به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از روابط عمومی شرکت تراکتورسازی ایران، مهدی معصومی، شنبه، سوم دیماه، در جمع خبرنگاران، افزود: واحدهای مربوطه در تراکتورسازی با همکاری مراکز دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان کشور، گامهای بلندی در جهت ارتقاء تکنولوژی محصولات تولیدی به سطح ۳ و از جمله تراکتورهای سری ۶۰۰۰ برداشته که پیش بینی میشود در فرایندی بین ۲ تا ۳ سال شاهد نمونه سازی تراکتورهای این سطح در تراکتورسازی و به تبع در ایران باشیم.
وی با اشاره به اینکه تراکتورهای سطح ۳ محصولاتی با بیس و پایه تکنولوژی بالا محسوب میشوند که دستیابی به این سطح از دانش در واقع زمینه را برای رسیدن به تراکتورهای سطح ۴ نیز فراهم خواهد آورد گفت: با این هوشمند سازی تکنولوژی تراکتورهای سطح ۳ در واقع فرآیند لازم برای رسیدن به تراکتورهای سطح ۴ طی شده و رسیدن به این سطح از تکنولووژی تراکتور نیز دور از دسترس نخواهد بود و پیش بینی صورت گرفته حکایت از آن دارد که ما بتوانیم تا ۵ سال آینده نیز به مرحله نمونه سازی تراکتورهای سطح ۴ برسیم.
معصومی در پاسخ به اینکه چرا کشاورزی ما در استفاده از تراکتور در سطح ۲ مانده و به سطوح بالاتر ارتقاء نیافته اظهار کرد: تراکتورهای سطح ۱ و ۲ در واقع بیس و پایه اصلی تراکتورهای با سطوح تکنولوژی بالاتر بوده و بعداز این سطح به مراحلی نظیر تراکتورهای الکترونیکی، تراکتورهای هوشمند و تراکتورهای خودران میرسیم که عملاً با زیر ساخت های کشاورزی در کشور شامل سطوح زیر کشت، وسعت مزارع، نیازهای کشاورزان و مهمتر از همه توانایی خرید ایشان چندان همراستا نیستند.
این کارشناس حوزه فنی مهندسی، مورد اقلیم، سطح زیر کشت زمین های کشاورزی و … را در تکنولوژی مورد استفاده تاثیرگذار دانست و عنوان کرد: کشور ما با اقلیمی نیمه خشک، که بیشتر کشاورزی آن را خرده مالکان با سطح زمینهای زیر کشت بسیار پایین تشکیل می دهند و بنابراین استفاده از تراکتورهایی با تکنولوژی بالا مطمئنا مقرون به صرفه نخواهد بود و تراکتورهایی با همین سطح۲ نیز فعلا جوابگویی نیاز جامعه کشاورزی ما می باشد.
وی در عین حال رونمایی ۲ محصول جدید تراکتورهای سری هزار، ITM1085 با توان ۸۵ اسب بخار و تراکتور ITM1095 با توان ۹۵ اسب بخار در نیمه نخست امسال را یادآوری و تسریع کرد: تراکتورسازی مهمترین اولویت در تولیداتش را معطوف به نیاز کشاورزان کشور کرده و براساس درخواست آنها سطوح تولیدی خود را تعریف می کند بطوری که بر مبنی این اصل تراکتور شالیزار نیز در این مجموعه در حال طراحی برای تولید می باشد تا نیاز کشاورزان این بخش را نیز پاسخگو باشد.
معصومی، به موضوع افزایش تحصیلات در بین کشاوزان و جوانان تحصیل کرده ای که وارد این عرصه شده اند نیز گریزی زد و گفت: این جوانان که در واقع از فضای دانشگاهی و همچنین دنیای اطلاعات وارد مزارع کشاورزی می شوند بدون توجه به موارد اشاره شده و براصل تکنولوژی های روز دنیا و حتی تراکتورهای خودران تاکید دارند در حالی که همانطور که اشاره شده از این نوع تراکتور در مزارعی که شاید مدتها کار کشاورزی در آن به طول بینجامد استفاده می شود اما در مزارع ما و با تراکتورهای کنونی می توان با چند ساعت کار در طول شبانه روز، عملیات مورد نیاز را در آن به سرانجام رساند.
رئیس تحقیقات فنی و مهندسی گروه صنعتی تراکتورسازی ایران در پایان گفت: باید اذعان کرد که توان مالی کشاورزی ما نیز در این مورد حتما دخیل می باشد چرا که کشاورزان ما باتوجه به سطح زیر کشت از سود کمتری برخوردار بوده و به تبع توان مالی کافی برای خریداری تراکتورهایی با تکنولوژی های یاد شده را ندارند.