• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

حجم بارش در استان اردبیل ۲۷ درصد کاهش یافت/تشدید تنش آبی در اردبیل

  • کد خبر : 80394
  • 06 مهر 1401 - 12:30
حجم بارش در استان اردبیل ۲۷ درصد کاهش یافت/تشدید تنش آبی در اردبیل
یاز اکو - معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از تشدید تنش آبی در استان اردبیل خبر داد و گفت: حجم بارش در استان اردبیل نسبت به دوره بلندمدت ۲۷ درصد کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، حمید فضایلی روز چهارشنبه اظهار کرد: تنش آبی نسبتا شدید که از چندین سال گذشته در استان اردبیل شروع شده امسال نیز با کاهش بارندگی‌ها روند شدیدتری به خود گرفته و نگرانی‌ها برای تداوم و تشدید خشکسالی در منطقه را بیشتر کرده است.

وی افزود: در کنار کاهش ادامه‌دار بارش‌ها از چند سال پیش، کاهش شدید روان‌آب‌ها و ذخایر زیرزمینی باعث شده که در سال‌های اخیر این استان با خطر خشکسالی مواجه بوده و از این بابت خسارت قابل‌توجهی به کشاورزان وارد شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: کاهش بارندگی‌ها در استان اردبیل و تداوم خشکسالی علاوه بر بروز مشکلات بسیار برای کشاورزان، این روزها تا مرز آب آشامیدنی مردم نیز پیشروی کرده و در بسیاری از روستاها مشکل تامین آب و در برخی شهرها نیز قطعی آب و کاهش کیفیت آن قابل مشاهده است.

کاهش حجم سدهای استان اردبیل

وی با اشاره به کاهش حجم سدهای استان اردبیل افزود: از حجم ۴۰۲ میلیونی مخازن ۵۲ سد استان در حال حاضر۱۲۱ میلیون متر مکعب پر شده و بیشتر سدها با کاهش ذخیره آب نسبت به سال قبل مواجه هستند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل بیان کرد: سد یامچی اردبیل با حجم ذخایر آبی به میزان ۸۲ میلیون متر مکعب به عنوان مهم‌ترین سد استان که تامین کننده آب آشامیدنی مرکز استان است در حال حاضر حدود ۲۴ میلیون مترمکعب آب دارد.

فضایلی ادامه داد: سد خداآفرین با ۱۹۹ میلیون مترمکعب ذخیره آبی نسبت به سال قبل ۳۴ میلیون مترمکعب کاهش و ﺳﺪ ارس هم با ۹۱۲ میلیون مترمکعب آب نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: ظرفیت سد سبلان از ۱۰۵میلیون متر مکعب به ۲۱ میلیون متر مکعب و حجم مخزنی سد احمد بیگلو هم از ۲۷ میلیون متر مکعب به ۶ میلیون متر مکعب رسیده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: حجم ظرفیت سد گیوی در شهرستان کوثر هم ۴۹ میلیون متر مکعب است که به دلیل کمبود بارش این میزان به ۱۳ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=80394

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});