• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
5
مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران:

رشد ۲۷ درصدی سرانه عضویت در کتابخانه های استان/ لزوم تبدیل کتابخانه های عمومی به پیشران های فرهنگی

  • کد خبر : 84976
  • 22 آبان 1401 - 12:30
رشد ۲۷ درصدی سرانه عضویت در کتابخانه های استان/ لزوم تبدیل کتابخانه های عمومی به پیشران های فرهنگی
یازاکو- مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی با اشاره به سرانه عضویت در کتابخانه ها به عنوان یکی از شاخص های نشان دهنده ی فعالان کتابخوان در استان و رشد 27 درصدی این سرانه در آذربایجان شرقی، گفت: در سه ماه گذشته 2 هزار و 937 نفر به سرانه عضویت در کتابخانه استان افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، اسد بابایی ظهر دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اشاره به شعار سال با عنوان « ما همانیم که می خوانیم» گفت: هفته کتاب را با همین هدف شروع می کنیم.
وی با اشاره به اینکه در سطح کشور سه هزار و ۷۲۰ کتابخانه فعالیت دارد که دو هزار و ۷۳۵ باب به صورت مستقیم، ۸۵۴ باب به صورت مشارکتی و ۱۴۰ کتابخانه به صورت مستقل و خصوصی اداره می شوند، افزود: هفت هزار و ۵۰۰  نفر کتاب دار مشغول به کار هستند.
وی با بیان اینکه ۱۱۵ باب کتابخانه در آذربایجان شرقی به صورت نهادی فعالیت دارند، ادامه داد: ۳۰ کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه مستقل در سطح استان وجود دارد که  ۴۰۰ کتابدار مشغول به کار هستند و تا اواخر سال این آمار افزایش می یابد. 
مدیرکل کتابخانه عمومی آذربایجان شرقی با اشاره به سرانه عضویت در کتابخانه ها به عنوان یکی از شاخص های نشان دهنده ی فعالان کتابخوان در استان و رشد ۲۷ درصدی این سرانه در آذربایجان شرقی، گفت: در سه ماه گذشته  2 هزار و ۹۳۷ نفر به سرانه عضویت در کتابخانه استان افزایش یافته است، این رقم در ۲۵ تیر ماه امسال ،۷۸ هزار و ۲۳۳ نفر بود که در ۲۱ آبان ماه امسال این تعداد به ۹۹ هزار و ۱۷۰ نفر افزایش یافت.

افزایش ۲۴ درصدی امانت دهی کتاب در استان
وی همچنین به افزایش ۲۴ درصدی امانت دهی کتاب در استان اشاره کرد و گفت: از ۲۵ فروردین الی ۲۵ تیر ۱۷۴ هزار و ۹۱۴ جلدکتاب امانت داده شده است و از ۲۵ تیرماه الی ۲۵ مهر ماه ۲۱۶ هزار و ۲۳۳ جلد کتاب امانت دهی صورت گرفته که این یعنی  41 هزار و ۳۱۹ نفر بیشتر از سه ماهه اول سال مردم شریف استان کتاب  امانت گرفته اند.
 بابایی به آغاز پویش “نظر کتاب” در دو ماه اخیر اشاره کرد و افزود: تعداد کتاب های اهدای ثبت شده در سامانه دو هزار و ۳۷ جلد است ، تعداد این کتاب های ثبت شده نسبت به سال گذشته که هفت هزار و ۹۶۱ نسخه بود، دو و نیم برابر افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه تا تحقق شعار هر نفر یک کتاب در استان، نیاز به افزایش ۷۰۰ هزار کتاب در کتابخانه عمومی آذربایجان شرقی داریم، اضافه کرد: در حال حاضر تعداد کتاب های موجود  در سطح استان سه میلیون و ۲۴۵ هزار و ۴۷۲ جلد است.
وی با اشاره به افتتاح پروژه کتابخانه پروفسور سعادت جو در هفته کتاب و کتابخوانی، ادامه داد: چند پروژه دیگر نیز در این هفته افتتاح خواهد شد، که از دیگر پروژه های افتتاح کتابخانه ائل دار و اسلان  به متراژ ۸۰۰ متر مربع در شهر به نام فرزندان پروفسور سعادت جو ،کتابخانه شهید فهمیده واقع در شهر یامچی مرند با ۸۰۰ میلیون تومان هزینه در زمره این پروژه ها است.
مدیرکل کتابخانه عمومی آذربایجان شرقی به مجموع زیربنای کتابخانه های عمومی استان اشاره کرد و افزود: ۷۸ هزار و ۶۱۵ متر مربع به عرصه ۱۸۸ هزار و ۷۲۱ مترمربع میزان زیربنای کتابخانه های عمومی استان است.

تبدیل کتابخانه های عمومی به پیشران های فرهنگی
وی با اشاره به لزوم تبدیل کتابخانه های عمومی به پیشران های فرهنگی، ادامه داد: کتابخانه ها به عنوان مرکز فرهنگی شهرستان عمل می کنند و نقش موثری در افزایش جایگاه کتاب و کتابخوانی دارند.
وی با اشاره به لزوم افزایش کتابخانه های سیار در سطح استان برای بهره مندی مردم حاشیه نشین از کتاب و کتاب خوانی ، گفت: در این راستا دو کتابخانه سیار در تبریز، یک کتابخانه سیار در جلفا و یک کتابخانه سیار هم در شبستر توسط خیرین آماده بهره برداری شده است که در هفته کتاب و کتابخوانی  افتتاح خواهد شد و همچنین شهرستان میانه درحال آماده سازی یک کتابخانه سیار می باشد.
وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی در جایگاه پنجم کشوری در حوزه کتابخانه قرار دارد گفت: هدف داریم  در تمام نقاط استان و کتابخانه های دورافتاده تجهیز ۱۰۰ درصدی داشته باشیم.
وی ادامه داد: کتابخانه سردار دل ها که در بهمن سال جاری افتتاح خواهد شد که با ۳ هزار متر مربع دومین کتابخانه عمومی استان از لحاظ متراز بعد از کتابخانه مرکزی که ۱۳ هزار متر مربع است .
بابایی با اشاره به اینکه بعد از مدارس در شهرستان ها، کتابخانه های عمومی بیشترین نهاد فرهنگی در کشور است، اضافه کرد: طرح الو کتاب و تحویل کتاب با هزینه ۱۰ هزار تومان به درب منزل، همچنین برنامه جمع خوانی بانوان خانه دار و انجمن شعر ادبی شهرستان تبریز و اکثر شهرستان ها راه اندازی شده است و همچنین برنامه های ملی و مذهبی با هدف آشناسازی مردم با کتابخانه ها نیز برگزار می شود.

بدهی ۷۷ درصدی شهرداری به کتابخانه های عمومی استان
وی در خصوص بودجه کتابخانه ادامه داد: طبق ماده ۶ نهاد کتابخانه عمومی نیم درصد از درآمدهای شهرداری باید به کتابخانه عمومی اختصاص یابد، اما فقط ۲۳ درصد از این بودجه به کتابخانه ها استان پرداخت می شود.
وی با اشاره به اینکه ۶۰ هزار و ۴۳۱ نفر  دانش آموز عضو کتابخانه عمومی آذربایجان شرقی هستند، گفت:  ۶۰ درصد اعضای کتابخانه های عمومی استان دانش آموزان هستند، که از این میزان  24 هزار و ۷۲ نفر عضو از دوره ابتدایی، دو هزار و ۳۱۷ نفر از دوره پیش دبستانی و ۳۳ هار و ۷۴۸ نفر  از دوره متوسطه و ۲۹۴ نفر از دوره پیش دانشگاهی عضویت دارد.
بابایی ادامه داد: کتابخانه عمومی استان ۵۵هزار و ۹۵۹ عضو خانم و ۴۳ هزار و ۴۱۱ عضو آقا دارد که تعداد خانم ها نسبت به آقایون بیشتر است .
مدیرکل کتابخانه عمومی آذربایجان شرقی در انتها از تمامی مردم استان خواستار شد با عضویت رایگان در ۲۴ آبان روز کتاب و کتابخوانی به جمعیت کتبخوانی بپیوندند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=84976

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});