به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری دانشجو، علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره دلایل افزایش تب مدرکگرایی در بین جوانان کشور گفت: مدرکگرایی یک مسئله چند بعدی است که به راحتی نمیتوان تحلیل کرد. بخش عمده این مسئله فرهنگی بوده و فشار خانوادهها باعث میشود که فرزندشان کسب جایگاه اجتماعی و داشتن یک آینده کاری موفق و تضمین شده را در اخذ مدارک تحصیلات تکمیلی بداند.
خاکی صدیق با بیان اینکه در گذشته یافتن شغل با نوع مدرک تحصیلی ارتباط مستقیمی داشت، عنوان کرد: متاسفانه در گذشته و حال داشتن مدارک تحصیلی بالا در نظام اداری ما برای اضافه شدن پایه حقوق و مزایا موثر است که بدون شک این مسئله به افزایش مدرکگرایی دامن میزند.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: عدهای از جوانان جویای کار فکر میکنند که با گرفتن مدارک تحصیلات تکمیلی میتوانند شغل مورد نظر و درخور خود را پیدا کنند، اما متاسفانه این طرز تفکر به معضل بیکاری در کشور منجر شده است.
وی اظهار داشت: البته آمارها حاکی از آن است که این روند درحال تغییر بوده و استقبال گسترده جوانان برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری کمی کاهش یافته و افراد بیشتر به سمت فراگیری آموزشهای مهارتی درحرکت هستند. ناگفته نماند که این مسئله دلیلی نیست که در این زمینه شرایط ما خوب میشود، چون هنوز با الگوهای ایدهآل فاصله زیادی داریم.
به گفته خاکی صدیق، جوانان اخیرا به این موضوع فکر میکنند که داشتن مدرک تحصیلی از کارشناسی گرفته تا دکتری شغل نمیآورد و اگر میخواهند آینده کاری موفقی را تجربه کنند باید مهارتی را آموزش ببینند. چون دیگر حتی بخش خصوصی هم تنها مدرک را معیار نمیداند و به دنبال افراد دارای تخصص و مهارت است.
خاکی صدیق با بیان اینکه تنها بخشی از مدیریت کردن این امر دست وزارت علوم است، عنوان کرد: هنگام مشاوره به دانشجویان همیشه اولویت بخشیدن به علاقه را تاکید میکنم. اگر فردی به راهاندازی شغل و کسبوکار علاقه دارد، ادامه تحصیل را به او توصیه نمیکنم، چون کمککننده نیست هرچند که گاهی میتواند موثر باشد.
وی ادامه داد: اینگونه نیست که هرکس مدرک دکتری دارد جذب بازارکار شود یا بتواند برای خود کارآفرینی کند. توصیه میکنم که اگر بخاطر این کار قدم به تحصیلات تکمیلی میگذارند از این کار منصرف شوند و از همان دوره کارشناسی، حرفهای را متناسب با شغل مورد علاقهشان یاد بگیرند.