• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

شمارش معکوس برای افتتاح خط یک مترو تبریز

  • کد خبر : 84586
  • 17 آبان 1401 - 13:30
شمارش معکوس برای افتتاح خط یک مترو تبریز
یاز اکو - امروز در سایه اولویت بخشی مدیریت شهری تبریز به اهمیت و ضرورت حمل و نقل درون شهری، به ویژه در بخش تسریع روند اجرایی مترو، خط اول این پروژه ملی عمران شهری در آستانه بهره برداری قرار گرفته است؛ موضوعی که می توان از آن به عنوان وعده صادق شهرداری تبریز یاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از شهریار، مترو تبریز، به عنوان بزرگ ترین و پیچیده ترین پروژه عمرانی دو دهه اخیر این شهر، با وجود برخی مشکلات و نیز تاخیرها و وقفه های مختلف طی سال های گذشته، امروز در شرایطی به مرحله بهره برداری خط اول نزدیک می شود که در این بین نمی توان از نقش و تاثیر محوری و موثر مسئولان ارشد استان، به ویژه نماینده معزز ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز، استاندار آذربایجان شرقی، مجمع نمایندگان استان به ویژه نمایندگان مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، در تحقق و شتاب روند اجرایی بخش های مختلف پروژه قطار شهری تبریز غیر قابل انکار می باشد.

وعده افتتاح و بهره‌برداری کامل از خط اول مترو تبریز که در نخستین روزهای استقرار و آغاز به کار دوره فعلی مدیریت شهرداری، از سوی شهردار تبریز داده شد، اگرچه شاید در ابتدا، با تردید از سوی شهروندان روبرو می‌شد؛ ولی با وجود افتتاح پی در پی ایستگاه های نیمه تمام و نیز اتمام برخی نواقص و مشکلات فنی، تجهیزاتی و عمرانی این پروژه در قطعات مختلف واقع در مسیر خط یک، باعث گردید تا علاوه بر نمایش توان و تخصص مدیران و متخصصان این پروژه و عزم و اراده شبانه‌روزی شهرداری تبریز برای اتمام این خط، شهروندان تبریزی را نیز به تحقق وعده بهره‌برداری از خط اول مترو امیدوارتر کرد.

یعقوب هوشیار، شهردار تبریز در تیرماه سال جاری ضمن تأکید بر لزوم زمان‌بندی اجرایی و عمرانی این پروژه، از قطعیت و ضرورت تکمیل و اتمام خط اول مترو تا پایان سال جاری خبر داد و از تمامی بخش های دخیل در اجرای این پروژه خواست تمامی ظرفیت های فنی، اجرایی، مالی و مدیریتی شهرداری را برای تحقق این مهم بسیج کنند.

وی همچنین با اشاره به ضرورت تقویت زیرساخت‌ها برای بهره‌برداری مطلوب از خطوط قطار شهری تبریز، اظهار داشت: باید با دعوت از شرکت‌های دانش بنیان، ظرفیت‌های موجود در قطارشهری تبریز احصا شود.

شهردار تبریز در عین حال بر ضرورت جذب سرمایه‌گذار در ایستگاه‌هایی که قابلیت اجرا به صورت مجتمع ایستگاهی و تجاری دارند، تاکید کرد و گفت: مشارکت سرمایه گذاران در این پروژه موجب تامین اعتبار و تسریع در عملیات اجرایی آن می شود.

تعهد شورا به اتمام خط یک

شورای اسلامی شهر تبریز در دوره فعلی هم پای مجموعه شهرداری تبریز، عزمی جدی برای پایان بخشیدن به پرونده عمرانی و اجرایی خط یک مترو تبریز دارد.

در همین حال، روح الله رشیدی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز، پیش تر در اظهارنظری با تاکید بر این که اهتمام به اتمام و بهره برداری از خط یک مترو تبریز در این دوره تعهد شورای ششم در قبال شهروندان است می‌گوید: روند طراحی، اجرا، احداث و بهره برداری مترو تبریز به دلیل پاره ای از مشکلات در ادوار قبلی بیش از حد طولانی و آزار دهند شده و شورای ششم عزم خود را برای تعیین تکلیف خط یک این پروژه و اتمام نهایی این خط جزم کرده است.

وی افزود: طی ۲۰ سال گذشته، پروژه متروی تبریز، بخش عظیمی از اعتبارات و بودجه های شهری تبریز را بلعیده ولی هیچ خروجی ملموسی در این حوزه نصیب مردم نشده و برای همین، شورای ششم به همراه شهرداری تبریز، امسال خود را متعهد به اتمام نهایی خط یک و تسریع روند عمرانی و احداث خط دوم کرده است.

غلامرضا احمدی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز در سخنانی با اشاره به ضرورت آغاز به کار سریع خطوط مترو تاکید کرد: شورا از اولین روزها حمایت از مترو را در اولویت کاری خود قرار داده و تمامی اعضای شورا، مشکلات مترو را با جدیت پیگیری می‌کنند تا با رفع و کاهش این مشکلات، گام های عملی در راستای بهره برداری کامل از این پروژه برداشته شود.

افتتاح ایستگاه ۱۵ مترو، چهار روز قبل از موعد

افتتاح رسمی و نهایی ایستگاه شماره ۱۵ خط یک مترو تبریز، از جمله اقدامات و تلاش های منطبق بر وعده ها و برنامه های از پیش اعلام شده مدیریت فعلی شهرداری بود که چندی قبل و همزمان با سفر وزیر کشور به تبریز محقق شد.

این ایستگاه در مساحت هشت هزار متر مربع و با هزینه ای بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد ریال در عمق ۲۵ متری از سطح زمین و به شکل جزیره ای و در سه طبقه با دسترسی شمالی و جنوبی طراحی و اجرا شده است.

یعقوب هوشیار، شهردار تبریز در خصوص روند اجرای این ایستگاه می گوید: مطابق روزشمار نصب شده، ایستگاه ۱۵ خط یک مترو واقع در محله لاله، قرار بود دوم مهر سال‌جاری به بهره‌برداری برسد که با تلاش شبانه روزی مجموعه سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز، ۴ روز پیش از زمان‌بندی مذکور تکمیل شده است.

نصب روزشمار ایستگاه های قونقا و گازران

نصب تابلوهای روزشمار در پروژه ها و طرح های عمرانی، خدماتی شهرداری، ابتکاری جالب و انگیزشی به شمار می رود که در نوع خود علاوه بر نمایش تعهد مدیریت شهری در قبال شهروندان، زمینه ساز بسیج و انگیزه بالای مدیران شهرداری برای اجرا، تکمیل و بهره برداری به موقع طرح ها شده است.

شهرداری تبریز در ادامه فراگیرسازی این ابتکار مدیریتی، با نصب روزشمار در پروژه ایستگاه های شماره ۱۳و ۱۴ خط یک مترو، که در منطقه گازران و قونقا در حال احداث می باشند، شمارش معکوس برای بهره برداری از این ایستگاه ها را نیز کلید زد.

بر همین اساس، تلاش و برنامه ریزی برای تأمین تجهیزات مورد نیاز این ایستگاه به منظور اتمام هرچه سریع‌تر این پروژه در دستور کار مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی قرار گرفته است.

بهره برداری آزمایشی فاز سوم خط یک مترو

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز، به موازات تسریع و شتاب چشمگیر روند اجرایی خط یک مترو تبریز در تمامی بخش ها طی ماه های گذشته، از بهره برداری آزمایشی فاز سوم این خط در روزهای آینده خبر داده و تصریح کرده است: پروژه عظیم و بزرگ مترو تبریز، این روزها به موازات تداوم عملیات اجرایی خط دوم، در خط یک نیز با سرعت و به صورت شبانه روزی در حال اجرا است و فاز سوم این خط، به صورت آزمایشی مورد بهره برداری قرار گرفته است.

یعقوب وحیدکیا با اعلام این مطلب می افزاید: بهره‌برداری آزمایشی در فاز سوم خط یک متروی تبریز حدفاصل ایستگاه ۱۲ (میدان کهن) تا ایستگاه ۱۸ (شهرک نور لاله) به زوردی آغاز می‌شود که این اقدام در راستای تحقق وعده بهره برداری کامل از خط یک تا پایان سال جاری در دستور کار قرار گرفته است.

آغاز به کار مجدد دستگاه حفار تونل غربی خط ۲

پس از ۷ ماه انجام مراحل تعمیر و بازسازی، دستگاه TBM تونل غربی خط دو مترو تبریز در دوره جدید مدیریت شهری مجددا فعال و راه اندازی شد.

این خبر را سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز اعلام و خاطرنشان کرد: در حال حاضر حفاری در خط ۲ مترو تبریز در جریان است و با تمهیدات صورت گرفته شاهد توسعه فعالیت‌ها در این خط باشیم.

وحیدکیا می افزاید: همزمان با راه اندازی مجدد این دستگاه، مقدمات اولیه خرید ۱۰ کیلومتر نوار نقاله (تسمه صنعتی برای حمل و جابه‌ جایی مواد و قطعات) جهت حفاری تونل خط ۲ نیز در دستور کار شهرداری قرار گرفته و با خرید این حجم از نوار نقاله پیش‌بینی می شود، حفاری فاز اول خط ۲ سرعت بیشتری گرفته و شاهد تکمیل حفاری در این فاز در کمترین زمان ممکن باشیم.

همچنین به گفته وحیدکیا، ۸۳۵۱ متر از تونل قسمت غربی خط ۲ مترو تبریز در حال حاضر حفاری شده است و با مرتفع شدن مشکلات پیمانکار، حفاری تونل فاز اول از سمت غربی خط ۲ (قراملک تا میدان دانشسرا) در دوره جدید مدیریت شهری، دوباره از سر گرفته می‌شود.

وعده خوش وزیر

آرمان استفاده کامل شهروندان تبریز از خط اول مترو تبریز، به نظر می رسد این روزها در آستانه تحقق قرار گرفته و با بهره برداری از پروژه بزرگ مترو تبریز، این روزها به موازات تداوم عملیات اجرایی خط دوم، در خط یک نیز با سرعت و به صورت شبانه روزی در حال اجرا است.

در این میان اما، سفر اخیر وزیر کشور به تبریز و حضور وی در مراسم افتتاح ایستگاه شماره ۱۵ مترو، با خبرهای خوش وزارتی از سوی وی برای این پروژه مهم و بزرگ عمرانی تبریز همراه بود.

در حاشیه بهره برداری از این ایستگاه، احمد وحیدی، وزیر کشور خبر خوش تسریع روند تخصیص اعتبارات فاینانس برای تکمیل خط اول و تسریع روند احداث خط دوم مترو تبریز را به شهروندان تبریزی و مدیران ارشد شهری داد.

احمد وحیدی گفت: با توجه به بررسی های انجام گرفته و نیاز ضروری برای پیشرفت کار، تخصیص فایناس به خط دو مترو تبریز تسریع شده و در اولویت قرار می گیرد.

وحیدی همچنین اضافه کرد: همچنین از اسناد خزانه نیز برای پیشرفت خط دو مترو تبریز تخصیص داده می شود.

وزیر کشور ضمن ابراز رضایت از پیشرفت خط یک مترو تبریز گفت: در صورت احتیاج و نیاز برای تکمیل خط یک مترو تبریز، فاینانس مورد نیاز به این پروژه نیز اختصاص می یابد.

وحیدی با اشاره به لزوم انجام تمهیدات لازم برای افزایش جذب مسافر در خط یک تأکید کرد: مسئولان و متولیان امر در مترو تبریز با بهره‌برداری از فاز سوم و افزایش ساعات سرویس‌دهی به شهروندان، باید میزان جذب مسافر را در کل خط یک مترو تبریز افزایش دهند.

امروز، سایه اولویت بخشی مدیریت فعلی شهرداری به اهمیت و ضرورت توسعه زیرساخت های حمل و نقل درون شهری و نیز تعامل و همدلی شورای شهر و شهرداری و همچنین، پی گیری های بالادستی، اولویت ها و نیازهای حمل ونقل درون شهری تبریز، در همه بخش ها، به مساله نخست شهرداری و شورای اسلامی شهر تبریز تبدیل شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=84586

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});