• امروز : شنبه - ۹ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 29 June - 2024
5

جدال اقلیم ایران با کاهش بارندگی /رفتارمان را در حوزه آب با وجود کاهش بارندگی‌ها تغییر نداده‌ایم

  • کد خبر : 82714
  • 29 مهر 1401 - 18:00
جدال اقلیم ایران با کاهش بارندگی /رفتارمان را در حوزه آب با وجود کاهش بارندگی‌ها تغییر نداده‌ایم
یاز اکو - رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: هر چند کاهش بارندگی‌ها پدیده‌ای جهانی است اما بسیاری از کشورها منابع محدود خود را به شدت کنترل و حفاظت می‌کنند اما ما در کشور با وجود کاهش چشمگیر بارش‌ها در دو سال گذشته، رفتار خود را به ویژه در حوزه آب تغییر نداده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، سحر تاج بخش در آئین تکریم و تودیع مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی اظهار داشت: مسائل زیست محیطی امروز از چالش‌های بزرگ جهانی است و تغییر اقلیم و تغییرات جوی گریبان همه کشورها را گرفته و بارش های رگباری فصلی و سیل های ویرانگر، وقوع پدیده های گرد و خاک متعدد و خشکسالی خزنده نتیجه این شرایط در کشور ماست.

وی ادامه داد: اگر چه میانگین بارش ها در کشور چندان کاهش نیافته اما تواتر و زمان آنها دستخوش تغییر شده و اتخاذ سیاست‌های پیشگیرانه در حوزه‌هایی مانند کشاورزی، آبخیزداری، تغییر کاربری‌ها و نظایر آن برای کاهش اثرات این شرایط جدید و تغییرات جوی و اقلیمی امری ضروری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: هر چند کاهش بارندگی‌ها پدیده‌ای جهانی است اما بسیاری از کشورها منابع محدود خود را به شدت کنترل و حفاظت می‌کنند اما ما در کشور با وجود کاهش چشمگیر بارش‌ها در دو سال گذشته، رفتار خود را به ویژه در حوزه آب تغییر نداده‌ایم.

وی گفت: اکنون در دنیا میزان بارش ها مهم نیست بلکه اثرات و تبعات آن ملاک توجه است و ما نیز در سازمان هواشناسی هشدارها و اعلام‌های خود را به این سمت برده‌ایم اما تحقق این مهم و افزایش صحت پیش‌بینی‌‍ها، ایجاد یک بانک اطلاعاتی منسجم از همه بخش‌ها را می‌طلبد و در کنار آن باید شبکه دیده انی و تجهیزات و سخت افزارهای خود سازمان هواشناسی نیز ارتقا یابد.

تاج بخش با تاکید بر اشتراک داده‌ها و اطلاعات سازمان‌های هم ارزی چون مدیریت بحران و شهرداری ها برای افزایش صحت هشدارها و پیش بینی های هواشناسی افزود: فعالیت های ما فعلا با استفاده از داده‌های خود سازمان اتفاق می افتد نه بانک اطلاعاتی منسجمی که نتیجه همگرایی و اشتراک اطلاعات سایر سازمان‌هاست.

توسعه جمعیتی و صنعتی آذربایجان شرقی

وی ضمن اشاره به توسعه جمعیتی و صنعتی آذربایجان شرقی تصریح کرد: این استان با توجه به تمرکز جمعیتی و شرایط اقلیمی جز استان‌های اولویت‌دار سازمان هواشناسی و توسعه شبکه دیده‌بانی و زیرساخت‌های آن جز ضرورت‌هاست که البته همزمانی بازنشستگی مدیرکل سابق هواشناسی آن با تغییر دولت و سپس بروز برخی رویدادهای غیرمترقبه در سطح کشور دست به دست هم داد تا در مقطعی از مدیریت هواشناسی استان اردبیل برای مجموعه هواشناسی آذربایجان‌شرقی کمک بگیریم.

رئیس سازمان هواشناسی گفت: سیاست سازمان تعامل با همه دستگاه‌ها و نهادهاست چون مجموعه‌ای بین رشته‌ای و خدمات ما معطوف به همه بخش‌هاست و عدم توجه به مدیریت واحد منابع زیستی، آبی و جوی، کشور را با مشکلاتی چون گرد و غبار در جنوب و بارش های سیل آسا و غیر قابل کنترل روبه‌رو کرده در حالی که این ها در واقع نعمات الهی هستند و اصولاً باید از آنها بهره ببریم.

وی ادامه داد: در بسیاری موارد به دلیل عدم آگاهی مردم، عدم رعایت ملاحظات زیست محیطی در ساخت و سازها و ایجاد زیرساخت‌های کلان کشور و عدم استفاده از نظرات کارشناسی و علمی مجموعه هایی مانند هواشناسی به عنوان یک مرجع ملی در چنین حوزه ها شاهد تلفات در حوادث زیست محیطی بوده ایم و بر همین اساس پیشنهاداتی را برای تعیین سازمان هواشناسی به عنوان مرجع تایید اصول اقلیمی و جوی در چنین حوزه هایی را به هیات دولت داده‌ایم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=82714

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});