• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5

برگزاری مراسم روز یادبود در سفارت جمهوری آذربایجان در ایران

  • کد خبر : 80508
  • 08 مهر 1401 - 16:52
برگزاری مراسم روز یادبود در سفارت جمهوری آذربایجان در ایران
یازاکو- مراسم بزرگداشت “قهرمانان فراموش نشدنی تاریخچه پیروزی – روز یادبود” در سفارت جمهوری آذربایجان در ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از آوا دیپلماتیک، سفیر آذربایجان در ایران طی سخنانی ضمن گرامیداشت روز یادبود گفت: امروز دومین سالگرد روزی است که نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان جهت جلوگیری از تخریبات نظامی بعدی نیروهای مسلح جمهوری ارمنستان، شروع به پاسخ متقابل نمود که به عنوان “۲۷ سپتامبر – روز یادبود” در تاریخ ما درج شده است.

وی در ادامه افزود: اقدامات پاسخ داده شده با هدف جلوگیری از تجاوز بعدی نظامی ارمنستان و تامین امنیت مردم غیرنظامی بود و همینطور پاسخ محکمی به تجاوز متداوم قریب به ۳۰ سال ارمنستان محسوب می شد.

علی علیزاده ضمن اشاره به جنگ اخیر آذربایجان با ارمنستان خاطرنشان کرد: خاتمه دادن به اشغال اراضی های آذربایجان، فعالیت های غیرقانونی و جنایات جنگی ارمنستان در طی دهه ها در این سرزمین ها به طور وسیع آشکار شده است. مین گذاری انبوه، نابودی هدفمند میراث تاریخی، فرهنگی و دینی آذربایجان، تصاحب، غارت منابع طبیعی، ویران سازی زیرساخت ها و نقض سایر حقوق بین المللی نیز مشمول این موارد می شوند.

وی در ادامه افزود: پیروزی که با رهبری جناب آقای الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، فرمانده معظم کل قوا در نتیجه رشادت ارتش جمهوری آذربایجان در جنگ وطن کسب نمودیم دوران جدید تاریخ آذربایجان را گشود، واقعیت ها در منطقه را تغییر داد و عدالت بین المللی را برقرار کرد و در حال حاضر در راستای تامین صلح پایدار در منطقه، آذربایجان به تلاش های خود ادامه می دهد.

سفیر جمهوری آذربایجان درباره امکان عادی سازی روابط با ارمنستان گفت: آذربایجان برای عادی سازی روابط با ارمنستان براساس رعایت اصول حقوق بین الملل علی الخصوص حق حاکمیت، تمامیت ارضی و مصونیت مرزهای بین المللی اعلام آمادگی می کند.

 وی در ادامه افزود: به تاخیر انداختن روند عادی سازی با بهانه های مختلف، نشان دادن موضع مخرب در مذاکرات انجام شده برخلاف تلاش های بین المللی، خارج نکردن یگان های مسلح غیرقانونی ارمنی از اراضی آذربایجان در تضاد با تعهدات در چارچوب بیانات سه جانبه و توافقات حاصل شده، ادامه دادن به مین گذاری اراضی، ارائه شروط جدید از طرف ارمنستان در امور گشایش راه های ارتباطی و حمل و نقل و ایجاد اختلال در این روند، عدم اعتنا به دستورالعمل صلح و توسل به تخریبات متداوم همگی نشان دهنده علاقه مند نبودن ارمنستان به روند صلح و ضربه زدن به این روند را نشان می دهد.

علی علیزاده درباره درگیری های اخیر مرزی بین دو کشور خاطرنشان کرد: هنگامی که دولت آذربایجان در اراضی از اشغال آزاد شده امور مرمت و بازسازی در مقیاس وسیع را انجام می داد، تجاوز به طور متناوب ارمنستان نشانگر این است که به هر روشی مانع این روند شود. تخریبات اخیر ارمنستان در تاریخ های ۱۴-۱۲ سپتامبر و حمله بر علیه آذربایجان نمونه بارز مواردی است که عنوان کردم. همینطور آخرین حملات ارمنستان باعث به شهادت رسیدن ۸۰ نظامی و مجروح شدن ۲۸۲ سرباز و ۲ فرد غیر نظامی آذربایجان شده است.

وی افزود: آذربایجان همواره ارمنستان را به احترام قائل شدن به اصول اساسی حقوق بین الملل، عمل به تعهدات بین الملل و پایان دادن به تجاوز و تخریبات به جهت تامین صلح، امنیت و رفاه در منطقه فرا می خواند.

سفیر جمهوری آذربایجان درباره اهمیت برگزاری این مراسم گفت: بزرگداشت تاریخی که به دستور رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در کشورمان به عنوان “۲۷ سپتامبر – روز یادبود” گرامی داشته می شود امروز در ایران در سفارت آذربایجان نشانگر این است که فرزندان قهرمان ما که جان خود را در راه احیای تمامیت ارضی آذربایجان فدا کرده اند فراموش نشده اند و یاد و خاطره آنان دائما زنده است. همینطور حمایت جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان در طی دوران تجاوز ارمنستان که قریب به سی سال ادامه داشته و در زمان اشغال خاک آذربایجان، فراموش شدنی نیست.

علیزاده در ادامه خاطرنشان کرد: یاد و خاطره تمامی شهدای ما که برای استقلال، حق حاکمیت و تمامیت ارضی آذربایجان از جان خود گذشته اند با احترام فائقه گرامی می دارم و برای مجروحان شفای عاجل و تندرستی مسئلت دارم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=80508

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});