• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

اتفاق نگران کننده در تجارت چای/ صادرات چای با قیمت یک دلار، واردات با بیش از ۵ دلار!

  • کد خبر : 85291
  • 25 آبان 1401 - 14:15
اتفاق نگران کننده در تجارت چای/ صادرات چای با قیمت یک دلار، واردات با بیش از ۵ دلار!
یاز اکو - مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای شمال کشور معتقد است؛ اتفاقی شوم در تجارت چای کشور در حال رخ دادن است که نیازمند بررسی از سوی مسئولان نظارتی و ذی ربط است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اقتصاد آنلاین، محمد صادق حسنی، مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای شمال کشور، از کاهش تولید چای در سالجاری خبر داد و گفت: در سال قبل بیش از ۱۳۵ هزار تن برگ سبز چای از کشاورزان خریداری شد اما، امسال به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی، با حدود ۱۷ هزار تن کاهش، میزان خرید برگ سبز چای از کشاورزان به ۱۱۶ هزار تن کاهش یافته است.

وی ادامه داد: میزان تولید چای خشک نیز به همین نسبت کاهش داشته است و در مجموع از ۳۱ هزار ۱۵۰ تن در سال گذشته به ۲۶ هزار و ۷۵۰ تن در سالجاری رسیده است.

صادق حسنی میزان پرداخت مطالبات چایکاران را ۹۰ درصد از مجموع مطالبات عنوان کرد و افزود: وضعیت پرداخت مطالبات چایکاران در سالجاری بسیار خوب بوده است و کارخانجات چای در بسیاری از موارد مطالبات چایکاران را زودتر از زمان مقرر پرداخت کردند.

وی اظهار کرد: در مواردی نیز کارخانجات با هدف حفظ تولید، اقدام به خرید برگ سبز چای بیشتر از نرخ مصوب کردند.

صادق حسنی این اقدام کارخانجات را با توجه به گران شدن زمین‌های شمال کشور و احتمال فروش زمین ها برای ویلاسازی عنوان کرد، چرا که نرخ خرید چای با نرخ تورم تناسب ندارد.

به گفته وی؛ به رغم تلاش فعالان تولید و بازار چای برای حفظ این محصول، اتفاق شومی در تجارت چای در حال رخ دادن است که نتایج آن بسیار نگران کننده است.

صادق حسنی توضیح داد: امسال نسبت به سال گذشته صادرات سهم بیشتری از تولید داشته و همزمان واردات نیز رشد کرده است.

وی تصریح کرد: با وجود کاهش تولید در سالجاری، در ۷ ماه گذشته ۲۷ هزار و ۶۰۰ تن صادرات چای داشته‌ایم در حالی که، در سال گذشته در همین بازه زمانی با تولید بیشتر میزان صادرات ۱۴ هزار و ۵۸۰ تن بوده است.

صادق حسنی با تأکید بر اینکه بررسی درصد صادرات از میزان تولید نتایج نگران‌کننده به دست می‌دهد، افزود: با روند کنونی صادرات به زودی عدد صادرات از میزان تولید عبور خواهد کرد و چیزی برای عرضه در بازار داخلی نمی ماند.

وی همچنین میزان واردات را حدود ۵۴ هزارتن عنوان کرد که، نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۳۴ هزار تن بوده است، افزایش ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

صادق حسنی اظهار کرد: این در حالی است که هم اکنون، هر کیلوگرم چای از کشور به طور متوسط به قیمت ۱ دلار صادر و با قیمت ۵ دلار وارد می‌شود.

صادق حسنی معتقد است؛ با این اوصاف در صادرات و واردات چای کشور اتفاقاتی در حال رخ دادن است که باید به شدت نگران آن بود.

وی با بیان اینکه صادرات چای به کشور‌های مانند امارات و ترکیه انجام می‌شود، گفت: هر دوی این کشور‌ها همراه با واردات از ما، صادرات نیز به کشور ما دارند.

صادق حسنی این سؤال را مطرح کرد که، چگونه می‌توان به کشوری مانند امارات که تولید چای ندارد هم واردت و هم صادرات چای داشت؟ .

صادق حسنی میزان صادرت چای به امارات را ۱۱ هزار و ۴۵۰ تن و واردات از این کشور را ۴ هزار و ۷۲۳ تن اعلام کرد و افزود: نرخ صادرات هر کیلوگرم چای به این کشور ۱ دلار و ۴۲ سنت و واردات ۴ دلار ۶۱ سنت است.

وی اضافه کرد: میزان صادرات چای به کشور ترکیه نیز یک هزار ۶۷۶ تن با میانگین قیمت یک دلار ۳۸ سنت و میزان واردت ۲ هزار و ۱۷۹ تن با نرخ ۵ دلار ۲۴ سنت است.

مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای شمال کشور از دستگاه‌های متولی و نظارتی خواست، هر چه سریع‌تر، قبل از آنکه دیر شود، به این موضوع ورود کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=85291

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});