• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
7

رکورد سکه و سقوط ارزش ریال در هفته دوم آبان ماه

  • کد خبر : 84231
  • 14 آبان 1401 - 10:45
رکورد سکه و سقوط ارزش ریال در هفته دوم آبان ماه
یاز اکو - بازار طلا و سکه مانند نرخ دلار در بازار آزاد، هفته گذشته را صعودی سپری کرد. به طوری که سکه امامی پس از گذشت نزدیک به چهار ماه معاملاتی مجددا به کانال ۱۶ میلیون تومان رسید.

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا _ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ دلار در کانال ۳۵ هزار تومان

قیمت دلار در بازار معاملات آزاد به بالاترین حد خود رسید و هر برگ از این اسکناس آمریکایی در آخرین ساعات معاملاتی هفته در کانال ۳۵ هزار تومان معامله شد. افزایش ۲۰ درصدی ارزش دلار به نسبت سایر ارزها در سطح بین‌المللی، تورم ۵۰ درصدی داخلی، اعتراضات اجتماعی در بیش از ۴۰ روز گذشته، اخبار پی‌در‌پی مبنی بر تحریم‌های جدید ایران از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا، تهدید‌ات برخی کشورهای همسایه و از همه مهم‌تر اخبار نامساعد سیاسی مبنی بر توقف مذاکرات هسته‌ای برجام در شرایطی دست به دست هم داد که سیاست ارزپاشی بانک مرکزی فنر فشرده دلار را در دستانش داشت. قیمت دلار اکنون در بالاترین سطح تاریخی خود قرار دارد. در ما‌ه‌های گذشته روند صعودی دلار و تلاش بازارساز برای مهار قیمت از سوی بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی شده بود.

بازار سکه/ سکه در کانال ۱۶ میلیون تومان

بازار طلا و سکه مانند نرخ دلار در بازار آزاد، هفته گذشته را صعودی سپری کرد. به طوری که سکه امامی پس از گذشت نزدیک به چهار ماه معاملاتی مجددا به کانال ۱۶ میلیون تومان رسید. رشد نرخ دلار آزاد از عوامل اصلی افزایش قیمت مسکوک یاد شده است. این در حالی است که بهای طلا در بازار جهانی نیز بر روند قیمت‌ها موثر است و با تمایلات نزولی موجود در بازار طلا و رشدهای مقطعی مانع از رشد بیشتر قیمت سکه شد. به این ترتیب فاصله ارزش ذاتی و بازاری این سکه کاهش یافت و حباب آن به نزدیکی سطح ۲ میلیون تومان رسید. کارشناسان معتقدند درصورتی که طلا نیز شاهد رشد قیمت باشد، می‌توان انتظار افزایش‌های بیشتری برای سکه امامی داشت. با این حال رشد بیشتر بهای سکه به دلیل خارج شدن توان خرید بسیاری از مردم، ممکن است با افت معاملات روبه‌رو شود.

بازار سهام/ مثبت زوری بورس

بازار سهام طی معاملات هفته منتهی به ۱۱ آبان مسیر صعودی را پیش گرفت. به طوری که میانگین رشد شاخص کل ۰/۶۸ درصد بوده است. بر این اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای هفته اخیر از سطح یک‌میلیون و ۲۴۴ هزار واحد فاصله گرفت و کار خود را با رشد هفتگی ۳/۴۲ درصد در سطح یک‌میلیون و ۲۸۳ هزار واحد به پایان رساند. علاوه بر این بورس اوراق و بهادار تهران ۲۸ هفته متوالی خروج پول سرمایه‌گذاران خرد را طی معاملات هفتگی معادل ۱۴۸۴ میلیارد تومان به ثبت رساند.

برخی از کارشناسان بر این باور هستند که رشد هفته گذشته عمدتا توسط سهامداران حقیقی نبوده، بنابراین این احتمال وجود دارد که طی هفته‌های آینده بازدهی بازار سهام مجددا بر مدار نزولی قرار بگیرد و تمایلات کاهشی در بورس تهران از سر بگیرد. در مقابل نیز برخی معتقدند که بازار برای مدت کوتاهی روند متعادلی خواهد داشت.

بازار طلای جهانی/ افت‌وخیز طلا

افزایش بسیار شدید شاخص دلار و در کنار آن رشد بازدهی خزانه‌داری آمریکا به همراه کاهش قیمت نفت خام، روز پنج‌شنبه بازار فلزات گرانبها، به خصوص طلا را به شدت تحت‌تاثیر قرار داد. به طوری که قیمت هر اونس طلا در معاملات بازار جهانی، یک‌شبه به پایین‌ترین حد خود در ۶ هفته گذشته رسید. در حالی که روز جمعه کاهش نسبی شاخص دلار یکی از دلایل بالا رفتن قیمت طلا بوده است که مانع از افت هر چه بیشتر این فلز گرانبها شد.

علاوه بر این خبر رکود بیشتر از حد انتظار بخش خدمات در آمریکا هم بر قیمت طلا تاثیر‌گذار بوده است. بر این اساس طلا در قیمت ۱۶۴۶ دلار معامله شد. گفته می‌شود کند شدن روند افزایشی بخش خدمات که معمولا با راکد شدن رشد تولید ناخالص داخلی همراه است، رشد طلا را تحت‌تاثیر قرار داده است.

بازار اوراق مسکن/ رفت‌وبرگشت قیمت تسه

تسه ۹۹۱۲ هفته گذشته به نوسان در سطوح بالای ۱۰۰ هزار تومان، نهایتا کار خود را در آخرین روز معاملاتی در زیر این سطح و در قیمت ۹۹ هزار و ۲۳۳ تومان خاتمه داد. به این ترتیب اوراق یاد شده برای دومین هفته متوالی توانست عملکرد هفتگی مثبتی معادل ۲/۵۹ درصد به ثبت برساند. گفته می‌شود قیمت مسکن در سال‌های اخیر همواره صعودی بوده و گاه از نرخ تورم عمومی نیز پیشی گرفته است.

همانگونه که به طور طبیعی انتظار می‌رود و بررسی‌ها هم آن را تایید می‌کند، در دوره‌هایی که نرخ مسکن نسبت به روند طبیعی تورم این بازار، افزایش بیشتری را تجربه می‌کند، متقاضیان واقعی بخش مسکن برای خرید واحدهای نقلی و کوچک متراژ، تمایل بیشتری نشان می‌دهند. واحدهایی که هم پول نقد کمتری لازم دارند و هم هزینه پایین‌تری برای دریافت و بازپرداخت تسهیلات به خریدار تحمیل می‌کنند.

بازار نفت/ احتمال بحران قیمتی نفت

قیمت نفت روز جمعه با کاهش شاخص دلار و تداوم خطرات عرضه افزایش یافت. اگرچه ترس از رکود اقتصادی و شیوع کووید در چین قیمت‌ها را کنترل کرد، اما هر دو شاخص نفتی در سطوح بالای ۹۰ دلار قرار گرفته‌اند. بر این اساس هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت ۹۷ دلار و ۸۶ سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت ۹۱ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه معامله شد. در حالی که نگرانی‌های تقاضا بر بازار فشار می‌آورد، با شروع تحریم‌های آتی اروپا بر نفت روسیه و کاهش ذخایر نفت خام آمریکا، انتظار می‌رود عرضه همچنان محدود باشد. به گفته برخی از کارشناسان این حوزه چشم‌انداز کلان رکودی برای اقتصاد جهانی باد مخالفی را برای بازار نفت ایجاد می‌کند و بدون کاهش عرضه اعلام شده توسط اوپک‌پلاس در ماه اکتبر، این احتمال وجود دارد که نفت در سطوح بسیار پایین‌تری نیز معامله شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=84231

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});