به گزارش یاز اکو به نقل از ایرنا، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) اعلام کرد، با وجود کمبودها در توسعه آموزش در جهان پیش از شیوع بیماری همهگیر ، پیش بینی می شد، بر اساس روند کاهشی معضلات آموزشی، شمار کودکان دچار افت تحصیلی از تحصیل از ۴۸۳ میلیون نفر به ۴۶۰ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ برسد اما بر خلاف انتظارات تعداد آنها به ۵۸۴ میلیون نفر رسید.
این میزان که بیانگر افزایش ۲۰ درصدی است همه پیشرفتهای به دستآمده در ۲۰ سال اخیر را به نابودی کشاند.
سازمان ملل متحد در گزارشی از پیامدهای شیوع همهگیری در حوزه آموزش به عنوان «فاجعه نسل» نام برد که تاثیر منفی آن برای دهه ها توسعه جهانی را به تاخیر انداخت.
آمارها نشان میدهد که از آغاز همهگیری، مدارس به طور متوسط ۲۵ هفته تعطیلی و در برخی کشورها تعطیلی سراسری یکساله داشته اند.
نگرانیها از وضعیت تحصیلی دانشآموزان، یونسکو را بر آن داشت تا ۲۹ مارس (نهم فروردین ماه) نشستی با وزرای آموزش و پرورش کشورهای جهان به بحث و تبادل نظر پیرامون بازگشایی مدارس، حمایت از معلمان، کمک به کاهش ترک تحصیل و لازمه تقویت تحولات دیجیتالی تدارک ببیند.
بر اساس اعلام یونسکو، آمریکای لاتین و کارائیب و آسیای مرکزی و جنوبی از جمله مناطقی هستند که شاهد بیشترین افت تحصیلی بوده اند.
در آمریکای لاتین تنها ۴۲ درصد دانشآموزان در مقطع دبیرستان در پایان سال ۲۰۲۰، از مهارت خواندن بدون مشکل برخوردار بوده حال آنکه این میزان در سال ۲۰۱۹، ۵۵ درصد بوده است.
میانگین جهانی این شاخص نیز از ۴۱ درصد به ۳۴ درصد کاهش داشته است.
این آژانس وابسته به سازمان ملل اعلام کرد چنانچه تلاشها تسریع نشود، سرعت پیشرفت به سطوح پیش از همهگیری تا سال ۲۰۳۵ حاصل نخواهد شد.
نیکاراگوئه و گویان فرانسه دو کشور منطقه با کمترین میزان تعطیلی کلاسها و برزیل، پاراگوئه، بولیوی، گواتمالا، السالوادور، هندوراس، کاستاریکا و پاناما با بیشترین ساعات تعطیلی شاهد آسیب ۷۵ تا ۸۹ درصدی بوده اند.
یونسکو همچنین هشدار داد که هرچند بخش آموزش و پرورش باید یکی از اولویتهای اصلی دولتها در بازیابی پس از دوران شیوع کرونا باشد اما ۶۵ درصد کشورهای کم درآمد و ۳۵ درصد کشورهای با درآمد بالا بودجه بخش آموزش را کاهش داده اند. از طرفی تنها ۲ درصد از بستههای محرک مالی به آموزش اختصاص داده شده است.
اودری آزولای رئیس سازمان یونسکو پیشتر اعلام کرد هیچ پدیدهای در تاریخ به اندازه ی کرونا به سیستم و روند آموزشی جهان آسیب نزده است. وی بر ضرورت باز بودن مدارس یا بازگشایی سریع آنها با رعایت کامل پروتوکلهای بهداشتی تأکید کرد و خاطرنشان ساخت که یونسکو در تلاش است با تمام راهها از جمله آموزش از راه دور، آموزش مدارس ادامه یابد، هرچند که این روش نمیتواند جای آموزش حضوری را بگیرد.
رابرت جنکینز، رئیس آموزش جهانی یونیسف نیز اعلام کرد، مزایای باز نگه داشتن مدارس بسیار بیشتر از هزینه های تعطیلی آن هاست و از تعطیلی مدارس در سراسر جهان باید به هر قیمتی جلوگیری شود.
وی افزود: واقعیت ها نشان می دهد که مدارس عامل اصلی این همه گیری نیستند. با این حال ما شاهد یک روند نگران کننده هستیم که دولت ها بار دیگر مدارس را به جای راه حل آخر به عنوان اولین گزینه تعطیل می کنندو کودکان همچنان تأثیرات مخربی بر یادگیری، سلامت روان و جسم و امنیت خود متحمل می شوند.