• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
تحلیل هفتگی بازدهی بازارها توسط یازاکو

پیشتازی بازار بورس در عملکرد هفتگی

  • کد خبر : 84938
  • 22 آبان 1401 - 8:30
پیشتازی بازار بورس در عملکرد هفتگی
بورس اوراق بهادار تهران پس از پشت سر گذاشتن روزها و هفته‌های پر‌نوسان، هفته اخیر را کاملا متفاوت سپری کرد. به‌طوری که نماگر اصلی بازار سهام با حمایت قوی دولت از بورس و بازگشت بازار بر مدار صعودی؛ در نهایت باعث شد تا شاخص کل برای دومین مرتبه متوالی عملکرد هفتگی مثبت ۱۰/۱۹ درصدی را به ثبت برساند.

 

یازاکو؛ جعفر ساعی نیا – یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ صعود شیب‌دار بورس

بورس اوراق بهادار تهران پس از پشت سر گذاشتن روزها و هفته‌های پر‌نوسان، هفته اخیر را کاملا متفاوت سپری کرد. به‌طوری که نماگر اصلی بازار سهام با حمایت قوی دولت از بورس و بازگشت بازار بر مدار صعودی؛ در نهایت باعث شد تا شاخص کل برای دومین مرتبه متوالی عملکرد هفتگی مثبت ۱۰/۱۹ درصدی را به ثبت برساند. همین امر بازدهی و موقعیت دماسنج اصلی بازار را در سطح ۱۶ شهریور سال جاری قرار داد. همچنین این عملکرد هفتگی از تاریخ ۱۱ تیر سال ۹۹ تا هفته منتهی به ۱۸ آبان ۱۴۰۱ بی‌‌سابقه بوده است. در ضمن تمامی نماگرهای بازار نیز عملکرد مثبتی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساندند. به این ترتیب ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) نیز از رشد قابل توجهی برخوردار بود. به‌طوری که میانگین هفتگی آن به بیش از ۲ هزار‌ و ۹۰۰ میلیارد تومان رسید.

بازار ارز/ تلاطم و نوسان در بازار دلار

در هفته گذشته هر دلار آمریکا در ابتدای هفته ۳۴ هزار و ۸۶۰ تومان بود، اما قیمت آن در میانه هفته به از نیمه کانال ۳۶ هزار تومان گذشت و ۳۶ هزار و ۶۸۰ تومان شد. بر همین اساس، این نگرانی به وجود آمد که شاید دلار از کانال ۳۷ هزار تومان هم بگذرد، اما با پلیسی شدن بازار و شوک یارانه‌ای به خریداران ارز و البته فروش آنلاین ارز، بازار عقب‌نشینی کرد و چهارشنبه هفته گذشته با قیمت ۳۵ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش می‌رفت. این پیش‌بینی وجود دارد که این هفته دلار به کانال‌های پایین‌تر هم بیاید، به طوری که تحلیلگران بازار ارز معتقدند که معامله‌گران در شرایط کنونی یک مقدار دست به عصا شده و تصمیم گرفته‌اند به طور موقت از خریدهای قبلی خود کسب سود کنند.

بازار سکه/ عقب‌نشینی اندک قیمت سکه

بهای سکه امامی هفته گذشته شروع قوی صعودی داشت. به‌طوری که این مسکوک در روزهای ابتدایی هفته اخیر تا سطح ۱۶ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان رشد کرد. اما با وجود تقویت تمایلات صعودی در روزهای ابتدایی بازار ارز و همچنین سکه، به دلیل کمرنگ شدن حجم تقاضای واقعی(خرید) و همچنین کاهش نسبی رشد نرخ دلار، سکه امامی عقب‌نشینی کرد. به‌طوری که این فلز گرانبهای داخلی ابر‌کانال ۱۶ میلیون تومان را از دست داد و کار خود را در قیمت ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به پایان رساند. به این ترتیب و با توجه به نوسانات شدید بهای طلا در بازار جهانی، فاصله ارزش ذاتی و بازار این سکه به زیر ۱/۵ میلیون تومان رسید. بر این اساس انتظار می‌‌رود با توجه به هیجانات ایجادشده در بازارها و افت ریسک سرمایه‌‌گذاری خرید سکه تا حدودی بهبود داشته باشد.

بازار طلای جهانی/ طلا در تلاش برای بهبود

قیمت طلا در بازار جهانی روز جمعه را با تغییرات نسبتاً آرام‌‌تری سپری کرد و در مسیر ثبت بهترین عملکرد هفتگی از ماه فوریه تاکنون قرار گرفت. به‌طوری که هر اونس طلای جهانی روز گذشته در قیمت ۱۷۵۹ دلار مورد معامله قرار گرفت. به عبارت دیگر قیمت طلا در روز جمعه به بالاترین حد خود در دو ماه و نیم گذشته رسید، در حالی که نشانه‌هایی از کاهش تورم در ایالات متحده، امیدها به کاهش سرعت افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه‌های آتی را افزایش داد و در آستانه ثبت بهترین هفته در بیش از ۸ ماه گذشته قرار گرفته است. علاوه بر این دلار به ضعیف‌ترین سطح خود در نزدیک به سه ماه گذشته سقوط کرد، در حالی که بازدهی خزانه‌داری ۱۰ ساله ایالات متحده به زیر ۴ درصد، پایین‌ترین سطح یک ماهه رسید.

بازار اوراق مسکن/ درجازدن تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن مورد معامله در فرابورس هفته گذشته را با افت و خیز در محدوده ۱۰۰ هزار تومان سپری کرد. به‌طوری که در این میان تسه ۹۹۱۲ نیز با نوسان در مرز ۱۰۰ هزار تومان کار خود را در قیمت پایانی ۹۹ هزار و ۸۰۵ تومان خاتمه داد. بر این اساس هر برگ اوراق تسهیلات اسفند ۹۹ توانست عملکرد مثبت ۰/۵۸ درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. با توجه به مسائلی که در بازار مسکن وجود دارد و بسیاری از متقاضیان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، حال کارشناسان مسائل اقتصادی بر این باور هستند که توسعه مسکن به شکل افقی (یعنی ویلاسازی و ساختمان‌های حداکثر دو طبقه و صرف نظر کردن از احداث برج و آپارتمان‌‌های پرجمعیت) در نهایت منجر به کاهش هزینه‌های خانوارها در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌شود.

بازار نفت/ فشارهای همه‌‌جانبه بر نفت

قیمت نفت در روز جمعه پس از آنکه داده‌های ضعیف‌‌تر از انتظار تورم آمریکا امیدها به افزایش کمتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو را افزایش داد، بیشتر شد. با این حال نگرانی‌‌ها درباره کند شدن رشد اقتصادی و افزایش ویروس کرونا در چین همچنان باعث منفی شدن تجارت نفت خام در هفته شد. بر این اساس هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت ۹۶ دلار و ۳۹ سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت ۸۹ دلار و ۲۳ سنت معامله شد. گفته می‌شود که قیمت نفت بر اساس شاخص بهای مصرف‌کننده افزایش می‌‌یابد، اما ترس از رکود باعث ایجاد ضررهای هفتگی می‌شود. از سویی تحلیلگران این حوزه بر این باور هستند که تشدید عرضه نفت به دلیل کاهش تولید و تحریم روسیه، ممکن است در میان‌مدت به نفع قیمت نفت باشد.
لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=84938

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});