• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس:

سرنوشت اصلاح قانون انتخابات مانند طرح صیانت می شود / نفر ۳۱ تهران با ۱۰ هزار رای اختلاف انتخاب نشد، یعنی یک میلیون و صد هزار نفر حس کردند نماینده ندارند!

  • کد خبر : 87104
  • 12 آذر 1401 - 11:30
سرنوشت اصلاح قانون انتخابات مانند طرح صیانت می شود / نفر ۳۱ تهران با ۱۰ هزار رای اختلاف انتخاب نشد، یعنی یک میلیون و صد هزار نفر حس کردند نماینده ندارند!
یازاکو- مشارکت گسترده مردم در صورت در نظر گرفتن تمام نگاه‌های سیاسی است. مطمئناً اگر جامعه اندیشی در طرح اصلاح قانون انتخابات نباشد، سرنوشت این طرح نیز مثل طرح صیانت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از اقتصاد آنلاین، احمد علیرضا بیگی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در مورد طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس گفت: در کمیسیون ما در مورد قانون انتخابات تصمیم‌گیری شده است. از نظر من ایرادات بسیاری متوجه قانون انتخابات است. در کمیسیون هم به این موضوع را اشاره کردم.

وی در ادامه توضیح داد: امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی فاقد جامعیت لازم برای نمایندگی آحاد ملت ایران هستند. زیرا طبق سیاست‌های ابلاغی در خصوص انتخابات که رهبری ابلاغ فرمودند آحاد مردم از دور افتاده‌ترین مناطق کشور نیز باید حس کنند نماینده‌ای در مجلس شورای اسلامی دارند. اما محصول انتخابات‌های ادوار مختلف نشان می‌دهد که این اتفاق نیفتاده و مجلس شورای اسامی فاقد جامعیت است.

بیگی بیان کرد: برای مثال در انتخابات گذشته که اصلاح طلبان بالاترین رای را آوردند، نفر سی و یکم در تهران با ۱۰ هزار رای اختلاف با نفر سی‌ام نتوانست به مجلس راه پیدا بکند. یعنی فردی با یک میلیون و صد هزار رای امکان حضور در مجلس را پیدا نکرد. یعنی حس یک میلیون و صد هزار نفر در پایتخت این بود که از جانب آنها فردی در مجلس شورای اسلامی حضور ندارد. ما باید مشکل جامعیت مجلس را با قانون انتخابات حل کنیم که این مشکل با این قانون برطرف نمی‌شود. همچنین با طرح اصلاح هم که تهیه شده نمی‌توان این مشکلات را برطرف کرد.وی با اشاره به اینکه نیازمند‌ هستیم در چنین قوانین سرنوشت‌سازی نظر فرهیختگان، صاحبان نظریه، متفکران و احزاب را بگذاریم، اشاره کرد: قانون انتخاباتی که در مرکز پژوهش‌ها و سپس در کمیسیون تهیه شده نمی‌تواند پاسخگوی نیاز امروز جامعه باشد. سرنوشت چنین قانونی مانند طرح صیانت می‌شود. طرح صیانت در واقع چون مردم را نادیده گرفت، سرنوشتش این گونه شد که اصلاً کمیسیونی مسئولیت این طرح را به گردن نگرفت و بعد هم مجلس از عهده انجام آن برنیامد و کنار گذاشته شد.

بیگی در ادامه توضیح داد: الان در قانون انتخابات نیز همینطور است. قانون انتخاباتی که در احزاب، مطبوعات، اندیشمندان سیاسی، دانشگاه ها و مجامع علمی آب دیده نشود و همه نقطه نظرات گرفته نشود، بدون شک نمی‌تواند تامین کننده نظرات آحاد ملت ایران باشد.

وی خاطرنشان کرد: نقصی که ما در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی می‌بینیم، محدودیت مشارکت است. رییس جمهوری در مسند مسئولیت قرار دارد که پشتوانه رای او ۲۷ درصد آرای مردم است و ۵۲ درصد مردم ما در انتخابات شرکت نکردند. این شرایط حکایت از این دارد زینتی که ما تاکنون به آن می‌بالیدیم و آن مردمی بودن نظام جمهوری اسلامی ایران بود، دچار خدشه و آسیب شده است.

این نماینده مجلس در مورد خروج از این شرایط بیان کرد: ما اگر محوریت و اصالت را به احزاب بدهیم. قطعاً این احزاب هستند که افراد صالحی را برای انتخاب مردم معرفی می‌کنند، چون دوست ندارند با ناکامی مواجه بشوند. اینجاست که شورای نگهبان هم کارش راحت‌تر خواهد بود. یعنی رسیدگی در صلاحیت افراد وارد ابعاد کارایی می‌شود که این کار را احزاب انجام خواهند داد. اما باید به احزاب نقش بدهیم. وقتی احزاب نقش ندارند کسی مسئولیت کارکرد نمایندگان را به گردن نمی‌گیرد. امروز رییس جمهوری افتخارش این است که به هیچ حزب سیاسی تعلق ندارد. در این شرایط رییس جمهوری از کدام مانیفست سیاسی تبعیت می‌کند. چه کسی بناست مسئولیت کارکرد رییس جمهوری و نمایندگان را به گردن بگیرد و مردم به چه کسی باید اعتماد کنند. اگر رییس جمهوری و نمایندگان را طیف سیاسی خاصی معرفی کند و آنها با ناکامی مواجه شدند، مردم امکان پیدا می‌کنند حزب دیگری را پشتیبانی و حمایت کنند. وقتی چنین موقعیت، تقسیم‌بندی و ظرفیتی در قانون انتخابات پیش‌بینی نشده است، طبیعی خواهد بود که شورای نگهبان گرداننده انتخابات می‌شود.

بیگی در خصوص اعلام صلاحیت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بیان کرد: پس از اعلام صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری گذشته من به صراحت گفتم این روند نادیده گرفتن مردم است و سبب می‌شود که ما در اداره امور کشور با مشکلاتی مواجه شویم. همچنین در عرصه بین‌الملل قطعاً با مشکل محبوبیت و مقبولیت روبرو خواهیم شد. نتیجه آن رویکرد نیز امروز خود را نشان می‌دهد. یعنی ما امروز با شرایطی مواجه هستیم که احساس جوامع بین المللی بر این است که پشتوانه مردمی نظام جمهوری اسلامی ایران دچار خدشه و آسیب شده است. ما پاسخ آنها را باید با حضور گسترده مردم بدهیم. مشارکت گسترده مردم در صورت در نظر گرفتن تمام نگاه‌های سیاسی است که به مردم قدرت انتخاب بدهد.

در مورد سرانجام اصلاح قانون انتخابات بیگی گفت: تفکری در مجلس وجود دارد که تفکر اکثریت نیز است و کار خود را پیش می‌برد. مطمئناً اگر این جامعه اندیشی را نداشته باشد سرنوشت طرح اصلاح انتخابات مثل طرح صیانت خواهد شد. ولی اگر تغییرات صورت گیرد می‌توانیم انتخابات آتی را با حضور گسترده مردم تجربه کنیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=87104

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});