پایان شهریور به ۳۹۵ هزار واحد رسید.

نگاهی به بازدهی شاخص هم وزن در سه ماهه دوم از سال ۱۳۹۴ نشان می دهد که تابستان امسال بدترین عملکرد شاخص هم وزن طی این مدت محسوب می شود. پیش از این، شاخص هم وزن تنها در تابستان ۱۳۹۴ بازدهی منفی (۲.۲-درصد) ثبت کرده بود و همواره شاهد بازدهی مثبت شاخص هم وزن در تابستان بودیم.

شاخص هم وزن

نگاهی به بازدهی شاخص هم وزن و شاخص کل در تابستان امسال نشان می دهد که سهامداران تلخ ترین تابستان حداقل ۱۵ سال گذشته خود در بورس را تجربه کردند. موضوعی که خود گواه شرایط نابسامان بازار سهام در سه ماه گذشته دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=79918

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});