• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
4

لزوم توسعه محورهای گردشگری و فضاهای سبز در شمال و جنوب کلانشهر تبریز

  • کد خبر : 87322
  • 13 آذر 1401 - 12:30
لزوم توسعه محورهای گردشگری و فضاهای سبز در شمال و جنوب کلانشهر تبریز
یاز اکو - در نشست اعضای اندیشکده عصر جدید تبریز موسسه فرهنگی، هنری و پژوهشی آذرپویش که در مرکز رشد و نوآوری دانشگاه صنعتی سهند تبریز برگزار شد دکتر مجید بهشتی روی مدیر عامل سابق خانه توسعه آذربایجان و استاد مدعو دانشگاه تبریز به بایدها و نبایدها در توسعه کهن شهر تبریز پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فصل نیوز، دکتر بهشتی در پاسخ به این سوال اعضای اندیشکده عصر جدید که در توسعه ی این کهن شهر، تبریز محتاج ایجاد محور های گردشگری مجهز به توسعه ی فضاهای سبز و تفرجگاه های استاندارد و مدرن برای جذب توریست می باشد گفت: ظرفیت شاهگلی به عنوان اولین محور گردشگری طبیعی شهر بر کسی پوشیده نیست. در این مورد لزوم ثبت ملی این مجموعه و احیای شخصیت تاریخی آن و زدودن زنگارها و وصله های ناجور آن ضرورت دارد. این ظرفیت باید حفظ گردد. ولی برای حفظ شخصیت این محور گردشگری طبیعی، بهتر است گزینه های دیگری برای کاهش تراکم در این محور پیش بینی نماییم.

محورهای گردشگری مجهز سبز

به نظرم دو محور گردشگری مجهز سبز در ضلع شمالی و جنوبی شهر قابل طرح هست و کارهای زیادی خوشبختانه انجام شده است. در محور شمال، تبدیل تفرجگاه عون بن علی، پارک طبیعت، پارک جنگلی رشدیه و پارک آرپادره سی به دومین محور گردشگری مجهز و سبز شهر تبریز می تواند بخشی از فشار به طبیعت محور گردشگری شاهگلی را کاهش دهد.

همزمان تبدیل باغ فجر، پارک عباس میرزا و جنگل کاری های حاشیه اتوبان کسایی، کمربند سبز ۵۰۰ متری حاشیه آن تا باغات لاله می تواند به عنوان سومین محور گردشگری مجهز شهر تبریز ایفای نقش نماید. لذا برای دو محور گردشگری شمالی و جنوبی شهر محتاج برنامه ریزی برای اتصال مجموعه های پارک ها و فضاهای سبز به محورهای گردشگری و نیز تعبیه پارکینگ و ورودی ها و تجهیزات مورد نیاز در این محور ها هستیم.

هر هزینه ای در روی این کار انجام شود ضمن جذب گردشگران با اعتلای فرهنگ زیست محیطی شهر، در بهبود حال و هوای محیط زیستی شهر موثر گردیده و زمینه بهره مندی شهروندان از محیط های مناسب طبیعی در جهت پیاده روی، دوچرخه روی و گردش را تسهیل خواهد نمود. البته شکل گیری این محورها قطعاً باید با مشارکت شهروندان، مجموعه های مسئول در حوزه محیط زیست و تشکل های مردم نهاد باید صورت پذیرد. در اجرای این دو محور گردشگری جامع نگری در تامین آب خام و اتصال شبکه ای این پارک ها و تفرجگاه ها و کاهش هزینه های نگهداری آنها می تواند مورد هدف قرار گیرد.

در ادامه این نشست آقایان دکتر حسین میرزایی استاد ممتاز گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور ،دکتر صابر حیدرقلی زاده،معاون دانشگاه جامع علمی _کاربردی آذربایجان شرقی ،دکتر محمد فرج پور باسمنجی فعال فرهنگی و مدرس علوم ارتباطات دانشگاه، دکتر نادر حاتمی جامعه شناس ،محمدباقر واصلی حقوقدان ، دکتر حسن عباسی عضو هیئت علمی الهیات دانشگاه ، امید شرکت تبریزی مدیر مسئول ندای بی صدا و عادل قادری مدیر موسسه ی خبری و تصویری فصل خبر و جمعی از کارشناسان به تشریح دیدگاه های خود در موضوعات مطروحه پرداختند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=87322

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});