• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2
رئیس اتاق بازرگانی تبریز در ۲۶ امین همایش توسعه صادرات غیر نفتی عنوان کرد:

اقتصاد دولتی ایران نمی تواند جهانی شود

  • کد خبر : 85339
  • 26 آبان 1401 - 11:58
اقتصاد دولتی ایران نمی تواند جهانی شود
یازاکو- رئیس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه اقتصاد ایران دولتی است گفت: بی توجهی به اصل ۴۴ قانون اساسی و توسعه و حمایت از بخش خصوصی زمینه رانت و فساد را در اقتصاد کشور فراهم کرده است. وی افزود: تازمانی که این قوانین اجرا نشود اقتصاد ایران جهانی نخواهد شد.

خبرنگار پایگاه خبری یازاکو، وی تصریح کرد: اتاق تبریز اولین اتاق تجاری ایران را ایجاد کرده است و این نشانگر پیشران بودن تبریز در فعالیت های اقتصادی و صادرات است.
وی رخوت و سستی در فعالین حوزه صادرات را مهمترین چالش حاضر دانست وافزود: ریشه بسیاری از مشکلات در خودمان است.
یونس ژائله با اشاره به ظرفیت های بالای کشور در حوزه صادرات غیر نفتی گفت: متاسفانه عمده صارات ما تنها به ۳۸ کشور جهان اتفاق می افتد. اما خوشبختانه در دولت سیزدهمین حرکت های خوبی در حوزه دیپلماسی تجارت و بازرگانی در وزارت امور خارجه در حال انجام است که می تواند راهگشای افزایش تجارت در این بخش باشد.

 

صادرات وتجارت به اهلش سپرده شود

یونس ژائله خواستار ورود و جدیت وزارت اقتصاد بر کوتاه کردن دست افراد سود جو در حوزه اقتصاد و تجارت شد.

وی افزود: لازم است تا نیروی انسانی متخصص و کار آمد درحوزه صادرات توسط دانشگاه ها تربیت شود.نیروهای که به دیپلماسی و زبان تجارت خارجی مسلط باشند.

یونس ژائله با بیان اینکه عمده مشکلات بخش صادرات ریشه درمشکلات داخلی دارد گفت: در بخش صادرات بدنبال دشمن خارجی نباشید چرا که تحریم ها تا حدی اثر گذار است و در بسیاری موارد کم کاری و عدم وجود اراده برای هدف گذاری صادراتی موفق از خود ماست.عدم تعهد ارزی از مشکلات جدی بخش صادرات است
وی با تاکید براینکه تک نرخی نبودن ارز موجب مشکلات جدی در بخش صادرات و تجارت و اقتصاد کشور بوده است گفت: شرایط فعلی زمینه ساز تخلفات گسترده در این بخش بوده است.

ضرورت نگاه جدی به هاب های تجاری در منطقه شمال غرب کشور

یونس ژائله با بیان اینکه تحریم روسیه فرصت خوبی برای دو کشور ایران و ترکیه فراهم کرده است افزود: توجه به توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه درحال حاضر از اهمیت ویژه ای برخوردار است که ضرورت توجه به هاب های تجاری را بیش از پیش نمایان می کند.

وی عدم وجود شبکه بانکی و حذف برند و نبود شرکت های بزرگ بین المللی را از عمده مشکلات راه صادرات کشور دانست و خواستار توجه به برندینگ و ایجاد زنجیره های قوی با شرکت های بزرگ بین المللی و تداوم حمایت دیپلماسی از تجارت جهانی شد‌

وی افزود: باید اذعان داشت یکسری از افراد با سنگ اندازی و ندام کاری ها تصمیم گرفته اند این مردم را از دولت ونظام ناراضی کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=85339

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});