• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

وضعیت قرمز «آبی» برای تبریزی‌ها/ سرانه مصرف آب ۸۵ لیتر بالاتر از استاندارد است

  • کد خبر : 84728
  • 18 آبان 1401 - 13:45
وضعیت قرمز «آبی» برای تبریزی‌ها/ سرانه مصرف آب ۸۵ لیتر بالاتر از استاندارد است
یاز اکو - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی گفت: متوسط مصرف سرانه جهانی آب ۱۵۰ لیتر در شبانه روز بوده در حالی که متوسط مصرف آب به ازای هر فرد در آذربایجان شرقی ۲۲۰ لیتر در شبانه روز و در شهرستان تبریز 235 لیتر است و این میزان در پیک مصرف و فصل تابستان به ۲۵۰ لیتر در شبانه روز نیز می رسد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری فارس، محمد خانی صبح امروز در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه کشور ما از جمله کشورهای خشک و نیمه خشک منطقه است، اظهار کرد: میانگین بارش سالانه در جهان ۷۵۰ میلی متر بوده در حالی که این میانگین در کشور ما ۲۵۰ میلی متر یعنی یک سوم میانگین جهانی است.

وی افزود: آذربایجان شرقی نیز از این قضیه مستثنی نبوده همچنین مصرف آب در این استان از الگوی بالایی برخوردار است.

خانی ادامه داد: متوسط مصرف سرانه جهانی آب ۱۵۰ لیتر در شبانه روز بوده در حالی که متوسط مصرف آب به ازای هر فرد در آذربایجان شرقی ۲۲۰ لیتر در شبانه روز و در شهرستان تبریز ۲۳۵ لیتر است و این میزان در پیک مصرف و فصل تابستان به ۲۵۰ لیتر در شبانه روز نیز می رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی این میزان بارش جوابگوی نیاز بخش های شرب، کشاورزی و صنعتی کشور را نمی دهد بنابراین مردم باید به سمت رعایت الگوی مصرف آب روی بیاورند چراکه در غیر اینصورت در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

خانی افزود: برای جبران کسری آب شرب کلانشهر تبریز باید مدام به فکر منابع جدید تامین آب بود، ولی به دلیل محدودیت منابع این کار به سختی انجام می شود و در نتیجه باید مردم به سمت رعایت الگوی مصرف سوق یابند.

وی اظهار کرد: منابع تامین کننده آب شهرستان تبریز از ۴ منبع خط آبرسانی زرینه رود ۵۵ درصد، خط آبرسانی نهند ۱۳ درصد، چاه ها ( هروی، سعید آباد، قزلجه میدان) ۳۱ درصد و قنوات یک درصد تامین می شود که ۶۹ شهر با ۴ میلیون نفر جمعیت شهری و ۲۷۶۰روستا را پوشش می دهد که به دلیل بارش کم میزان ذخایر سد ها به پایین ترین حد خود رسیده است و در صورت عدم بارش باران موثر در این فصل با مشکل شدید تامین آب روبرو خواهیم شد.

خانی تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب استان اقدامات پیشگیرانه خود برای جبران کسری آب شرب کلانشهر تبریز را با برنامه ریزی های مناسب کوتاه و بلند مدت انجام می دهد تا شهر مشکلی در تامین آب شرب نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی از مردم خواست الگوی مصرف آب را رعایت کرده و از آب شرب فقط برای مصارف ضروری مانند شرب و بهداشتی استفاده کنند و از مصرف آن برای مصارف غیرضروری از جمله شستن خودرو، فرش و سایر موارد خودداری کنند.

خانی گفت: سال های قبل ۱۵ شهر اما هم اکنون ۷ شهر از ۶۵ شهر استان در تولید و مصرف آب در وضعیت سربه‌سر قرار دارند و در صورت عدم رعایت الگوی مصرف در آن ها، آسیب پذیر برای قطعی آب هستند.

وی افزود: این شهرها شامل هریس، هادیشهر، بخشایش، بستان آباد، آذرشهر، مرند و شهر جدید سهند هستند.

مشکل آب در شهر سهند جدی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی تاکید کرد: مشکل آب در شهر سهند جدی است و تبدیل به مطالبه اصلی شرکت آب و فاضلاب نیز شده چرا که افق جمعیتی پیش بینی شده برا این شهر ۲۲۵ هزار نفر پیش بینی شده اما با پروژه های در حال ساخت جمعیت این شهر ۲۷۵ هزار نفر پیش بینی می شود یعنی ۵۰ هزار نفر بیشتر از میزان تعیین شده است و این باعث مشکل در تامین آب شهر سهند در بلند مدت خواهد شد.

خانی تصریح کرد: در این شهر به دلیل آبادی ها و اراضی اطراف شهر با محدویت حفر چاه روبرو هستیم و برای حل مشکل نیاز به تمهیداتی از جمله تفکیک انشعابات غیرضروری و استفاده از پساب تصفیه خانه در فضای سبز هستیم.

وی گفت: کلانشهر تبریز تنها شهر، در کشور و استان است که قطعی آب در دوران پیک مصرف تابستان نداشتیم مگر به دلایل فنی و ترکیدگی که آن هم در کمترین زمان ممکن حل شد.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: مدیریت مصرف مخصوص دوره خاصی از سال نیست و باید همه روزها رعایت کرد.

خانی ادامه داد: ما برای شهر به شهر و شهرستان به شهرستان برنامه عمل تعریف میکنیم تا در مدت زمان مشخص و عید سال بعد کارهای لازم انجام شود تا در گذر از پیک مصرف سال بعد جوابگو باشیم.

برای ۷۶۰ روستا مشکل تامین آب پایدار وجود دارد

وی اظهار کرد: از ۲ هزار ۷۶۰ روستا استان ۲ هزار روستا مشکل تامین آب ندارند اما ۷۶۰ روستا به دلیل خشکسالی های اخیر که ۲۵ درصد کاهش بارش داشتیم بر چاه ها و چشمه ها تاثیر گذاشته که باعث مشکل برای تامین آب پایدارهستند.

خانی افزود: تعدادی از این روستا نیز از محل محرومیت زدایی و توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و بسیج سازندگی سپاه عاشورا در حال انجام است و در برخی شهرستان ها با پیشرفت خوبی مواجه هستند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=84728

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});