• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

امام جمعه تبریز: منابع طبیعی، موضوع فرانسلی و فرامرزی است

  • کد خبر : 84794
  • 19 آبان 1401 - 9:32
امام جمعه تبریز: منابع طبیعی، موضوع فرانسلی و فرامرزی است
یازاکو- نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با تاکید بر ضرورت حفاظت از منابع طبیعی و منابع آبی، گفت: منابع طبیعی به طور قطع موضوعی فرانسلی و فرامرزی است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم روز چهارشنبه در دیدار رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، اظهار کرد: از بین رفتن جنگل ها، بیابان زایی و بیابان زدایی در آلودگی هوا، کاهش آب و منابع آبی بسیار تاثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: حفظ منابع طبیعی، درختان و مراتع می تواند در قرن ۲۱ به رفع بسیاری از معضلات جامعه کمک کند.

وی یادآور شد: از بین رفتن درختان و پوشش های گیاهی موجب آسیب زدن به طبیعت و منابع آبی از یک طرف و ایجاد برخی از بیماری ها مثل بیماری های قلبی و ریوی، استرس و حتی کمبود خواب می شود که بر این اساس یک اراده جدی به تاسی از فرامین خداوند متعال و ائمه باید در حفظ منابع خدادادی وجود داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم ادامه داد: با حفاظت از منابع طبیعی می توان از کمبود آب، آلودگی هوا و حفظ بهداشت محیط رها شد بر این اساس منابع طبیعی را باید به عنوان امانت نسل‌های آینده حفاظت کنیم.

وی یادآور شد: جنگل ها در کنترل آب و هوا بارش باران و کاهش سیل نیز نقشه به سزایی دارند، پوشش و تراکم درختان جنگلی از تاثیر شدید نور خورشید می کاهد و از طرف دیگر سرعت تبخیر آب را نیز کاهش می دهد.

امام جمعه تبریز افزود: کاهش تبخیر آب موجب جریان آب بر روی زمین شده و این موضوع برای حیات انسان، جنگل و جانداران امری ضروری است.

حجت الاسلام آل هاشم همچنین گفت: از مهم ترین چالش ها و ابر چالش های منابع طبیعی استان، آتش سوزی، آفات و بیماری های درختان و جنگل ها، قطع درختان ارسباران، کمبود آب، مشکلات خاک، آبخیزداری، مقابله با بیابان زایی و گرد و غبار حاصل از خشک شدن دریاچه ارومیه است.

وی همچنین یادآور شد: آتش سوزی جنگل و مراتع نیز چالش بزرگی برای منابع طبیعی و محیط زیست است که به رغم تلاش های این ۲ دستگاه به هر حال چالش بزرگی برای آذربایجان شرقی در پیشگیری، کنترل و کاهش حریق عرصه های منابع طبیعی محسوب شده که باید با استفاده از امکانات جدید و نوآورانه به ویژه استفاده از پهپاد، کنترل و سرعت بخشی به اطفاء حریق توسط بالگرد تلاش شود.

وی همچنین با تاکید مجدد بر حل مشکل بی آبی در استان و ضرورت توجه به حکمرانی آب، گفت: با توجه به نقش آب باید تدبیری اندیشیده شود که تحت عنوان حکمرانی آب توسط یک شخص، نهاد یا ساختار انجام شود به طوری که بر اساس آن تصمیم گیرنده نهایی در حوزه آب شناسایی شود تا مدیریت آب به خوبی دنبال شود، اصلاح الگوی کشت و اصلاح الگوی کشاورزی نیز از مباحثی است که توجه ویژه ای را می طلبد.

به گزارش ایرنا، عباسعلی نوبخت در قالب سفری ۲ روزه به آذربایجان شرقی، با حضور در گلزار شهدای وادی رحمت، از عرصه‌های مجتمع مس سونگون، از نهالستان‌های اداره کل منابع طبیعی آذربایجان شرقی در شهرستان‌های جلفا، بستان آباد، مرند و تبریز، از طرح‌های مقابله با بیابان زایی در حاشیه دریاچه ارومیه بازدید و با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز و همچنین با استاندار آذربایجان شرقی دیدار کرد.

یکی از اولویت‌های سفر عباسعلی نوبخت به آذربایجان شرقی، پیگیری طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال در قالب طرح چهار ساله برای مقابله با بیابان زایی، ریزگردها و جنگل کاری در مناطق مختلف کشور است؛ نهالستان‌های آذربایجان شرقی یکی از ظرفیت‌های بزرگ سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برای پیشبرد این طرح بزرگ محسوب می شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=84794

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});