• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

فعالیت ۱۳ هزار زنبوردار در آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 84753
  • 18 آبان 1401 - 16:00
فعالیت ۱۳ هزار زنبوردار در آذربایجان شرقی
یاز اکو - رئیس اتحادیه زنبورداران آذربایجان شرقی از فعالیت ۱۳ هزار زنبوردار در این استان خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری مهر، حسن وحدتیان فر، صبح روز پنج شنبه در جمع خبرنگاران در حاشیه بازدید از توانمندی‌های کشاورزی شهرستان شبستر اظهار کرد: در مناطق مختلف استان عسل تهیه می‌شود که در این عرصه برخی از زنبورداران استان عسل تهیه شده خود را به کارخانجات تحویل می‌دهد و برخی دیگر نیز محصولات خود را بدون واسطه به دست مشتریان می‌رساند.

وی اعلام کرد: در سطح استان ۱۳ هزار زنبور دار حرفه‌ای، نیمه حرفه‌ای و تفننی به فعالیت می‌پردازد که نتیجه فعالیت آنها در کارخانجات بسته بندی عسل به ۱۴ هزار تن می‌رسد.

وحدتیان فر ادامه داد: به تقریب پنج هزار زنبوردار به طور حرفه‌ای به زنبور داری مشغول می‌باشند که در این بین تعدادی دیگر زنبورداری را به عنوان شغل دوم خود برگزیده‌اند که برای مصارف شخصی خود عسل تولید می‌کنند و ما از آنها به عنوان زنبوردار تفننی ذکر می‌کنیم.

وی در خصوص فرآوری عسل ادامه داد: در بحث فراوری عسل، عسل خالص و کرم عسل یا به عبارتی عسل حرارت ندیده به چرخه تولید می‌رسد که عسل کرم برای اولین بار در شهرستان شبستر به ثبت ملی رسیده است اما ژل رویال و گرده گل اکثراً مواقع بدون بسته بندی و توسط خود زنبور داران به فروش می‌رسد و برای این امر در حال حاضر کارخانه‌ای احداث نشده است.

مدیر عامل اتحادیه زنبور داران استان اشاره کرد: در شهر دریان حدود شش کارخانه بسته بندی عسل موجود می‌باشد که عمده مشتری‌های این کارخانجات سوپر مارکت ها و پخش‌های مواد غذایی می‌باشد که به استان تهران فرستاده می‌باشد.

وی اظهار کرد: استان آذربایجان شرقی در عرصه تعداد کندوی عسل رتبه اول کشوری، تولید عسل رتبه دوم و در فراوری و بسته بندی عسل رتبه اول کشور استانی را دارا می‌باشد.

وحدتیان فر در خصوص زنبورهای گرده افشان گفت: از نژادهای زنبورهای گرده افشان می‌توان از نژاد ایرانی، کارنیکایی، قفقازی و غیره نام برد.

وی ادامه داد: کارخانجات بسته بندی عسل در سطح استان بالغ بر ۲۵ کارخانه می‌باشد که تعدادی بصورت تخصصی به بسته بندی عسل می‌پردازند و تعدادی دیگر بصورت تلفیقی به تولید مربا، ترشی و غیره می‌پردازند.

وی اظهار کرد: تسهیلات بانکی که از سوی وزارت کشور برای زنبورستان اختصاص پیدا می‌کند به صورت سرمایه در گردش و سرمایه ثابت می‌باشد که بیشتر تمرکز سرمایه ثابت بر روی نوسازی زنبورستان ها می‌باشد که اخیراً بن‌های مساعدی از سوی وزارت و سازمان استان اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: طی ۱٠ سال اخیر هیچ گونه تسهیلات و تبصره‌ای از سوی وزارت به این بخش اختصاص پیدا نکرده و این امر باعث نارضایتی زنبورداران شده است.

وحدتیان فر حداقل سرمایه در ثابت را ۴٠ میلیارد تومان و سرمایه درثابت را ۵٠ میلیارد تومان دانست.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=84753

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});