• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

رب گوجه فرنگی و تن ماهی از قیمت گذاری دستوری خارج می شوند

  • کد خبر : 86984
  • 10 آذر 1401 - 11:45
رب گوجه فرنگی و تن ماهی از قیمت گذاری دستوری خارج می شوند
یاز اکو - بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار از سال گذشته، دو محصول کنسرو ماهی تون و رب گوجه فرنگی مشمول قیمت گذاری پیشینی شدند، این در حالی است که قیمت مواد اولیه و هزینه تولید آن ها افزایشی بوده است. به گفته دبیر صنایع کنسرو ایران؛ پس از پیگیرهای بسیار تولیدکنندگان، وزارت جهادکشاورزی با حذف قیمت دستوری این دو محصول موافقت کرده و امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار نهایی و در روز شنبه ابلاغ خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اقتصاد آنلاین، بر اساس تصمیمات جلسه ستاد تنظیم بازار کشور، از آبان سال گذشته دو محصول کنسرو ماهی تون و رب گوجه فرنگی مشمول قیمت‌گذاری پیشینی شده، این در حالی است که قیمت مواد اولیه و سایر هزینه‌ها افزایش داشته است.

قیمت‌گذاری دستوری برای این دو محصول با افزایش هزینه تمام شده تولید، مورد انتقاد تولیدکنندگان قرار گرفته است، آن‌ها قیمت‌گذاری دستوری را زمینه ساز زیان تولیدکننده، از دست رفتن رقابت، کاهش کیفیت و افزایش تخلفات می‌دانند.

محمد میررضوی، دبیر و عضو هیأت مدیره صنایع کنسرو ایران، در همین ارتباط به اقتصاد آنلاین، گفت: تصمیمات جلسه ستاد تنظیم بازار برای قرار دادن دو محصول کنسرو ماهی تون و رب گوجه فرنگی در لیست کالا‌های مشمول قیمت‌گذاری پیشینی در حالی است که، دولت کنترلی بر روی مواد اولیه تولید این دو محصول ندارد.

وی ادامه داد: در کنسرو ماهی تون، ماهی تن صید داخل در یک ماه بیش از ۵۰ درصد افزایش داشت و در مدت کوتاهی قیمت آن از ۳۵ هزار تومان به ۵۶ هزار تومان رسید و همراه با آن هزینه‌های حمل و نقل، قوطی و کارتن و… افزایش داشته است.

میر رضوی با تأکید بر اینکه در خصوص کنسرو رب گوجه فرنگی نیز شرایط همینطور است، افزود: در کنسرو رب گوجه فرنگی نیز، قیمت گوجه فرنگی به عنوان ماده اصلی تولید رب، افزایش ۳ برابری داشته است و در این مدت با حرکت سینوسی قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تولید مواجه بوده است.

این عضو هیأت مدیره صنایع کنسرو ایران معتقد است؛ دولت باید به سیاست قیمت‌گذاری دستوری برای کنترل بازار پایان دهد چراکه، نتیجه قیمت‌گذاری دستوری زیان تولیدکننده، از دست رفتن رقابت، کاهش کیفیت و افزایش تخلفات و در نهایت آشفتگی بیشتر در بازار است.

میررضوی همچنین از دولت خواست به جای ادامه سیاست غلط قیمت‌گذاری دستوری، هدایت، نظارت و حمایت از تولید و بهبود محیط کسب و کار را دنبال کند که، نتایج مثبت آن‌ها شامل تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد شد.

وی بر این باور است؛ حمایت از مصرف‌کننده با اعمال فشار بر تولیدکننده محقق نخواهد شد و راه دستیابی به آن، مهار تورم و حفظ افزایش قدرت خرید مردم است.

به گفته دبیر صنایع کنسرو ایران؛ پس از پیگیرهای بسیار تولیدکنندگان، وزارت جهادکشاورزی با حذف قیمت دستوری این دو محصول موافقت کرده و امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار نهایی و در روز شنبه ابلاغ خواهد شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=86984

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});