• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
0

مذاکره با ترکیه برای صادرات برق

  • کد خبر : 85982
  • 01 آذر 1401 - 11:45
مذاکره با ترکیه برای صادرات برق
یاز اکو - مدیرعامل توانیر ضمن اعلام خبر صادرات برق به ترکیه اظهار کرد: نکته اساسی این است که ما با محدودیت مصرف مواجه هستیم اما با این حال نسبت به قراردادهایی که برای صادرات منعقد کرده‌ایم از نظر حقوقی و بین‌المللی پایبند خواهیم بود ولی ارجحیت تامین نیازهای داخل است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، مدیرعامل توانیر اظهار کرد: مذاکرات اولیه برای صادرات برق به ترکیه صورت گرفته است و اکنون منتظر موضوعات تکمیلی هستیم تا با خود دولت یا بخش غیردولتی این کار را انجام دهیم.

به گزارش «ایسنا»، آرش کردی در حاشیه بیست‌‌‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در نشستی خبری، در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت صادرات برق به ترکیه بیان کرد: ۴۰۰ تا ۶۰۰مگاوات پتانسیل تبادل برق با ترکیه وجود دارد. ترک‌‌‌ها نیز در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اقدامات اولیه انجام ‌‌‌شده و اکنون این قابلیت وجود دارد که سنکرون شویم.

وی با بیان اینکه برای تعیین نرخ اکنون در حال مذاکره هستیم و این مساله تابع بازار برق ترکیه است، گفت: زمینه ارتباطی با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، کشورهای شمالی و بحث افزایش صادرات به پاکستان نیز مطرح است. در خصوص افغانستان باید گفت به دلیل شرایط سیاسی خاص این کشور اکنون نمی‌‌‌توان اظهارنظر قطعی کرد.

مدیرعامل توانیر اضافه کرد: نکته اساسی این است که با محدودیت مصرف مواجه هستیم، با‌این‌حال نسبت به قراردادهایی که برای صادرات منعقد کرده‌‌‌ایم، از نظر حقوقی و بین‌المللی پایبند خواهیم بود؛ ولی ارجحیت، تامین نیازهای داخل است.

کردی با بیان اینکه از اساس استراتژی و تبادل در صنعت برق یک استراتژی پذیرفته‌شده در تمام کشورها به حساب می‌‌‌آید، تصریح کرد: این مساله دلایل مختلفی دارد که می‌‌‌توان به موضوع اقتصادی و فنی اشاره کرد. دلیل اقتصادی این مساله این است که کشورها می‌‌‌توانند با صادرات برق ارزآوری داشته باشند و از نظر فنی نیز هرچه شبکه گسترده‌‌‌تر شود، مدیریت آن پایدارتر خواهد بود.

مدیرعامل توانیر تاکید کرد: اصل ارتباط و صادرات برق را در دستور کار خود قرار داده‌‌‌ایم. توان صادراتی ما اکنون به صورت قراردادی حدود هزار تا هزار و ۵۰۰مگاوات است و این قابلیت وجود دارد که این عدد را به ۲هزار تا ۲هزار و ۱۰۰مگاوات ارتقا دهیم.

وی در خصوص صادرات برق به اروپا نیز گفت: در شمال کشور نیاز به مسیرهای زیردریایی وجود ندارد و از طریق خطوط موجود می‌‌‌توانیم به روسیه متصل شویم. همچنین از طریق ترکیه می‌‌‌توانیم برق را به اروپا صادر کنیم؛ اما به دلیل اینکه این کار باید از طریق کشورهای واسط انجام شود با مسائلی مواجه هستیم.

کردی با بیان اینکه با دو کشور حاشیه خلیج‌فارس مذاکراتی را برای این مساله انجام داده‌‌‌ایم و مطالعات برای اتصال به عمان و قطر آغاز شده که قابلیت اجرا نیز دارد، اظهار کرد: با قطر مذاکرات جدی داشته‌‌‌ایم و امیدواریم اولین کابل‌‌‌های دریایی را با عمان و قطر داشته باشیم. براساس پیش‌بینی‌‌‌های صورت‌گرفته با هریک از این کشورها قابلیت تبادل هزار مگاوات را خواهیم داشت.

مدیرعامل توانیر در خصوص زیرساخت‌‌‌های موجود برای صادرات و واردات گفت:‌‌‌ در بخش صادرات ۲هزار مگاوات زیرساخت وجود دارد و براساس برنامه‌‌‌‌ریزی‌‌‌های صورت‌گرفته قراردادهایی را درجهت توسعه این موضوع در دستور کار داریم. زیرساخت واردات نیز ۵۰۰ تا ۶۰۰مگاوات تخمین زده می‌شود که اگر طرح‌‌‌های ترکمنستان و ارمنستان اجرایی شود، می‌‌‌توانیم این ظرفیت را تا هزار و ۲۰۰مگاوات افزایش دهیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=85982

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});