• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

متروپل‌های خاموش تبریز را دریابید

  • کد خبر : 84875
  • 21 آبان 1401 - 12:00
متروپل‌های خاموش تبریز را دریابید
یازاکو- حادثه‌ پلاسکو تهران و ریزش متروپل آبادان، آژیر خطری است تا مسئولان مربوطه فکری برای ایمن‌سازی مراکز پرخطر کلانشهر تبریز نیز بکنند چراکه نوش دارو بعد از مرگ سهراب هیچ فایده‌ای ندارد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از مهر، بعد از فاجعه پلاسکو تهران و حادثه متروپل آبادان که تنها دلیل آن عدم توجه در ساخت‌وسازها بود و ساخت‌وسازهای ناایمن سبب فوت چندین نفر شدند، این روزها رعایت ساخت‌وسازهای شهری دغدغه اصلی شهرداران و کارشناسان این حوزه شده است.

ساختمان‌های ناایمن و بلندمرتبه مانند یک بمب ساعتی در شهرهای کشور هستند که هر لحظه امکان فروریختن آوار آن‌ها بر سر ساکنان وجود دارد یا ساختمان‌هایی در این شهر در حال ساخت و ساز است که پیمانکار آن تنها به فکر پر کردن جیب خود است، چند فرد دیگر باید جان خود را در حوادث اینچنینی از دست بدهند تا فکر راه چاره باشیم.

شهر تبریز نیز از جمله شهرهای تاریخی و قدیمی ایران است که قدمت بالایی دارد، در دوران مختلف هم چندین سال به‌عنوان پایتخت کشور بوده است؛ بنابراین ساختمان‌ها و بناهای قدیمی بسیاری را در دل خود جای داده است اما این بناها به مرور زمان سست‌تر شده و هر آن احتمال ریزش آنها وجود دارد.

البته علاوبر بناهای تاریخی، ساختمانهای دیگری هم وجود دارند که به دلیل ایمن ساخته نشدن احتمال ریزش آنها بسیار بالا است.

چند ماه گذشته نیز اعضای شورای شهر تبریز از احتمال ریزش ساختمانی در دانشگاه آزاد این شهر خبر دادند که با پیگیری‌های لازم، ایمن‌سازی این ساختمان انجام شد.

اکنون نیز از ناپایداری و سستی ساختمان شعبه یک بیمه تأمین اجتماعی تبریز خبر دادند، ساختمانی با نمای قرمز رنگ در محله پل سنگی تبریز که با توجه اندکی به نمای این ساختمان متوجه می‌شویم سالیان بسیاری از تأسیس آن گذاشته است.

اخطار! خطر ریزش ساختمان تأمین اجتماعی تبریز

مدیر بحران شهرداری تبریز، ابلاغ وزیر کشور در خصوص رعایت مقررات ملی ساختمان، ضوابط شهرسازی، ایمنی و اصول فنی و کنترل ساخت و سازها را دلیل اخطار به ساختمان شعبه یک بیمه تأمین اجتماعی تبریز عنوان می‌کند.

مسعود حسن‌نژاد با تشریح موضوع نصب بنر در ساختمان شعبه یک بیمه تأمین اجتماعی تبریز می‌گوید: اخیراً و پس از حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان، وزیر کشور در بخشنامه‌ای خطاب به استانداران سراسر کشور بر لزوم رعایت مقررات ملی ساختمان، ضوابط شهرسازی، ایمنی و اصول فنی و کنترل ساخت و سازها تاکید کرده و از آنها خواسته با استفاده از ظرفیت‌های قانونی ضمن برخورد با تخلفات ساختمانی، از بهره‌برداری ساختمان‌های ناایمن جلوگیری کنند.

او ادامه می‌دهد: کارگروهی در آذربایجان‌شرقی تشکیل شد که بر اساس دستورالعمل اجرایی، چند سازمان از جمله شهرداری تبریز عضو این کارگروه هستند که طبق چک‌لیست مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی، نسبت به پایش و ارزیابی ساختمان‌های بلندمرتبه اقدام می‌کند.

او می‌افزاید: به دنبال بازدید کمیته کارشناسی این کارگروه از ساختمان شعبه یک بیمه تأمین اجتماعی تبریز و طبق نتیجه ارزیابی‌های انجام شده، مشخص شده که این ساختمان ناایمن بوده و باید تخلیه شود.

حسن نژاد خاطرنشان می‌کند: پیش از این، از سوی سازمان تأمین اجتماعی نیز اعلام شده بود که از نظر کارشناسان این سازمان، ساختمان شعبه یک بیمه تأمین اجتماعی تبریز ناایمن است.

او همچنین یادآور می‌شود: شهرداری تبریز بر اساس این ابلاغیه و طبق وظایف خود، پیش از این نسبت به تخلیه ساختمان مذکور اخطاریه صادر کرده و سپس نسبت به نصب بنر اقدام کرده است.

او تاکید می‌کند: اکنون منتظر اعلام نظر مشاور سازمان تأمین اجتماعی در مورد مقاوم بودن ساختمان شعبه یک بیمه تأمین اجتماعی تبریز هستیم و این سازمان برای مقاوم بودن ساختمان مذکور باید تعهدنامه کتبی و محضری به شهرداری بدهد.

تخریب ۴۸ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در جنوب غرب تبریز

ناگفته نماند شهردار منطقه ۷ تبریز نیز از تخریب ۴۸ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در جنوب غرب این شهر در اجرای رأی کمیسیون قانون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها با حکم قضائی خبر می‌دهد.

محمد رشتبری با اشاره به ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها می‌گوید: طبق آئین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که توجه ویژه‌ای در جلوگیری از بروز تخلفات ساختمانی دارد، برخورد قاطع و حداکثری با تخلفات ساختمانی و افرادی که در انجام وظایف اجرایی و نظارتی خود قصور داشته‌اند، ضروری است.

او با بیان اینکه املاکی که تخلفاتی همچون تراکم اضافه، تجاوز به معابر شهری و تغییر کاربری دارند، برای رسیدگی به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال می‌شوند که در این کمیسیون رأی به تخریب یا جریمه صادر می‌شود، ادامه می‌دهد: ۴۸ مورد ساخت و ساز غیرمجاز همچون ساخت آلونک و ۳۸ مورد دیوار و فنس‌کشی تخریب و به حالت اولیه بازگردانده شد.

او با بیان اینکه متأسفانه پدیده شوم تخلفات ساختمانی و کثرت ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر، معضلی است که بازنده آن مردم و شهرداری و برنده آن سودجویان ساخت و سازهای غیرمجاز هستند، می‌افزاید: از شهروندان منطقه درخواست می‌شود برای جلوگیری از مشکلات ناشی از ساخت و ساز غیرمجاز، پیش از هرگونه عملیات احداث و ساخت بنا مراحل قانونی لازم را طی کرده و با مجوز اقدام کنند.

زلزله و خطر نابودی ساختمان‌های ناایمن

همانگونه هم که میدانیم این ساختمانهای ناایمن با کوچک‌ترین زلزله‌ای فرو می‌ریزند و تبریز هم از شهرهای زلزله‌خیز کشور است، به‌گونه‌ای مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی اولین مخاطره استان را زلزله عنوان می‌کند.

محمدباقر هنربر با اشاره به اینکه این مخاطرات از طریق فرمانداری‌ها و اعضای ستاد مدیریت بحران استان شناسایی، تفکیک و بررسی شده است، می‌گوید: تبریز مانند استان و کشور یک شهر مخاطره آمیز از نظر زلزله و سیل است و در طول سالیان گذشته زلزله‌ها و سیل‌های زیادی در آن رخ داده و خسارت‌های بسیاری نیز ایجاد کرده است.

او با بیان اینکه بیش از دو هزار هکتار از حاشیه تبریز تحت تأثیر حوادث طبیعی به ویژه زلزله هستند، می‌افزاید: در این مناطق حدود ۴۵۰ هزار نفر حاشیه نشین سکونت دارند که اگر زلزله بالای شش ریشتر رخ دهد، این افراد در معرض خطر این حوادث قرار دارند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با تاکید بر تسریع در اجرای طرح‌ها، خاطرنشان می‌کند: تلاش می.شود از طریق مدیریت بحران کشور طرح بازآفرینی شهری تبریز به علت وضعیت این شهر به پروژه ملی تبدیل شود.

او با تاکید بر ممنوعیت ساخت و ساز در حریم گسل‌های تبریز و رعایت شعاع ۳۰ کیلومتری حریم گسل‌ها، یادآور می‌شود: باید از صدور مجوز ساخت ساختمان‌های بلند مرتبه در مناطق و معابر کم عرض جلوگیری شود تا در مواقع بروز حوادث و سوانح امکان ارائه کمک‌های امدادی و عملیاتی در این مناطق وجود داشته باشد.

چندین سال است که از حادثه ریزش پلاسکو تهران می‌گذشت اما بی‌توجهی مسئولان سبب ریزش متروپل آبادان شد؛ امیدواریم تبریز نیز تاوان کوتاهی‌های چنین مسئولینی را ندهد.

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=84875

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});