به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری فارس، فرگل صحاف با اشاره به فقدان رویکرد جامع و یکپارچه و عدم همکاری سازمانهای مرتبط در حوزه ساماندهی کودکان کار و خیابان اظهار داشت: این امر موجب شده موضوع ساماندهی این قشر از جامعه با وجود تلاشهای گسترده مجموعه بهزیستی، هنوز به عنوان یکی از پنج آسیب اولویتدار در کشور معرفی شود.
وی ادامه داد: بر همین اساس سازمان بهزیستی پس از اجرای آزمایشی طرح حمایت اجتماعی توسط دفتر امور آسیبدیدگان اجتماعی در ۱۳ استان کشور و بررسی نقاط ضعف و قوت برنامه همچنین برگزاری کمیتههای تخصصی بهصورت هفتگی و استفاده از توان تجربی و تخصصی کارشناسان این استانها، اقدام به ارائه یک الگوی علمی و عملی مددکارانه کرده است.
مدیرکل بهزیستی آذربایجانشرقی گفت: این الگو تحت عنوان «طرح حمایت اجتماعی – برنامه اقدام و عمل از کودکان کار و خیابان» با هدف ساماندهی، توانمندسازی و ادغام اجتماعی ارائه شده و بر اساس آن ضمن اینکه دبیرخانه دائمی کودکان کار و خیابان در ادارات کل بهزیستی استان تشکیل میشود، کارگروههای تخصصی ساماندهی کودکان کار و خیابان در کارگروه سلامت و خانواده استانداری با همکاری سازمانهای ذیربط و دستگاههای مسؤول برگزار خواهد شد.
۶۰ تا ۸۰ درصد کودکان کار در استان اتباع خارجی است
وی، آذربایجانشرقی را جزو استانهای سفید در حوزه کودکان کار برشمرد و تصریح کرد: با این وجود همکاری سازمانها و نهادهای استانی با مجموعه بهزیستی در این زمینه مطلوب نبوده و البته باید اعلام کنیم که ۶۰ تا ۸۰ درصد کودکان کار در استان ما اتباع خارجی و عموما افغانی و یا از استانهایی مانند تهران و مشهد هستند که سامانه تشخیص هویت از طریق عنبیه برای شناسایی دقیق این افراد در استان راهاندازی شده است.
صحاف از تعیین تکالیف و وظایف قانونی برای ۱۷ دستگاه و نهاد مسؤول در این حوزه خبر داد و یادآور شد: در سیاست دوستدار کودک توجه به نیازهای این کودکان در مرکز توجه است و شیوهنامه اقدام و عمل بر حفظ و احترام جایگاه کودک، عدم نگاه به این قشر به عنوان نانآور، لزوم برخورداری از نیازهای اولیه کودکان، هویت مستقل کودکان، حفظ حریم خصوصی کودکان، ممانعت از رفتارهای خشونتآمیز ، تلاش برای بازپیوندی به خانواده و جلوگیری از جدایی برادر و خواهر از موضوعات مورد تأکید است.
وی خاطرنشان کرد: تامین منابع و امکانات دائمی از طریق دستگاهها و سازمانهای ذیربط، منابع و اعتبارات دولتی، کمکهای نقدی و غیرنقدی توسط مؤسسات خیریه، تخصیص و یا کمک به تخصیص فضاهای مورد نیاز برای ساماندهی کودکان کار، جمعآوری برنامهریزی شده و پیوسته این کودکان و تسهیل امکان راهاندازی تعاونیهای متشکل از خانوادههای کودکان کار، ارسال اطلاعات کودکان کار شناسایی شده، نظارت به کارگاه هایی که کودکان کار زیر ۱۵ سال دارند و در کرونا بسیار افزایش یافته، ایجاد سامانه ثبت گزارشهای مردمی، تامین یارانه معیشتی برای کودکان کار و خانوادههای معرفی شده توسط بهزیستی، تنها بخشی از تکالیفی است که متوجه دستگاهها و ادارات مرتبط با این موضوع هستند که امیدواریم با عمل به وظایف خود بهزیستی را بیش از پیش در ساماندهی این کودکان یاری کنند.